Hej!
Jag och min sambo har köpt ett renoveringsobjekt från -37. Vi ska leja bort det mesta men ska göra en del själva som tex riva ut det gamla köket. Vi är ganska nya på renovering överhuvudtaget och skulle önska att få lite tips. Vad behöver man tänka på just vid rivningen? Vi är mest osäkra på el och vatten? Förstår att det behöver stängas av. Men behövs några andra åtgärder från yrkesmän innan man börjar? Om ja, vad för åtgärder isf?
Tack på förhand!
Mvh Klara
 
Kan vara ide att kolla så man bara stänger vattnet i köket och att det funkar i resten av kåken. Mao skaffa stoppplugg så kan hantverkarna gå på muggen under renoveringen.
 
Ja det låter ju klokt, ursäkta min okunskap men hur vet man att man endast stängt av vattnet i köket? Vart köper man stoppplugg?
 
Stopplugg hittar du i vvs butiken eller k-rauta eller liknande. Du får titta, kanske finns det ballofixer i köket?
 
Kolla så det inte är asbest i eventuell kakelfog, frånluftskanal, golvlim eller liknande.
 
Pära skrev:
Kolla så det inte är asbest i eventuell kakelfog, frånluftskanal, golvlim eller liknande.
Nja, det är väl lite överdrivet om man bara river ett kök och inte jobbar med det dagligen. Andningskydd bör ni ha i vilket fall, det som ligger bakom och ovanpå skåp efter så många år är inget man vill ha i lungorna!

Jag tycker oftast det är enklare om man river "försiktigt", alltså försöker skruva loss eller ta ut skåp för skåp om det går. Det skräpar ner mindre, mindre risk för att man river sönder något (inklusive el och/eller vattenrör) och så är det mycket enklare att köra bort skivor och bitar än en massa smått bröte...

Jag har sett de som tar stora släggan och går loss men jag tycker det verkar ta mer tid... Köp stora bräckjärn, det finns på Biltema till bra priser.
 
anders07 skrev:
Nja, det är väl lite överdrivet om man bara river ett kök och inte jobbar med det dagligen. Andningskydd bör ni ha i vilket fall
Okej då. Är kanske overkill att skicka iväg material på labkoll. Men själv skulle jag inte vilja plocka ner kakelplattor med asbesthaltig fog eller riva upp svartlimmat golv utan p3-filter och engångskläder.
 
Vad är ballofixer? Ja, andningskydd känns ju givet! Vi har tänkt plocka ner det försiktigt med tanke på att vi inte kan så mycket. Vill ju inte ha sönder något vi inte vet vad det är! Tack för svaren!
 
13Klara skrev:
Vad är ballofixer?
"Små" avstängningskranar.
balofix.jpeg
Ofta placerade exempelvis i diskbänksskåpet för att möjliggöra service/byte av blandare utan att behöva stäng av vattnet i hela huset.
 
Har ni container? Annars hyr ett gallersläp och demontera köket och bär ut det på släpet direkt. Sortera på släpet i den ordning som grejjerna skall slängas på tippen, tar några minuter extra men sparar er tid på återvinningsstationen.

Sen håller jag med övriga, det verkar kul att ta en slägga och slå isönder hela köket, men i det långa loppet så spar man nog tid och energi på att demontera köket på ett vettigt sätt.

Tänk också på att ni kanske vill spara något om det är skåp som faktiskt är i vettigt skick fortfarande. Ett snyggt gammalt skåp från 30-talet kanske kan bli en badrumskommod. Själv hade jag ett kök från -60. Inte så intressant men stommar och luckor var i helt ok skick, sparade två bänkskåp och två väggskåp som monterades upp i det gamla förrådet som saknade fövaring.

I ett gammalt hus kan el, vatten och avlopp finnas lite varsomhelst, man vet aldrig hur det blivit renoverat med årens gång. Plötsligt river man ner ett skåp vars stomme någon kanske dragit en kabel rakt igenom...
 
Tack! Ska kolla efter ballofixern! Vi kommer ha ett släp och åka fram och tillbaka till återvinningscentralen! Köket är väldigt slitet så vi kommer slänga alltihop. Ev sälja eller skänka bort några av vitvarorna. Hur vet man att man har asbest i kakelfog, mattlim etc.?
 
13Klara skrev:
Hur vet man att man har asbest i kakelfog, mattlim etc.?
Det kan man dessvärre inte få reda på utan att skicka iväg prover till lab. Tar några dagar och kostar en peng. Men man kan ju börja med att gissa. När är köket kaklat? När är golvet lagt? 30-tal? 50-tal? Brukade man använda asbest i lim och fix/fog på 30-talet? Jag vet inte. På 50-talet brukade man absolut det. Är golvlimmet svart? Är fläktröret av ett eternit/cementliknande material?

Som anders07 (och jag) skrev tidigare behöver man nog inte vara rädd för en enstaka "enkel" asbestrivning, förutsatt att man har riktiga skydd, förseglar rummet och städar på korrekt sätt efteråt.
 
Ok. Jag har tyvärr ingen uppgift om när köket är kaklat osv. Men både mäklaren och besiktningsmannen trodde köket är bytt på 60-talet. På golvet ligger två lager plastmatta pålimmat på träplankor. Men limmet är inte svart vad vi sett. Fläktröret har jag inte kollat men ska absolut göra det.
ok, men då kanske man vågar riva ut bara man skyddar sig! Men försvinner asbesten med materialet eller kan det "stanna" kvar i luften?
 
Dammet finns själklart kvar så länge det inte städas bort, men om du är orolig så hyr en luftrenare typ som man kan se på TV programmen där Martin T ,Arga snickaren och alt vad dom heter använder. Det finns på Cramo med flera hyrställen, effektiva och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.