R
Hej, jag frågar som vanligt då jag alltid får bra lösningar!

Jag har ett handtag med låskolv till balkongdörren som strular och vill inte låsa längre trots sprayat med 5-56. Jag har en ny låskolv liggande men undrar hur jag öppnar mitt nuvarande lås för att sätta in den nya. Var skruvar man?
WP_000638 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvarna till låskolven sitter på insidan ,
dörren lås.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


om detta inte är skruvarna , så måste du dela dörren , så sitter skruvarna på insidan
sen tar du ut hela enheten och byter låskolven..sen i omvänd ordning tillbaka..
Detta fixar du..
Eti..
 
I låscylindrar använder man aldrig 5-56 eller liknande utan låsolja som är avsett för just lås. De envägsskruvarna som hela handtaget sitter fast med kan man med fördel använda en sk grispick till att få ut dessa med. Försök inte dela den dörren för den är inte delbar,:wow: det sitter ju ett isolerglas i den, och sådana dörrar delar man inte på eftersom man inte putsar glasen i kassetten.:wow:
 
Redigerat:
R
Men det verkar som man typ slipat så skruvarna upp och ner som på bilden är färgat med rött så det är i princip omöjligt att skruva loss hela den. Vad är en grispick?
 
Roland112 skrev:
Men det verkar som man typ slipat så skruvarna upp och ner som på bilden är färgat med rött så det är i princip omöjligt att skruva loss hela den. Vad är en grispick?
Det är en skruv som bara kan skruvas fast men inte loss (med mejsel). Är en säkerhetsgrej så buset inte så lätt tar sig ut.
Lossas med specialverktyg som andra nämnt.
 
En svinpitt är en vänstergängad skruvutrdragare där gängan är konisk. Det är envägsskruvarna som inte går att lossa.

Med svinpitt borrar du ett hål i skruvskallen på den skruv som skall lossas, skruvar in svinpitten årt vänster så skall i teorin skruven komma ut. Jag har även sett en bättre variant där man borrar ett hål och slår in en sexkantig stång. Nackdlelen med svinpittar är att de sätter press utåt på materialet vilket ger en tendens till nypning.

Är du lite vågad kan du även borra ett hål med lagom diameter och slå in en insex eller torx, rekommenderas dock inte för oerfarna. Funkar bäst på skruvar i mässing.

Om det inte går med svinpitt får du borra bort skallen helt och lossa handtaget. Sedan kan du använda en tång eller ta en dremel med skivfräs och fräsa ett nytt spår i skruven så du kan lossa den med mejsel. Kom ihåg att alltid lägga på 5-56 eller WD40 kvällen innan.
 
Hej Roland
Såg inte att du hade 3- glas ,sorry
Tag då en spetsig dorn och slå försiktigt ett märke i skruvskallen
så borret får fäste , först ett litet och sedan ett stort så får du bort skallen.
Eti...
 
R
Men går det att knacka in ett spår i skruvhuvudet och sedan skruva ut skruven som vanligt?

Kan nån visa på biltema.se var de här verktyget finns som ni pratar om.
 
Hej Roland
Om du söker på - Dorn - så hittar du dessa till 119 kr
och sen på - skruvutdragare - för 39.90
Hammare och skiftnyckel har du väl hemma
Eti..
 
R
ok tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.