Jag har hittat en gammal låda med ram i plåt. Tänkte byta ut plywooden mot ny fräsch i lite roligare färg. Konstruktionen är liksom nitat enligt bilderna. Vad kallas en sån nit? och var får man tag på dem? Det är 12 mm plywood och någon mm plåt. Jag har inte borrat bort någon än, så jag vet inte exakt hur stora hål de går igenom, men jag gissar på ca 4 mm.

nit1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nit2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörnit tror jag
 
ceson skrev:
Jag tror på kullrig nit:)
Fast tittar man på baksidan ser niten inte ut att vara massiv utan mer "rörlik". Jag skulle nog vara så barbarisk att jag tog vanlig popnit med en lämplig bricka på insidan.
 
larsbj skrev:
sån här kanske [länk]
Dem ser väl bra ut:) jag har aldrig sett någon kullrig där skaftet varit "rörigt" men det går kanske att borra
ur en aluminiumnit för att få det utseendet om inte den i länken är det.
 
Popnitar är inte så snygga tycker jag.. och de skulle vara i vägen inuti. Man skulle iofs kunna försänka brickan ett par millimeter.

(Semi) Tubular rivet verkar det heta på engelska iaf http://www.hansonrivet.com/w02.htm, rörnit på svenska. Nu gäller det bara att hitta rätt storlek och någon som vill sälja. Och verktyg för att få dem på plats.. Hammare och rätt sorts dorn gissar jag för mina små kvantiteter.

Tack för hjälpen =)
 
Hittade du någon som säljer dessa? Är också intresserad av att köpa ett gäng för att renovera lite lådor.
Edit: Verkar vara vanligt att namnge niten som drivnit på svenska.
//Tobias
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.