Hej!

Köpt ett hus som vi fick tillträde till för ca 3 veckor sedan och har märkt att det är dåligt med varmvatten i huset. Vid visningen frågade jag muntligt om bergvärmen fungerade som den skulle utan några problem och det gjorde den påstod säljaren. Har haft hit en serviceman som tittat på problemet och konstaterat att ackumulatortanken inte är anpassad för bergvärme utan för vedeldning så bergvärmen orkar inte värme vattnet nog mkt för den relativt korta slingan som ligger i tanken, för att få detta ordentligt har en ny tank beställts som är anpassad för bergvärme. Detta kommer kosta med installation och rubbet utan rotavdrag ca 15-20 tusen.

Jag funderar på om detta kan vara ett dolt fel då det är ganska svårt kontrollera om varmvattnet fungerar som det ska vid dusch, för det är när den mängden vatten tappas som problemet uppkommer! (håller sig varmt max 1 min) Ringde upp säljaren frågade om de upplevt detta problem och det hade de, dock har jag inte fått någon information om detta på något vis! Mäklaren upprättade även en frågelista där en av punkterna löd: Har observerats eller finns misstanke om brister eller fel i den in- eller utvändiga el-,vatten- eller avloppssystemet? Där har säljaren svarat: Nej. Underskrifter finns med. Jag anser ju de har "mörkat" detta för oss.
Säljaren lät inte alls sugen på att ersätta detta och ingen dolda fel försäkring finns.

Nån som varit med om något liknande eller har erfarenhet om hur det fungerar i en sådan här tvist?
 
Felet var ju inte det minsta dolt eftersom en servicetekniker kunde se att det var fel. Med andra ord kommer ni ingen vart med dolt fel.
 
Serviceteknikern såg det inte utan misstänkte det och ringde sedan tillverkaren av tanken och frågade! Varmvatten är väl en självklar standard i alla hus...
 
Av vilken anledning har du en ackumulatortank kopplad till din bergvärmepump? VPn var det inget fel på då, men varför koppla en ackumulatortank till den? det borde finnas någon mer värmekälla kopplad till denna.
 
Står kanske en vedpanna kvar?
 
Det vet jag inte, är säljaren som beställt detta, det är iaf 2 st tankar 500 liter var där den ena värmer radiatorvattnet och den andra varmvattnet, är ingen beredare inbyggd i pumpen.
 
Ingen vedpanna kvar men har stått en.
 
Min lekmannagissning är att det inte är ett dolt fel. Jag har ingen egen erfarenhet utan är en s.k internetexpert som dessutom undersökte förutsättningarna i samband med mitt eget husköp.

Att undersöka VVS-systemet ingår i undersökningsplikten och att kontrollera vad det är för tank var enkelt. Det faktum att en ackumulatortank kopplad till bergvärmen (vilket inte är standard) borde också väcka misstanke. Svaren i frågelistan har ingen juridisk vikt som utfästelse, och inte säljarens ord heller. För att en utfästelse ska frita dig från undersökningsplikten måste den vara väldigt tydligt formulerad.

Varför skall man ha en ackumulatortank kopplad till bergvärmen? Och är det inte möjligt att bara byta den korta slingan mot en längre?
 
Koppla bort tankarna och kör på VPn något dolt fel är det inte, men säljaren har inte begripit vad det handlar om så det är nog inget att hämta där. Däremot bör du ta ett snack med den som var ock kollade för han verkar inte veta vad han sysslar med. Alternativet är väl annars att du skaffar en kompletterande värmekälla ,men då kan man undra vad vitsen med bergvärmen skall vara.
 
Okej, men är ju svårt undersöka innanmätet på en tank, speciellt när den sägs fungera bra, men förstår hur du menar.

Ja i efterhand har jag ju förstått det är fel, men ingen självklarhet för mig då jag inte är nån expert på området. Tanken är sluten så går inte komma åt slingan.
 
Men avstyr affären med en ny tank för det är helt meningslöst du har ju hela berget som lager.
 
Tror jag va otydlig, är en Nibe VPA 200/70 som ska installeras för varmvatten och ackumulatortankarna ska kopplas bort och köra VPn direkt ut på radiatorerna. Är detta fel fortfarande?
 
Det var ju bara att ringa tillverkaren av tanken precis som teknikern gjorde.

Om det är en enkel värmepump utan varmvattenberedning så borde det vara rätt. Men kolla beteckningen på värmepumpen så borde någon av dem som verkligen kan värmepumpar ge ett bra svar.
 
Ja om VPn inte innehåller någon varmvattenberedare så behöver man givetvis en sådan. Om just den angivna är lämplig har jag ingen aning om.

Jag tror nog till skillnad från många andra i tråden, att detta är inte ett helt självklart fall. Troligen borde detta fel ha upptäckts inom ramen för undersökningsplikten. Men självklart är det inte.

Det som talar för att det är ett dolt fel, är att värmepumpen ifråga behöver kompletteras med en beredare, Det är alltså inte helt uppåt väggarna att en ackumulatortank är inkopplad.

Sedan är frågan om en mer kunnig besiktningsman skulle/borde insett att detta ev. inte är helt korrekt.

Uppförsbacken i argumentationen för dolt fel består av att det ev. är en tillräckligt udda lösning för att en kunnig person skulle gjort en djupare undersökning. Det räcker att man ser att något ev. kanske är underligt. Så måste man göra en fördjupad undersökning, som definitivt skulle avslöjat tanken.

Man kan också ifrågasätta om inte bristen på varmvatten borde upptäckts inom undersökningsplikten.

Frågan är ju också vad som är en rimlig ersättning OM det är ett dolt fel. Den gamla tanken måste man sätta ett åldersavdrag för, så troligen är max halva kostnaden en rimlig ersättning, ev kanske bara 20%.
 
Om felet gick att upptäcka genom att spola varmvatten i 1 min som du skriver, så kan det nog knappast vara vare sig dolt fel eller vara så svårt att kolla att det faller utanför din undersökningsplikt.

Dessutom skvallrar ackumulatortankar som är inkopplade i kombination med bergvärmepump att här borde man nog undersöka närmare, alt. kan det vara något som inte är rätt. Även för en icke VVS-kunnig.

Att säljarna intygat att de inte upplevt något fel betyder ju bara just att de inte upplevt något fel - utifrån sina referensramar. Det blev inte mer varmvatten än så här med den installationen. "Annat var det med vedpannan". Och de kanske nöjde sig med att det ju finns varmvatten, men man får duscha ganska snabbt ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.