Hej,

som nybliven hus- och värmepumpsägare har jag ett stort behov av att bygga upp min kunskapsbank på området. Är det någon som har tid och lust att diskutera husets värmesystem och energiförbrukning?

Konkreta frågor:
1. Värmepumpen har startat ca 1200-1300 gånger sedan installationen i mitten av december. Är det ett bra värde? Borde inte UKV 200L minska antalet starter?

2. Jan-feb 2012 var elförbrukningen (med elpanna) 7168 kWh, samma period 2013 med bergvärme 2779 kWh (minskning av elförbrukningen med 61 procent). Är det ett bra värde?

(Vi är ganska generösa med varmvattnet och frun tycker om att ha alla husets lampor och elektrisk apparatur på samtidigt.)

3. Måste erkänna att jag inte riktigt förstår de mer avancerade inställningarna - kurvorna - på värmepumpen. Finns det några tips för optimering av systemet?

4. Går det att säga någonting generellt om hur mycket mer el värmepumpen drar om vi ökar temperaturen med en grad (det finns en inställning där man kan öka och minska värmen i grader)?


Kortfattad info:
- Hus: 1959, lättbetong, i suterrängutförande. Oisolerad betongplatta. 120 kvm boyta + 80 kvm biyta. Ingen tilläggsisolering. Dränerat med platonmatta.

- Värmepump: Nibe F1226-8 med UKV200L. Djupet på borrhålet är 170 m. Utomhusgivare. Vattenradiatorer sannolikt från 1959. Ny vattenburen golvvärme i badrummet på ovanvåningen.

- Därutöver: FTX, Flexit UNI3, mot radon, inställd på att inluften ska hålla 17 grader.

- Vi har ca 21-22 grader på ovanvåningen. Något svalare på bottenvåningen, ca 20 grader mitt i vardagsrummen, 18 på golvet i hörnet (där det har varit duktigt kallt, bara 12 grader är uppmätt som lägst i historiken på min termometer). I biytorna har jag inte kollat temperaturen, men det är kallare än i övriga huset och kallast är det i garaget (12-13 grader) eftersom portarna är otäta.

Tacksam för alla svar och allt intresse!
//Fredric
 
Finns en betydligt bättre sida för dina frågor. Varmepumpsforum.com
 
Starterna är beroende på ute temp. förframlednings temp. 1300 starter på ca 75 dagar ger runt 17 i snitt. Är det ganska varmt så är 17 starter hyfsat. Innan du ställer denna fråga på VP forumet som jag tipsade dig om. Förbered dig med att ta fram lite siffror från VPn i menyerna.
 
Det är viktigt att kurvlutningen justeras in med alla eventuella termostater på max och rumgivarfaktor om rumsgivare är installerad på 0. Man kan justera hur ofta vp ska starta och stoppa med gradminuter om man går in i meny värmepump så kan man justera gradminuter för start av kompressor och den står som default på -60 men har man många starter kan man prova att minska den till tex -100 men minska samtidigt gm för el tillskott annars kan eltillskott gå i onödigt tidig. 1226 har ju inbyggd usb loggning det är ett utmärkt sätt att se hur vp går om man loggar i 1 dygn och lägger in loggen här men logga 1 gång per minut loggarna blir lite röriga annars.
 
Exakt, jag själv har 100 resp 800. Kurvlutning 6. Dock är denna hus beroende så klart. Har gått från kurva 9 till idag 6. Inomhusgivare och kamin har så klart hjälpt.
 
Jag tycker det är enklare att göra en egen kurva i alla fall på 1245 och 1226 har väl nästan samma styr ? Kör med start kompressor på gm -50 men har massor med vatten i mitt system och elpatron är blockerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.