Rev bort fjällpanel, reglade/riktade, satte ny 95mm dubbelfaspanel på 2 sidor av huset förra året. Det var några moment som tog tid att komma på hur man skulle gå tillväga effektivt. Ett av momenten som var drygt var att hela tiden se till att panelen spikades fast rakt , det kom jag inte på någon bättre idé än att måtta/snöra ungefär var 5:e bräda.

Tills idag! :)

Det här året åker jag till byggmax, köper mig ett gäng 5 meters tiokronors måttband. Slaktar dem och häftar fast skalor på var 3:e regel eller dylikt. Spikar fast panelen rätt igenom måttskalan. Då har man total kontroll på brädorna hela tiden. Kostnad för det blir ~70kr/sida på huset. Vinsten blir att jag slipper bli galen samt att tid kommer sparas! :)

Funkar ju på både stående samt liggande panel.

Ville bara dela med mig av min lilla idé om det är någon annan amatörsnickare med millimeterhysteri som känner av problemet.

uploadfromtaptalk1363219542026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
aivo och 3 till
  • Laddar…
Är det nån som har andra tips som kan underlätta riktning av fasaden med 45x45 reglar eller dylikt så fyll gärna på med tips! :)
 
Vattenpass ?
 
Ja, jo det blir ju rakt med vattenpass...

Tänkte mer på ett tillvägagångsätt som kan underlätta för andra. Ena sidan på huset bågnade t.ex 7cm, huset är 100 år gammalt... Det tog en bra stund och mycket spring på ställningen innan jag hittat rätt distans för knutreglarna så att regeln där det bågnade ut hamnade tight mot väggen. Vill ju såklart att det ska bygga så lite som möjligt.

Bra tips för att underlätta för andra samt mig som ska rikta hus vill jag ha!
 
Jag tycker det var en bra ide med måttbanden. (y)
 
Laser som justeras höjdmässigt efterhand.
 
Rikta reglar med karmskruv kanske?
 
Det finns en slags tejp att köpa, som är graderad som måttband. Vet inte vad den kostar, men den är förmodligen dyrare än Byggmax måttband.
 
Mmm, Nivellskruvar skulle man haft. Synd att det är så dyrt. Nästan så man funderar på att låta formspruta en egen nivellskruv med en stor fläns på som stöd mot väggen, hehe...Alla väggar även på insidan ska riktas på huset så det skulle gå åt ett gäng!
 
  • Gilla
Timm
  • Laddar…
steffeb skrev:
Mmm, Nivellskruvar skulle man haft. Synd att det är så dyrt. Nästan så man funderar på att låta formspruta en egen nivellskruv med en stor fläns på som stöd mot väggen, hehe...Alla väggar även på insidan ska riktas på huset så det skulle gå åt ett gäng!
Det är nog inte det problemet som omnämns i tråden. Här är nog problemet att panelen skall komma i våg
 
Det var ju jag som startade tråden, hehe... Ville ha ideer på att rikta/regla också. ;)
 
Lod?

Och lika viktigt som att alla bräder sitter lodrätt är väl att de linjerar med dörrar, fönster och knutar.

Man kan ju inte utgå från att allt det gamla sitter perfekt i lod.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Kom på en till idé som underlättade mycket när panelen skulle upp.
Jag skrev på reglarna i vilka längder panelen skulle sågas. Från vänster säger vi att jag hade 20cm utstick ifrån centrum på första regeln. Skrev då dit 20 på den regeln, 80 på nästa osv. då jag hade 60cm i CC.

Väldigt smidigt när man stod på mitten av huset och slapp räkna reglar för att kapa panelen i rätt längd. skrev ex. 200- 300(5x60)-195 på handsken så var det bara att kapa 3 bitar i de längderna, kladda på lite färg på ändträt och springa upp på ställningen. Av vissa anledningar blev det inte ändspontad panel, det hade ju varit ännu lättare, haha.

uploadfromtaptalk1363346561005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag kört med måttband häftat på reglarna. Gick bättre än väntat, skitenkelt att kontrollera att allt sitter rakt. Satt måttband på var sida om fönster/dörr, på regeln närmast knutarna samt extra där det var över 180cm mellanrum. (y)
 
  • uploadfromtaptalk1374416700414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1374417000108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Vad förvånad någon kommer bli om 70 år när panelen rivs ner. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.