M
House3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är i planerna till ett 1.5 plans-hus och funderar lite på väggkonstruktionen:


  • Liggande panel
  • Vertikal regel 45x45
  • Horizontel regel 25x45
  • Vindskiva (har sett många förslag på gips - varför just gips och inte vindpapp?)
  • Regel 195x45
  • Fuktspärr
  • Regel 45x45 (regel på insidan för att underlätta kabel/rördragning samt undvika hål i fuktspärren när någon sätter upp en tavla eller liknande.
  • OSB
  • Gips
Isolering blir 195+45 =240mm. Blir det problem med kondens på den 45mm biten som är på insidan av fuktspärren? Bör jag ha mer isolering på ett hus i Sörmland?

Något annat som ska tänkas på?
 
Ta bort 25x45 läkten den har ingen funktion.
 
M
Matti_75 skrev:
Ta bort 25x45 läkten den har ingen funktion.
Jag tänkte mig att den skulle minska köldbryggan aningen... Kanske inte är så stor besparing

Funderar också på om jag borde lägga till en 70-regel på 195 så att jag får totalt 310mm isolering. Det borde vara värt det.

House2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
byt ut 25x45 regeln mot en 45x45 och flytta ut vindskivan så får du plats med 45mm isolering till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
House4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag ändrat till 45+195+70+45 isolering, men jag funderar på att skippa sista lagret 45mm isolering för att underlätta framtida kabeldragning (vilket är svårt med isolering ivägen)
 
Isoleringstjockleken är väl på gränsen för att klara energikraven skulle rekommendera att byta till 45x220 och en 45x70 invändigt det gör dessutom att inatallationerna går lättvindigt.

Använd inte vindpapp det är en billighetslösning som inte hör hemma på bostadshus , utv gips och asfaboard är många gånger vindtätare alternativ, dessutom med beprövad åldersbeständighet. Asfaboarden har dessutom den fördelen att den bryter köldbryggan då den nästan har samma isolervärde som isolering.
 
Ett bra alternativ utvändigt är också isolerskiva typ ``västkustskiva``
 
M
OK Tack för input! Jag ska kolla på västkustskivan. Är det någon skillnad mellan gips och asfaboard - är inte asfaboard rätt dyrt?

Har uppdaterat modellen lite med förskjutna reglar. Totalt 45+195+70 = 310mm. Möjligtvis 45mm extra kan läggas innanför fuktspärren för totalt 355mm isolering. Vilken fördel skulle en västkustskiva ge här?

House5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mullbär
  • Laddar…
Fördelen med väskustskiva är att den ersätter både ditt yttre isolerskikt och gips/asfaboard.
Största skillnaden mellan gips/asfaboard är att asfaboarden isolerar men gipsen är något vindtätare
 
M
Alright. Tror att jag föredrar gipset framför asfaboarden och västkustskivan då. Formodligen ger det en styvare konstruktion. Är det OK att förskjuta de lodräta reglarna på både insidan och utsidan så att de inte ligger direkt mot 195x45-stomen?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.