Classic 135 hade jag valt alla dagar i veckan jämfört med classic 140...

allrummet är guldvärt som Lekrum/tvrum för barn...
 
Har även varit i kontakt med, och träffat, ett lokalt företag som bygger lösvirke. Därifrån har vi inte fått något pris än men de har nämnt ungefärligt pris/kvm som absolut är jämförbart med tex LB. Det som lockar oss med lösvirke är att vi kan påverka mer än vi kan hos en stor hustillverkare. Eller ja, allt går väl att fixa i ett prefabhus också men det är ju en prisfråga.
Men, hur bör man tänka med en liten lokal firma? Mer osäkert en en stor hustillverkare? Vad bör man kolla upp?
De har inte byggt jättemånga hus nej, och firman är relativt nystartad (det är väl här min osäkerhet börjar, samtidigt är ju alla nystartade någon gång...). Vi har varit och kikat i ett hus och gillade det vi såg. De verkar kunniga osv men man kan ju inte gå på enbart det.
 
Bygger du med en mindre firma så se då till att ha din GARBO-försäkring betalad och klar. Se helst till så firman bjuder på detta så som ju faktiskt LB-hus gör. Betala verkligen allt i efterskott.

Är du nyfiken på LB-hus så gå då in på "vibyggerhus.se" och kolla in bloggarna där. Iof så är de sedan innan konkursen men du får ju lite hum i alla fall.
 
LB bjuder väl knappast på försäkringen, de bakar väl snarare in det i priset...eller?

Tror att jag kollat varenda blogg som har med LB att göra. ;)
Vi får se hur vi väljer att göra i slutändan. LB verkar tyvärr vara omöjliga att förhandla med. Trodde nog att de skulle vilja bygga hus just nu...
 
Ja jag kommer ihåg att det inte gick att förhandla ner priset på LB-hus. Nu är det ju dessutom ett "nytt" företag som kan ha egna principer. Däremot hade ju LB-hus tidigare kampanjer med t.ex kamin, stenbänkskiva eller elförbrukning som ingick. Så, tja man kan ju alltid presentera offerter från andra företag med motsvarande hus för dem och se om de kan pressa ner något. Om andra ligger lägre.
 
De verkar inte ha några sådana kampanjer. En takdusch kunde de bjuda på dock men det får mig nog inte att köpa ett hus för flera miljoner... ;)
Problemet är väl att säljaren visste budget och sa sig inte vilja komma tillbaka med en offert som överskred denna. Därför ritade vi om ett kataloghus som med god marginal höll sig inom budget. När offerten kom låg den dock nästan en halv miljon över budget ändå. Efter fråga om vad de kunde göra på priset så har de istället dragit av saker på huset för att komma ner till budget. Kanske inte riktigt vad vi tänkt oss... fortsättning följer!
 
Har ni fått specat varför offerten hamnade så långt över budget p.g.a omritningen? Var det stora förändringar med avlopp o.s.v? Vad menar de med att dra av saker för att komma ner till budget? Huset hade väl ett fast pris, sedan kan det ju tillkomma för nya inneväggar, förlängning av huset, nya fönster o.s.v.
Men det där förslaget med lokal firma och lösvirke...även om det kan bli en lyckträff så skulle i alla fall jag inte våga om jag inte visste väldigt mycket om företaget. Men visst kan det ofta vara så att lokala firmor är måna om sitt rykte och mer noggranna. Men det är viktigt att ha hela entreprenaden, formerna o allt väldigt klart för sig och själv vara aktiv occ insatt i allt.
 
Någon riktig spec över varför det blev så mycket dyrare har vi inte fått, för varken säljaren eller den som gjort kalkylen hade förstått hur priset kunde bli så högt. De hade tom räknat om flera gånger. Det finns väl några punkter som påverkat priset uppåt, som prishöjningen, spröjsade fönster, en extra toalett, kökstillägg för större kök osv.
För att komma ner till budget har de tagit bort lite fönster (det var helt ok dock!), ryggåstak, garderober, badkar och dragit bort för golvläggning/tapetsering/montering av dörrar så att vi får göra det själv. Vi hade även nämnt att vi funderade på att köpa vitvaror själva och då drog de bort hela vitvarupaketet för att komma ner till budget. Så summa summarum, inget beboeligt hus... Nåja, problem är väl till för att lösas.
Antar att man ska tänka till en gång extra när det gäller små företag. Får se vad de räknar på för pris och ta det därifrån.
 
Träffade idag Pernilla på LB-hus Stockholm. Jätte hjälpsam kan rekommendera henne. Vet ni vad som gäller för nästan nyckelfärdigt. Man skall lägga golv, måla och tapetsera. Ingår materialet men att man gör det själv. Gäller det även klinker i hall och tvättstuga att man skall göra det själv.
Upplever att Classic 154 är ett prisvärt hus. kan göra många tillval för att komma upp i över choice standard.....
 
Vi har också träffat henne bivis!
Var det en fråga gällande NNF? Jag vet inte hur det är med klinker i hall och tvättstuga. Vi har ingen möjlighet att göra något själva så vi kommer köpa NF oavsett.
 
Om materialet ingår kan det vara värt en vecka att slita med golv samt anlita en målare man känner själv för tapetsering. Tror man sparade 120.000kr för NNF. Dock får man räkna med att det inte korrigerar sprickor i väggarna som uppstår i alla nya hus vid garanti besiktning efter två år.
 
Nu är vårt tänkta hus större men på det gjorde NNF nästan 150000. Jag håller med dig, har man möjligheten att göra det själv så kan det absolut vara värt det.
Vi skulle ändå behöva ta in någon som gör det åt oss och det blir knappast billigare.
 
Jag skulle akta mig väldigt noga för att anlita dem.
Det nystartade bolaget har knappt sållt några hus överhuvudtaget.
Uppförsbacken är enorm för dem just nu.
Jag har fått titta i statistiken över beviljade bygglov som finns hos de flesta hustillverkare. Det ser minst sagt uruselt ut.
Titta på något annat husföretag istället är mitt råd.
Lycka till!
 
Hm, du säger det alltså...?!
Är det just LBs statistik du fått titta på?
 
Man kan uttrycka saker på olika sätt. "uppförsbacken för dem är enorm just nu" säger du. Själv tror jag att de har ett väldigt kompetent lag just nu betr. ledning och säljare, men det äterstår mycket för dem att bevisa att, som vi sagt tidigare här, bygga bra. Deras material; stommar och fabrik är bra, men alltså detta med byggare och finish, där gäller det. Detta är vår erfarenhet efter att ha byggt med gamla LB-Hus. Det förvånar mig att man nu inte raskar på med katalog, deklarerar nytänket starkare. Eller att man inte satsar också på husområden för att ha fler ben att stå på, stabilare ekonomi. Men det gör man kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.