Hej!
Jag kommer bygga hus nu under sommar /hösten men skulle vilja få igång vattnet från brunnen innan. Jag har en jättestor tomt som jag vill börja plantera och anlägga gräs där de inte kommer vara i fara för byggandet. Då vore det bra om man kunde få igång vattnet innan. Jag kommer inte ha något pumphus utan hydroforen skall stå i huset.
Går det på något sätt ändå? Eller måste jag ha en tillfällig hydrofor eller pumphus för att det skall fungera?
 
Kan ni kanske också hjälpa mig med för- och nackdelar med ett pumphus? Jag kommer ha 2 hushåll på tomten. Ett stort hus och en garagelägenhet så kanske ett pumphus inte är så dumt. Kan jag då t.ex koppla en vattenutkastare för trädgården direkt från pumphuset?
 
Oavsett vad du väljer, så är det ju bara att flytta hydroforen från pumphuset till huvudbyggnaden när du kommit så långt med bygget att det är möjligt. Tänk bara på att välja tillräcklig grov dimension på slangen från brunnen till huset.
Nackdelen med pumphus kan väl vara att man måste pulsa ut i snö och kyla om något strejkar. Sätter du hydrofor och motorskydd i huset har du lite bättre koll. Pumphuset måste vara isolerat och uppvärmt.
Fördelen kan ju vara som du skriver att det förenklar ledningsdragningen till dina byggnader.
 
Det borde vara en klar nackdel att ha ett separat pumphus. Det skall som sagt hållas varmt, underhållas som alla byggnader osv.

Fördelen som jag ser det skulle kanske vara att den boende i garagelägenheten skulle kunna komma åt det (men vaför?), utan att behöva ha tillträde till huvudbyggnaden.

Om det vore önskvärt så borde man kunna placera den i huvudbyggnaden innan för en lucka eller förrådsdrörr, som alla har tillgång till.
 
Tack för era svar!
Jag pratade med de som skall borra brunn och de sade att man kunde sätta en tappkran direkt på pumpen tillfälligt. Dra dit en tillfällig elsladd när man skall använda den. Sedan tyckte hon man skulle ha en hydrofor och ställa den i garaget och dra vatten till stora huset därifrån. Det lät bra tycker jag.
Någon som har erfarenhet av en sådan tappkran?
 
Om du har tappkranen kopplad direkt till pumpen utan hydrofor så måste du slå på strömmen till pumpen när du öppnar kranen och stänga av den när du är stänger kranen. Pumpen går så länge som du tar vatten.
Med en hydrofor finns en buffert tack vare luften i hydroforen. Pumpen går inte lika mycket och styrs av en tryckströmbrytare.
Med kranen direkt på pumpen får pumpen kanske gå onödigt mycket.
 
Ja, självklart skall jag ha en hydrofor när husen står på plats. Men om jag vill använda vattnet till trädgården innan huset har dykt upp så tycker jag det lät bra med en tappkran direkt på pumpen. Jag kommer ju bara att använda den ett par gånger i veckan tills huset står där och jag kan flytta in en hydrofor och koppla ihop allt med de riktiga vattnet.
 
Köp en barnpool el ett antal blå el gröna bevattningstunnor, el mer gediget en farmartank på 1m3. Ladda direkt med pumpslangen. Kan kanske vara lite tufft med tanke på vattentryck och flöde, men det beror på hur kraftfull pump ni har och hur högt den måste pressa upp vattnet. Det borde brunnsborrarna ha en uppfattning om.
 
Om du bygger garaget före huset så kan du ju sätta upp hydroforen där med en gång. Ska det vara varmgarage kan du sätta värmekällan där också så får du värme och varmvatten till bygget. Sen lägger du en kulvert till huset.

Att bygga garaget först kan förenkla bygglogstiken i och med att du har en varm och torr plats att förvara och bearbeta byggmaterial på, och om det drar ut på tiden med bygget så kanske du till och med kan bo i garaget en begränsad tid.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Ja, det är det som är tanken att garaget skall ha en loftvåning som jag kan bo i tills huset är klart.
 
Eller så skaffar du hydrofor och tryckbrytare på en gång och monterar det "provisoriskt" vid brunnen. Då får du vatten som fungerar som "vanligt". När garaget är klart flyttar du bara in grejerna, som du redan har, till sin permanenta plats.
 
Försök att få tag i en lekstuga begagnad på någon säljsajt, isolera den med frigolit på insidan om det skall funka under vintern.
En ledning in och en ut, värmekabel i bägge för vinterbruk.

mvh
 
Ett temporärt pumphus borde man väl kunna bygga av några skivor cellplast, lite lim och en presenning.
 
Hemmakatten
Precis. En temporär lösning hade vi ett år innan huset blev färdigt. Dock har vi en hydropress (som är betydligt mindre än en hydrofor). Allt placerades i ett litet oisolerad förråd (man fick ha vattnet rinnandes lite grann vid minusgrader) och det fungerade utmärkt tills huset var färdigt. Nu är jag lekman inom VA, men jag förstår inte riktigt varför du måste ha en hydrofor istället för en hydropress. Vi har två hus, det ena är iofs en gäststuga och bastu men används flitigt, och vår hydropress (60liter) fungerar utmärkt för båda husen. En hydrofor tar ju väldigt mycket mer plats.
 
Man ska ALLTID sätta en hydropress om man inte har kontrollerat sitt vatten på metaller.
Hydrofor tillför syre och kan i vissa fall oxidera järn och mangan.

Hydropress separerar luft och vatten.

Hydropress använder 3/4 av tankens volym.
Hydrofor använder 1/4 av tankens volym.
Vilket gör att en 75 liters HP och en 150liters HF har stortsätt samma arbetsvolym.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.