Renoverar ett sovrum hemma och har kommit fram till elbiten, innan jag ringer någon elektriker tänkte ja kolla hur man skulle kunna lösa eldragningen och eftersom jag själv inte är så värst haj på el kollar jag med er istället!

Följande vill jag ha i rummet:
Taklampa
Dubbeluttag vid 2 fönster och på var sida sängen (totalt 4)
Ev. belysning i den eventuella platsbyggda garderoben (inte hundra bestämt hur de blir än)

Idag är allt utanpåliggande men eftersom jag renoverar reglar jag ut en vägg me 45x45 för liggande panel (den där sängen ska stå) och reglar ned taket då det är väldigt snett och vint.
Kommer in två kablar i rummet, en nere vid golvet, en uppe vid taket, 1st kopplingsdosa på andra sidan väggen till båda dessa kablar.

Det jag undrar om det är möjligt är att köra vp rör alt. slang i taket till taklampan sedan vidare till uttagen vid sängen, efter det sen krävs utanpåliggande ca 1,5 meter till det ena uttaget vid ett fönster, går det skifta från "kulon" till rör och vice versa? Det andra uttaget vid andra fönstret används samma kabel som satt innan är det tänkt.

Vet att jag inte får pilla med detta själv men tänkte jag ville vara lite påläst innan man ringer nån elektriker.
 
Du har två alternativ att skala kulon och dra in den i röret till takdosan eller dra fk från takdosan till en kulodosa i takvinkeln och därifrån dra kulo
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.