Hej
Har ett gammalt badrum, huset byggdes 1951 (Badrummet orenoverat förutom att toan och handfatet är bytta och en duschkabin ersatt badkaret, och där badkaret stått har jag nu bara betonggolvet, klinker f.ö.)
De gamla gjutjärnsgolvbrunnarna, likadana i källaren och badrummet, fungerar alla utmärkt. Bökigt att byta brunn (antar att betonggolvet i badrummet är uppgjutet från valvet?), men vad kan det egentligen finnas för anledning till det?
 
... o vad är frågan? :confused:
 
Krilleman
Vattenskador har en tendens att starta där. Någon forumist som minns procent-talet? Högt är det iaf!
 
Om badrummet från 50 talet fungerar perfekt och inga tecken skador så låt det vara. Renovera när behovet kommer. Att byta brunnen NÄR du sedan lägger mycket pegar på att renovera är väl en bra ide. Snåldumt att inte göra det. Då riskerar du ju att snålrenovera först, få en skada sen och så kostar det dig x3....
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Men hur kan man få en vattenskada då brunnen och avloppsröret den är ansluten i sitter helt i betong?
 
Betong är inte diffussionstätt! Så om avloppet rostar sönder så läcker det vatten genom betongen = vattenskada.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vattnet går ner i betongen och vandrar vidare, eller hur menar du koljan?
 
Har också funderat på detta. Har i mitt hus nu bytt alla avlopp fram till anslutning i betongplattan i källargolvet. Har inga problem med stopp eller så.

Märker man om de gamla rören i betongplattan(källargolv) rostar sönder? Vad kan egentligen hända?
 
Som vi skriver så rinner vattnet ner genom betongen och droppar ner till utrymmet under.
 
Men om det är i bottenplattan/källargolvet?
 
Om vatten vandrar ut i betongen borde det ju synas under betongplattan, alltså på källartaket, långt innan någon fukt kan ha vandrat den mycket längre vägen ut till någon ytterkant av badrumsplattan. Eller?
 
Min fråga är om jag skulle kunna behålla den gamla golvbrunnen (jämfört med moderna brunnar i plast/gummi monterade i träkostruktioner känns min gamla badrumsbrunn tryggare)
 
Den är inte godkänd.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Du kan ju göra hur du vill, det kommer inte bli rätt och inte bli bra men som sagt finns det inga lagkrav.
 
J
koljan skrev:
Min fråga är om jag skulle kunna behålla den gamla golvbrunnen (jämfört med moderna brunnar i plast/gummi monterade i träkostruktioner känns min gamla badrumsbrunn tryggare)
Hur hade du tänkt att du ska få golvbrunnsmanschetten att sluta tätt i en gammal gjutjärnsbrunn utan klämring? Dessutom är brunnen över sextioår gammal! Visst är det mycket moment såsom att bila bort uttjänta brunnar m.m. , men det är inte en dans på rosor att totalrenovera ett badrum. Det finns inga genvägar till ett regelmässigt bra utfört arbete. Följ regelverken och rekommendationer annars kommer det bara att bli skit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.