O
Jag tycker att det känns som att det inte är dolt fel.
Trots att hempularen inte är helt säker, jag brukar respektera hans åsikter då an brukar ha rätt...
Så är det kanske även denna gång... men jag känner mig ganska säker på att det inte är dolt fel, men säker kan man aldrig vara....
Undersökningsplikten är väldigt omfattande.... Ta reda på kostnaden för att fixa felet... ha sedan i bakhuvudet att en advokat kostar nästan 10000:- i bara startavgift....
 
Som sagt jag tror egentligen inte heller på att det kan gå som dolt fel. Jag skrev bara att jag inte är lika övertygad om ett negativt utfall som man kan vara i en del andra fall av dolda fel frågor.

Men en "finess" med osäkerhet är att under förutsättning att säljaren är en rationellt tänkande människa så kan man förhandla.

Om vi antar att köparen är 50% övertygad om att felet skall gå som dolt, säljaren kanske bedömmer "risken" som 20%. Då finns där ett spelrum att förhandla om. Jag tror att om köparen lyckas få ut 25 - 30% så skall han se sig som vinnare. Med ett gissat ålderavdrag på 50%, den bef. tanken kan ju vara 100 år, eller bara 3 - 4 år gammal.
 
Säger inte du har fel men de luriga är att spolar man varmvatten i en kran funkar det, spolar man i två kranar alt. Duschen försvinner det, så på det viset är det ju lite mer svårupptäckt. Är väl lite sur på att säljaren inte kunde talat om de för då hade man ju tagit reda på vad de kostar fixa och förhandlat ner priset med den summan.
 
Tankarna är från 1997 och bergvärmen installerades 2009.
 
Om man då tillämpar försäkringsbolagens åldersavskrivnings tabeller (ex. Länsförsäkringar) så har de 5 år fritt, sedan 8% per år. Det skulle ge 88% avskrivning, men så finns det en regel om max avksrivning på 80%, som inte gäller för installationer. Så i princip gäller 88% avskrivning.

Nu är det ju inte ett försäkringsärende, men bolagens värderingsprinciper är en bra och saklig grund för en någorlunda objektiv värdering av ett fel på en byggnadsdel.

Om man tänker sig att inte tillämpa åldersavdrag så har du ju fått en ny beredare med avsevärt längre tänkbar livslängd, dessutom troligen mer ändamålsenlig, efterssom den är tillverkad för rätt applikation. dvs. du skulle ha "tjänat" på felet.
 
LMartin skrev:
Säger inte du har fel men de luriga är att spolar man varmvatten i en kran funkar det, spolar man i två kranar alt. Duschen försvinner det, så på det viset är det ju lite mer svårupptäckt. Är väl lite sur på att säljaren inte kunde talat om de för då hade man ju tagit reda på vad de kostar fixa och förhandlat ner priset med den summan.
Återigen - ackumulatortankar kopplade till bergvärme signalerar att här är något som inte är helt kompatibelt.

Av det du nu skriver framgår ju dessutom att det finns mer och t.o.m. tillräckligt med varmvatten för de flesta andra ändamål än normallång dusch, och då är det ännu mer troligt att säljarna inte uppfattat detta som ett "fel" på det sätt du tycker att det är.

Vi har ett stort bubbelbadkar. För att kunna fylla det fick vi byta VVB till en 300-liters, den som satt i huset när vi köpte det hade för liten kapacitet för att kunna fylla upp så mycket vatten som vi vill ha när vi badar. Men för barnens bad hade den räckt utmärkt. Se det som ett exempel på att man kan ha olika uppfattningar om vad som egentligen är ett "fel" och som bör upplysas om.

Och "dolt fel" ? Nej, inte alls. En sakkunnig som tittat på vår befintliga varmvattenberedaren hade sett direkt utan att ens provspola. Troligen samma sak i ditt fall. Känns kanske lite surt, men se det som "hempularen" skriver - du får något nytt och för dig ändamålsenligt.
 
Redigerat:
Kan mycket väl vara en bra inkoppling. Iom att tankarna redan stod där så kan ju installatören bedömt att det blir en bättre installation att använda den ena som arbetstank och den andra för varmvatten. Är vattenvolymen liten i radiatorkretsen kan det bli sämre om den kopplas bort. Nu har det ju visat sig att slingan är för kort för dina behov men det betyder inte att förra ägaren eller installatören såg det som ett stort problem. Jag är snarast på linjen att det inte är ett fel alls. Nu kan det ju iofs vara en klåparinstalltion också med ex. fast kondensering mot radiatortanken men fortfarande inget fel, dock inte speciellt ekonomisk.
En annan lösning är att bara montera in en mindre elberedare i serie med nuvarande vv-tank, bör bli avsevärt billigare och kommer inte dra särskilt mycket el iom att den matas med förvärmt vatten från VP.
 
Kan ju omöjligt vara en bra inkoppling då det inte går att duscha normalt ens! Jag kräver inga långduschar men iaf 3-4 minuter. Den som inte ser det som ett problem behöver väl inte ha nån varmvattenberedare alls, detta känns som en komma undan billigast lösning mest. Är flytande kondensering med växelventil. En elberedare efter tanken har varit uppe på förslag men känns som en tillfällig lösning det med i långa loppet. Men bra få allas reflektioner på detta då man är lite ny på området! Att det skulle räknas av en viss provent förstår jag med, tyckte det mest kändes konstigt de inte informerade om detta innan köpet, eftersom dom själva har sagt i efterhand de kände till problemet! Men kanske inget man är skyldig att göra, utan det får köparen själv kolla upp, genom att i det här fallet ta en dusch på visningen då, eller vara mer påläst än vad jag var om bergvärme! Ville bara kolla av vad det fanns för juridiska rättigheter i ett sådant här fall!
 
Varför kan inte VP värma vattnet i acctanken?
VP producerar väl ca 55 gradigt vatten?
 
Att en värmepump kopplas till en extern accumulatortank är väl inget konstigt. Man kan väl gissa att det tidigare har varit vedpanna och två tankar varav den ena har en VV-slinga i sig, sedan tröttnar man på att elda, installerar en VP som klarar höst och vår. Men med lägre VVtemperatur. Med åren blir dessutom slingan igenkalkad och värmeöverföringen sämre. Lite gammaldags installation javisst, dolt fel? inte enligt mig, alldeles för lätt att se.
Enklaste åtgärden är väl en liten elberedare som slutvärmer.
 
Enk Projektet skrev:
Varför kan inte VP värma vattnet i acctanken?
VP producerar väl ca 55 gradigt vatten?
Det är möjligt att min åsikt är felaktig, men varför låta en VP stå och producera något som inte behövs utan bara lägga på lager. Om man eldar med ved eller använder sig av sol så är det en annan sak, det finns ju under en tid då solen lyser eller att man eldar vilket man gör under en längre tid av förklarliga skäl. Men en VP som går på el är ju borstkastat och en berg VP hämtar ju sin värme från berget vid behov och drivs även den med el så acktankar är väl helt onödig utgift om man enbart kör VP av något slag
 
cecar33 skrev:
Det är möjligt att min åsikt är felaktig, men varför låta en VP stå och producera något som inte behövs utan bara lägga på lager. Om man eldar med ved eller använder sig av sol så är det en annan sak, det finns ju under en tid då solen lyser eller att man eldar vilket man gör under en längre tid av förklarliga skäl. Men en VP som går på el är ju borstkastat och en berg VP hämtar ju sin värme från berget vid behov och drivs även den med el så acktankar är väl helt onödig utgift om man enbart kör VP av något slag
Acctanken är ju en VVB....enda skillnaden är väl att den står utanför......
 
Ja så kan man se det om man vill men varför lagra tappvarmvatten på det viset, när det till stor del värms med el och endast sår där det står. Enda glädjen med så mycket uppvärmt vatten är väl när man fyller stora badkar o dyl.
 
Acktankarna fanns ju redan där, varav den ena har slinga, så det är ju ingen extrakostnad.
En stor tank med slinga är ju normalt sett en ypperlig lösning för VP, iom att den inte kan göra lika varmt vatten som el eller ved så är ju en stor tank bra och slinga är bra ur legionella synpunkt. Nu är ju tydligen slingan för kort i detta fall men det kanske förra ägaren kunde leva med. Jag skulle absolut gjort likadant och återanvänt tanken, skulle det inte duga så är det ju bara bygga vidare.
En lösning om du bestämmer dig för en ny VV-tank kan vara att koppla in den gamla på framledningen till radiatorerna som volym/arbetstank och sedan förvärma kallvattnet genom befintlig slinga innan det går in i den nya tanken, då får du grymt COP på VV.
 
O
hempularen skrev:
Som sagt jag tror egentligen inte heller på att det kan gå som dolt fel. Jag skrev bara att jag inte är lika övertygad om ett negativt utfall som man kan vara i en del andra fall av dolda fel frågor.

Men en "finess" med osäkerhet är att under förutsättning att säljaren är en rationellt tänkande människa så kan man förhandla.

Om vi antar att köparen är 50% övertygad om att felet skall gå som dolt, säljaren kanske bedömmer "risken" som 20%. Då finns där ett spelrum att förhandla om. Jag tror att om köparen lyckas få ut 25 - 30% så skall han se sig som vinnare. Med ett gissat ålderavdrag på 50%, den bef. tanken kan ju vara 100 år, eller bara 3 - 4 år gammal.
Jag var nog lite trött å snurrig... jag läste dig lite fel... men men... jag ska nog skippa forumet när jag är trött å snurrig :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.