P
Ska såga några 9mm plywoodskivor med tunt laminat på. Hittade en Bosch klinga som funkade för ändamålet men priset var lite högt, 800:-. Finns det några bra klingor runt 3-400:- som man kan köpa?
160x16 är måtten och sågen en Bosch PKS54.
 
P
Hittade Bosch Optiline med 36 tänder på Swedol för 350:- kan det vara nåt?
 
Jag har haft en sån som finklinga till sänksågen, 150mm. Fungerade bra.
 
Problemet antar jag är laminaten som gärna splitrar och flagar? Hade nog satsat på en klinga med ännu fler tänder och ritsat laminaten innan fullt snitt. Förutsätter att du använder någon form av skena eller rätbräda till cirkelsågen. Kör då ett väldigt grunt snitt (max en millimeter) och dra sågen baklänges. Såga därefter som vanligt ett snitt rakt igenom.

Innan jag skaffade en sänksåg körde jag med min blåa Bosch cirkelsåg och hemmagjord skena. Använde då ofta Festools 48-tänders klinga (160x2,2x20 W48). Tyvärr har den 20mm hål och din cirkelsåg verkar ha 16mm. Går att lösa med en adapterring. Festools klinga går att hitta billigt på tyska Ebay.
 
P
Har inte provsågat nåt ännu så jag vet inte hur den kommer att bete sig men den är supertunn, ingen riktig laminat utan mera som en folie så det kanske funkar bra. Skena har jag till sågen så raka snitt brukar inte vara något problem. Det som jag tycker är svårt är när snittet är längre än skenan för då vill det gärna bli märken när jag startar sågen igen efter att ha flyttat skenan, säkert en tekniksak. Ska kolla tipset med festool på Ebay, lokala handlarn tog närmare tusingen sist jag frågade.
 
P
Bra pris på klingan men frakten var tyvärr på 35 £
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.