Hej,

Jag har fått ögonen på Exibeas produkter ELIQ. Funderar på att skaffa ELIQ online. Men jag vill kolla om det finns erfarenheter kring installation och drift. Har i huvudsak två frågor

1. Min elmätare är placerad i ett plåtskåp utomhus. Kommer givaren signaler överhuvudtaget kunna komma igenom plåtskåpet till mottagaren, som jag kan placera 5-10 meter från skåpet?

2. Vad har ni för erfarenheter kring själva användningen av produkten? Ger det den insikt om förbrukningen med reducerande åtgärder i dess spår, eller är det mera "kul att veta"?

//Per
 
peternicklas
Jag har en Eliq display. Givaren sitter i källaren och displayen i bostadsplanet. Betongvalv samt c:a 8 m avstånd. Inga problem med signalen. Man kan se hur mycket förbrukningen ligger på just nu, dag, vecka, månad samt år. Jag kan även plocka ut data till datorn genom USB kabel. Det som jag skanar är att kunna har fler mätare runt om i huset. Med EON 100Koll fick man 3 mätare men 100Koll har upphört. Om ELiq skaffar motsvarande så blir den perfekt. Jag vill t.ex. kunna logga värmepump, TV samt vissa andra förbrukare.
 
Har haft ELIQ med mig i handen ute i garaget (ca 25m, centralen i huset) och läst av utan problem.

Tycker personligen att den är suverän, haft den installerad i 3 mån och lär mig fortfarande nya saker.
Bara insikten att ge fan i att vrida på varmvattnet när man ska skölja ur en stekpanna gör ju att man sparar pengar. (Det märks på mätaren när en 3kw VVB går igång)

Kan varmt rekommendera köpet !
 
Funderar också på en sådan.

Vilken modell skall man ha? Det verkar som att man inte kan ha både skärmen och online tjänsten samtidigt, såvida man inte köper båda? Verkar ju vara smidigt med en app som kan uppdateras och utvecklas samtidigt kanske frugan kollar på skärmen ibland :D
 
peternicklas
Jo du ska kunna ha båda samtidigt.
 
Jag slog just till på en ELIQ Online. Tycker att den verkar mest flexibel. Det är bara att utbilda frugan, Gaffe, och kanske finna en anledning att ta hem en ipad också :)
 
Kul produkt! Skulle dock som Gaffe nämner ha både en central skärm och internetrapportering.
man kan väl iof kanske köpa en begagnad ipad och sätta på väggen och ha.

Hade varit fint med z-wave integration med :)
 
Redigerat:
Nu blev man sjukt sugen att klicka hem ett sådant här paket. O jag som redan har en ipad också ;)
 
Tycker den verkar bra, vill ha klickbara stapeldiagram i appen och inte cirkeldiagram. Fixar de det köper jag direkt! En fördel med denna jämfört mot Eons 100koll är att den går på 868MHz, vill undvika allt som går på vanliga trådlösa frekvensen.
Man ska inte behöva köpa en mätare och sen betala månadsavgift, som vissa liknande modeller.
 
Redigerat:
Jahapp, nu är den hämtad, installerad och registrerad.

Installationen var enkel och funkade bra. Min farhåga att plåtskåpet som elmätaren, och således också sändardelen, skulle skärma av signalen så den inte kom fram till hubben kom på skam och bra var väl det annars hade det blivit jobbigt...

Väntar med spänning på att få se hur förbrukningen fördelar sig över dygnet och varierar med utomhustemperaturen (vilket i mitt fall borde vara marginellt). Kan dock redan nu konstatera att jag har en förbrukning på ca 2,3 kW med Tv:n på och lite lysen och vedpannan igång....

31FKgXF.png
 
Ganska häftig förbrukning för en TV, lite belysning och en vedpanna :eek:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Ganska häftig förbrukning för en TV, lite belysning och en vedpanna :eek:
Typ alltså.

Låt se: Panna, 3 cirkulationspumpar, kanske en kulvertpump, golvvärme el för 6 kvadrat, en elradiator för katterna ute, en FTX-anläggning, 5 utomhuslampor, 1 tv, en binge inomhuslysen, 1 nas, och lite annat. Det plockar på. Skall ta och kolla igenom respektive förbrukare och försöka isolera respektive förbrukningspunkt. Får ta det när det finns tid. Skall bli intressant att kolla bara hur det ser ut när ingen är hemma jämfört med morgonbestyren, jämföra årstiderna etc.
 
Utan tvekan görs här insikter....

Gick ut och stängde av elementet till katterna och Pang så halverades konsumtionen.

Det är ju lite svårt ibland i familjeargumentationen. "men katterna fryser..." "det är klart att de måste få ha lite värme...". Om man då kunde ha gått ut med jämförelseargumentet att katternas vintervärme står för HÄLFTEN av vår grundkonsumtion av el.(give or take), ja då kan man ju plötsligt lägga saker i perspektiv.

Att dessutom se att den enda som låg inne och gottade sig i värmen från elementet i den oisolerade utebyggnaden var en fet jäkla grannkatt, ja då gick liksom botten ur,,,,,

Som sagt, denna manick gör nytta!

zald5Hi.png
 
  • Gilla
Buuzzz och 1 till
  • Laddar…
Även den feta grannkatten fryser, sätt på värmen igen! Och ge honom lite mat annars kommer han att pissa på elementet.
 
  • Gilla
Buuzzz och 2 till
  • Laddar…
Heh, ny insikt. Jag har en tydligen mycket väl tilltagen värmekabel i en vattenledning. Här finns det troligtvis goda möjligheter att ytterligare optimera. När jag stängde av den kabeln tappade jag ytterligare 500 W. Så nu tror jag att jag börjar landa in i jämförbara "hushållsel"-nivåer.

Visst jag kommer ju behöva ha värmekabeln på, men jag minns att jag var generös när jag lade in den i vattenledningen. Den värmer kanske 30 meter i stälet för de 10 där den ligger lite grundare. Kanske det kan vara värt att kontrollera detta behov lite noggrannare.

Således, bara genom två tämligen enkla åtgärder, 1. låta katterna värma sig själva, 2. se över det egentliga behovet av att värma en vattenledning, har jag kapat 3/4 av grundlasten.

Kalkyl: Säg att jag genom att klippa hela kattvärmen och hälften av kabelvärmen-->1,25 kW och att denna är på under 1/3 av året då det är kallt. Det innebär storleksordningen 3 000 kronor i reducerad kostnad om jag inte har räknat helt galet fel. Kostnaden för en Eliq online är 1195 :-. En av de kortare payoffkalkylerna jag har gjort i alla fall...


Otroligt vad en enkel visualiering av elförbrukning kan innebära.

Ln4iNaH.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.