Är det någon som har putsat sitt eget hus.
Hur gick  ni till väga.
Har ni information om böcker, sidor på internet. osv
Hur svårt kan det vara.
 
Jag har haft en murare att putsa om källaren (började själv men insåg att det tar till nästa sekel innan jag orkar färdigställa), det är ett enormt jobb att slänga upp i mitt fall 4 ton puts på väggen...

Man skall inte ha svaga musarmar när man skall snärta upp 2000 liter puts.

Man kan säkert spruta eller hitta något smidigare sätt, men de är inte kul att putsa för hand.

Robert

 
Famous last words "Hur svårt kan det vara?". Otroligt svårt i vissa fall, ganska lätt i andra. Hur händig är du? :)

Vi tjockputsade vårt hus för 2 år sedan med Finjas putsbruk. Har c:a 200 m2 väggyta och vi putsade 2-3 cm tjockt. Tror att det gick åt 8 ton putsbruk B plus ett par hundra kilo med putsbruk C för finliret. Det tog oss 3 dagar att dra puts på alla stora ytor på huset och då gjorde min svåger den tunga delen av jobbet, dvs lägga på putsen med sprutan och stocka ut bruket (riktiga murare putsar tydligen på frihand...) Sen var vi 4 andra som filtade det pålagda bruket. Finliret runt fönstersmygar och takfot tog ett par veckors kvällsarbete att färdigställa. Trots att vi fick tillgång till brukpump tog det hårt på kroppen att jobba med detta. Wax-on-wax-off rörelserna med putsbrädan var en riktigt mördare för mina axlar...

Hade jag kunnat göra om något så hade jag valt att putsa med STO tunnputs istället med tanke på arbetsinsatsen i form av minskad ledtid, minskat behov av maskinhyra och minskat slitage på min stackars kontorskropp.

När det gäller instruktioner för hur man putsar så kan du börja med kolla på finjas, maxit eller STOs hemsidor.

www.finja.se
www.maxit.se
www.sto.se

mvh,
Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.