Hej alla byggare!

Vad tror ni om väggarna nedan markerade med rött, är de bärande eller ej?
Har redan fått styrelsens OK, och pratat med dem på HSB och de säger att det inte ska vara några problem. Men jag har inte haft någon faktisk person på plats och kollat.
planslöning_0003.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är byggt på 30-40 talet. Har redan börjat ta bort dörrkarmar och väggarna känns väldigt porösa. Se material nedan.
IMG_0472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att ligga i stora block.
Annan fundering. Behöver jag vara orolig för asbest? Har skaffat skyddsmask, och kan ventilera ordentligt.

Tacksam för svar!
 
Den mellan kök och rum är nog inte bärande. Mer osäkert med rum/hall-väggen.
 
Har tagit bort dörrkarmen från hall till rum. Och ser att det är samma material som på bilden. Men kan ett så pass poröst och lätt material vara bärande?
 
Om ritningen är något så när förnuftig är tunna väggar inte bärande, medan kraftiga är det, dvs de med rödas pilar bredvid ska inte vara bärande.
 
Porösa eller ej, men jag hade inte vågat riva några väggar i ett så gammalt hus, utan att låta en expert besiktiga dem.
 
Måste väl kosta en del med att någon kontrollerar och "tar ansvar" för att se om det är bärande eller ej?
Har HSB eget folk för sådant?
 
Inga fler kunniga på detta forum? Petar man lite på väggarna där dörrkarmarna satt så rör det sig. Inget jag skulle vilja vara bärande
 
Mikael_L
Det där är lixom omöjligt för oss att gissa...

Vad är det ovanpå våningsplanet? Ett till våningsplan,? var är väggarna där i så fall.
Hur ligger takstolarna på huset, vilken slagskonstruktion är det på dessa (map var krafterna går ner)
Vad är det under lägenheten?
Vad är det för slags bjälklag, och i vilken riktning ligger bjälkar om det finns sådana.

Utan ett hum om sådana där saker så går det inte att säga något.
 
Fick klara besked ifrån föreningen och nu är väggarna nere. Togs ner med endast kofot och hammare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.