Hej. Vi köpte hus i somras. Nu upplever vi att det drar väldigt från framförallt kattvinden som börjar i nordöstra kortsidan och går mot sydväst. Även relativt mycket från kattvinden på andra sidan (vi har ett allrum/burspråk med fullhöjd emellan - typ såhär: http://hittahus.se/wp-content/uploads/2010/12/alvsbyhus-3-2136-2136-torgrim.jpg).

Det drar främst in längs golvet i allrummet som har en del av väggen mot kattvindarnas "kortsidor", främst nere vid golvet. Dessutom blir denna del av allrummets sydvästra inte helt överraskande kall på vintern.
Genom inspektion ser jag att inne i kattvinden är där enbart isolering mot ytterväggen, ingen isolering i de innerväggar som vetter mot kattvinden. Vi har golvvärme i samtliga rum.

Försökte illustrera vad jag menar i följande bild. Till vänster, i genomskärning och till höger i någon slags sidovy:
skiss_kalldrag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) takpannor/utomhus
2)Isolering yttertak (har känt efter genom plasten, den är där)
3) Någon form av fukt/ångspärr eller vindskydd? I Ena kattvinden troligen täkt av gipsskiva.
4) kattvind/blindutrymme
5) sovrum X
6) vardagsrum våning under
7) vindpapp/plast
8) isolering vind
9) vind
Pilar illustrerar vind/kyla/kalldrag.
I rum X känns alltså hela sydöstra väggen mot kattvinden kall framförallt känns det som det drar längs golvet.
I rum Y känns den delen av den sydvästra väggen kall, framförallt mot golvet, betydligt kallare än den (antagligen isolerade delen) som är yttervägg.

Frågan är nu - vad göra?
Kan jag utan risk fukt/mögelproblem sätta upp isolering?
Kan jag sätta den inne i kattvinden?
Om jag sätter upp den, ska jag sätta en ångspärr inne vid gipskivan i väggen mellan kattvinden och rum X respektive Y - eller riskerar jag isåfall att skapa en dålig situation eftersom det eventuellt är en fuktspärr som redan sitter där?
Bilder från respektive kattvind:
1) Den kattvinden som inte har ytterväggen täckt med gipsskivor:
bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan bekräfta om det där verkligen är en ångspärr?

2) Kattvind där innertaket är täckt med gipsskiva:
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp, har ingen erfarenhet av sånt här :-/.
 
Redigerat:
Jag skulle först krypa kring lite ute på kattvinden och känna och se om det går att hitta något ställe som det drar på. Här skulle jag täta med drev el liknande. Att täta drag (=otätheter) är det som gör störst skillnad. Detta bör man göra så långt ut i konstruktionen som möjligt. Allra helst på utsidan av isoleringen eftersom det aldrig är bra att det blåser in i isoleringen, men i efterhand kan man ofta få nöja sig med att täta från insidan. I alla fall tills ett mer passande tillfälle dyker upp då man kan bättra på t.ex. vindpappen under panelen på ytterväggarna.

Samtidigt är det ju inget direkt konstigt om det drar en anings från kattvindarna under riktigt kalla dagar. Som jag förstår det är ju dessa isolerade men inte uppvärmda och då är det rätt naturligt att temperaturen där blir lite lägre där. Om de är isolerade är inte heller dörrarna ut till dem tänkta att vara täta utan snarare fungera som innerdörrar.
 
  • Gilla
Mikeyland
  • Laddar…
Alltså, man kan inte vistas i rum X som är min dotters sovrum. Vi pratar 13-14 grader.
 
Den där duken ser inte ut att vara en difftät plast. Ser mer ut att vara någon form av duk som skall kanske hindra att isoleringen rasar ned.

Dock så kan plasten sitta längre in i isoleringen. Plasten kan sitta 1/3e del in i isoleringen.
Hur tjock är isoleringen?

En sak som slog mig med tanke på den låga temperaturen, fungerar verkligen golv värmen i rummet?
Kanske behöver golv slingan luftas?

Jag tycker att du borde ha en högre temp om golv värmen fungerar som den ska.
 
det känns som golvvärmen fungerar dagar då det inte blåser, inte minst märker jag det om jag lägger en matta eller madrass på golvet som test då blir det varmt under, men det är rätt bra skjuts i draget kan man säga, nästan värre när det blåser än när det är minusgrader.
 
Ser också på bilden med duken att golvet inte verkar vara isolerat. Jag tror att det ska ligga isoleringen där med. Det gör det hos mina föräldrars hus byggt 2004 (smålandsvilla).
 
golvet är antagligen isolerat under spånskivan, därunder är det mellanbjälklag till nedanvåningen(tror jag), ska kolla upp
 
Om jag inte hittar någon fuktspärr om jag känner in i isoleringen, är det isåfall ok att isolera väggen till kattvinden och sätta fuktstpärr längst närmast gipskivan in mot rummet?
 
  • Gilla
TNN
  • Laddar…
Okej, lite mer info, delvis baserat på era svar
- Golvet på kallvinden verkar vara isolerat
- Har lyckats lokalisera en hel del dragiga ställen, dvs det läcker in luft utifrån, inte riktigt lika kraftigt som vinden, men härlig bris. Nedan en bild från ett ställe där det flödar in, mellan två
bjälkar precis i hörnet mellan kupan, kallvinden och utomhus:
drag.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan sak som är lite läskig är att när jag jämför dessa två kattvindar med de två kattvindarna på andra sidan huset så är det som natt och dag. De andra två håller samma temperatur som inomhus!?

Finns det något skum eller något man kan köpa och spruta in för att täta där det drar?
 
Nu har jag varit och köpt tejp och tejpat gärnet, fått bort en hel del springor, tyvärr utan större resultat, man känner fortfarande hur väggarna är kalla och kall luft kommer in.

Ska man ge upp och se vinden som en "kallvind" och fuktspärra + isolera innerväggen?
 
Tejp brukar inte fungera i det långa loppet.
Köp vindduk och täck mellan golv och tak. Verkar som om de har slarvat med vindduken.

Eftersom vinden blåser på isoleringen så tappar den mycket effekt.

Du kan sätta difftät plast på innerväggen, förutsatt att det inte finns någon i isoleringen. Samt isolering på det där efter vindduk igen om det fortsätter att blåsa.

Hålet du har hittat kan du dreva som man brukar ha runt fönster, fog skum fungerar det med beror lite på vad du tycker är enklast att jobba med. Sedan vindduk utan på det.
Vindduken ligger förvisso på fel sida men då kan det inte blåsa igenom.

Vindduken brukar man häfta fast.
 
Hittade byggdokumenten:
bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'
"Vid takfot monteras vindleraresom neddrages på vägg och fixeras enl. anvisningar. Vindledares ska säkerställa ventilation vid takfot och hålla mineralull i läge. Plastfolie, sk säkerhetsfolie monteras underifrån på hela vindsbjälklaget. Glespanel 28x70mm, c 300mm monteras på underramar. [...] Vindsbeklädnad för 1 1/2 plans hus isoleras med 45mmm mineralullsskiva som monteras underifrån."

Då borde det vara säkerhetsfolien(som jag antar är tänkt att fungera som ångspärr?) som jag ser innifrån kattvinden. Då borde det väl vara så att planen har varit att kattvinden i sig bör vara "inneutrymme" och väggen in till rummen borde vara en räknas som en innervägg. Då behöver jag väl hitta och täta orsaken till att det drar på två av kattvindarna medan de andra två är varma och goa - eller är jag ute och cyklar nu?

Tack för all hjälp hittills.
 
45 mm isolering är ju inte mycket att hurra för. Kan ju inte bara stämma om det är tänkt att utrymmet ska vara uppvärmt. Bör väl åtminstone vara 200 mm och i många hus är det mycket mer än så i snedtaket. Ser det likadant ut på de andra kattvindarna som är varma?

Fast att det blir så kallt när det blåser tyder ju helt klart på att du först och främst har problem med vindtätningen. Jag skulle nog fundera på att ta bort den isoleringen som är i ett takstolsfack för att se hur det är gjort. Om det blåser så friskt som det verkar är nog det klokaste att göra om isoleringen och se till att det är ordentligt vindtätt. Dessutom passar du då förstås på att utöka tjockleken. Men det är ingen poäng med tjock isolering som det blåser rakt igenom...
 
säkerhetsfolie har jag ytterst den leder bort vatten men släpper igenom vattenånga, innerst har jag åldersbeständigplast
 
Hej, jo - jag ska försöka kolla när det blir lite varmare. Om jag ska göra om isoleringen - måste jag gå utifrån då? Kollar jag på instruktioner - (t ex: http://www.isover.se/files/Isover_S...Broschyrer_Bygg/LevandeHus 4 A4 sid 59-71.pdf och http://www.paroc.se/~/media/Files/Brochures/Sweden/DIY-Nr2-2012-SE.ashx) så ser det ju ut som man dessutom bör isolera och dessutom sätta ångspärr på "innerväggen" innanför kattvinden. Problemet blir att ska jag göra det så måste jag ju för att det ska bli bra riva innerväggarna misstänker jag - härligt härligt på en vind inredd 2005 på ett hus från -99 :).

Har haft en hemma och tagit termofotografering nu för att försöka se var det "läcker". Relativt vindstilla dag, ca 3 minusgrader ute. Rätt bra grej, rekommenderas, killen tog 1000-lappen för att göra't.
Verkar som det mest läcker i nederdelen av taket - men även från kattvinden till de icke-isolerade innerväggarna, samt i "takhörnet" i ett förråd som inte har någon kattvind innanför:
takhörn inneförråd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rummet som blir kallt:
kalltrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kalltrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kalltrumsnedtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg mot kallvind från vardagsrum:
väggmotkallvindvardagsrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väggmotkallvindvardagsrumgolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack för all input och hjälp hittills btw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.