Vi har haft vårt hus ute till försäljning. Mäklaren var sådär hela tiden. Bilderna var inte bra, vi fick ta om dom själva. Texten var inte bra, full av stavfel och dom viktiga bitarna med vårt område glömdes bort (badplats, båtplats mm). Visningen var för sent på dagen, när solen är bakom träden på allmäningen. Men han är inte helt kass, verkar bara som att han har mycket annat att göra. Det kom typ 4-6 st visningarna. Lite dyrt i kombo med halvbra annons.
Nu har vi fått en enda budgivare som lagt utgångsbudet. Betydligt lägre än vad vi hoppades ¨få ut, men lite högre (50.000) än värderingen på Booli. Nu funderar vi på att lägga ner alltihop och fösöka senare i vår. Eller måste man vänta ännu längre?

Nackdelar:
1. Vi måste betala nuvarande mäklarens utlägg. Vad nu det är. Foton, annons på Booli osv. Vad kan det handla om för pengar?
2. Alla som ser annonsen känner igen huset och blir misstänksamma. Är det något fel?
3. Vi har sannolikt tappat vår enda köpare.

Möjliga fördelar:
1. Fler spekulanter i maj.
2. Bättre annons med bättre mäklare.

Men det är ju en klar risk att göra så. Vi sitter inte i sjön, inga dubbla boendekostnader som tornar upp sig. Alla synpunkter och erfarenheter är välkomna, det är sett svårt beslut.
 
Redigerat:
Vad gäller kostnaden, så måste du titta på vad mäklarens avtal säger. Det normala är att du inte behöver betala mäklaren något alls om det inte blir kontrakt, även om det är du som ångrar dig.

Men det finns (tydligen) avtalsvarianter där man får betala vissa kostnader även vid utebliven försäljning.
 
Äppelblomman skrev:
Nackdelar:
1. Vi måste betala nuvarande mäklarens utlägg. Vad nu det är. Foton, annons på Booli osv. Vad kan det handla om för pengar?
Står det verkligen så i avtalet ni har med mäklaren?!?

För övrigt, innan ens bostad ska annonseras ut (hemnet, tidning etc), be om att få kontrolläsa innan publicering!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag får lusläsa avtalet då, kanske inte kostar något att byta. Om jag nu gör det.

Vad tror ni om att lägga ut igen då? Är det jag som har orealistiska förväntningar på vilket pris jag ska få? Som sagt har vi ju fått mer än vad Boolis värdering säger. Det är en liten ort med få objekt och få köpare, alla känner alla osv. Kanske bara dumt att försöka igen?
 
Din mäklare har ju trots allt hittat en köpare till begärt pris. Om du nu inte vill sälja är det ju ett lockpris du gått ut med. Ett fult tilltag som retar upp köpare. Det kan skada vid en senare ev. försäljning.
 
  • Gilla
EAK och 4 till
  • Laddar…
Var det ett acceptpris?
 
Acceptpris ja.
 
fast det är inte direkt lättsålt just nu
kan ju bero på vart man säljer men vår mäklare som jag är nöjd med har det inte så lätt att sälja vårt hus just nu hon heller
 
Äppelblomman skrev:
Acceptpris ja.
Nej, uppenbarligen var det ett lockpris!

Om jag vore potentiell köpare och har lagt bud på ett "acceptpris" och säljaren inte godtar det så hade jag lämnat det objektet. Risken finns att ni faktiskt förlorar den enda som är beredd att köpa ert hus. I vår räcker det inte med en till budgivare, utan det kommer förmodligen krävas minst två nya budgivare för att ge ett högre pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
O
Om ni har satt ett utgångspris som ni inte vill sälja till varför sätter ni då det priset?
Ni har fått ett bud som har lagt utgångspriset....

Jag kallar det lockpris, när man inte är intresserad av att sälja till utgångspriset...
Sedan sär Booli är inget sätt att värdera huset på.

Sedan så måste du lusläsa avtalet med mäklaren innan det går att svara på huruvida de går att bryta avtalet.

Men att bilderna är dåliga och prospektet värdelöst.... är lite ditt ansvar.... du har möjlighet att säga till mäklaren innan han publicerar. Tiden på dygnet med tanke på solen, tror jag inte har någon direkt betydelse.
hur hade du resonerat om det regnat den dagen det var visning?
Skulle du bett mäklaren skjuta upp visningen med tanke på vädret?:)
 
Redigerat:
  • Gilla
espace
  • Laddar…
fast om man lagt ut ett accept pris så är det ju rent moraliskt fel att inte sälja för det.
Sen är det ju som Odjuret skriver snarare rätt mycket ditt ansvar eftersom du måste väl ha godkänt prospektet innan det publiserades.
Inte för att jag sålt så många hus men de gånger det har hänt dessutom i olika delar av landet med olika mäklare så har man ju fått godkänna innan det går ut
 
Jo, jag skrev om hela texten som skulle ut på nätet och tog om alla bilder själv, jag var bara irriterad på att det var så kass från början. Där borde jag egentligen dragit mig ur, man anade graden av engagemang redan då. Dumt att jag inte gjorde det. Pappersprospektet däremot fixades utan min insyn och ser ut därefter, men det på nätet är ju viktigast.

Moraliskt kanske man ska ta acceptpris ja, men det handlar ju om att jag ska köpa ett nytt hus till mig och mina barn, kanske tvingas bo i hyresrätt medan jag letar osv, och då är min moral gentemot en spekulant jag aldrig träffat av underornad betydelse. Jag kanske tar budet ändå, men knappast pga att jag vill verka rekordelig inför en okänd spekulant. Det finns ju andra skäl till att dra sig ur en affär än priset, att hitta nytt har visat sig svårare än jag trodde, och att göra förlust OCH bo i sunkig lägenhet med alla saker hos shurgard är inte så lockande, då kan jag vänta.

Frågan är bara om det lönar sig att vänta? Att dra in annonsen och lägga ut igen? Vad tror ni? Fast jag tror att jag har fått ett bra bud trots allt. bara att slå till. Suck. Mitt fina hus....
 
Redigerat:
men nu är ju hela iden med ett acceptpris att det ska vara det priset som du kan sälja för annars så har du inte haft ett acceptpris utan ett lockpris.
 
Hela iden med accepters är väl något tandlöst. Man tvingas ju inte sälja......säljaren kanske ångrade sig, vill vänta ett tag, något personligt inträffade. Men ingen vet ju om du får mer eller mindre om ett halvår.

Men, jag håller med om att det är lite omoraliskt att sätta acceptpris och sen inte sälja...
 
Acceptpris är bara ett tomt ord. Vad betyder det om man inte skriver Acceptpris, är det automatiskt lockpris då? Ska alla priser där det inte står accept tolkas som "jag vill ha 20% extra"? Verkar som att vissa tror att acceptpris på något sätt skulle vara bindande, ungefär som när ICA prismärkt sina varor fel. Så är det inte. Man kan vänta hur länge som helst på rätt bud och säljer till vem man vill.
TS kan ju tänka sig att sälja till det bud han/hon har fått, men eftersom hon inte sitter fast i någonting (nytt hus etc) så går såklart tankarna till om man på något sätt kan få upp priset.
 
  • Gilla
LD_Mattis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.