Hej,
Har ett nytt litet projekt på gång och önskemålet är att taket ska byggas som på denna bild ungefär, har suttit och funderat på hur man reglar upp och får bärighet på detta, taket ska alltså ha samma form som trappan under och helst gå ut lika långt som trappan, måtten blir ca. 360 brett och 240 djupt. helst 2 stolpar men man kanske måste ha flera?

Tacksam för tips, förklaring eller nån snabb skiss hur man reglar upp för att få bärighet på detta..

Själva trappan är ju inga problem alls och den kommer stå på en betongplatta.


//Jörgen image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul litet projekt!

Jag skulle byggt en ram i samma form som trappan men något mindre. Hur stor får bestämmas om du tycker den ska vara synlig "utifrån" eller ej. Det kan bli så att ramen blir såpass liten att du inte behöver/får plats med 45-gradarna i hörnen. Denna ram vilar dels på de två pelare du ritat (som då står under ramens hörn) och dels är de fästa i husfasaden. Eventuellt kan du ju ha stolpar även vid husfasaden men de bör ju åndå i såfall vara fästa i fasaden såklart.
Sen lägger du reglar från punkten mitt ovanför dörren åt de sex hörnena på taket. Tror det finns färdiga beslag för sådant, kanske inte i de vinklar du behöver dock... Ovanpå de reglarna lägger du sedan antingen läkt direkt eller någon lämplig plywood eller liknande. Beror lite på estetiken och huruvida du tänkt att ha ett innertak eller fritt upp i "nock" på entrétaket.

Dimensionerna på virket beror såklart på lutningar, takbeklädnad och annat men med tanke på den ringa storleken och den på ritningen antydda lutningen så ska det inte behöva vara speciellt grovt virke. 45x90 till ramen kanske, 45x70 till reglarna?

Nu har du stommen klar, sen är det upp till dig att fylla på med snickarglädje och annat kul. :)
 
Redigerat:
ToRy skrev:
Kul litet projekt!

Jag skulle byggt en ram i samma form som trappan men något mindre. Hur stor får bestämmas om du tycker den ska vara synlig "utifrån" eller ej. Det kan bli så att ramen blir såpass liten att du inte behöver/får plats med 45-gradarna i hörnen. Denna ram vilar dels på de två pelare du ritat (som då står under ramens hörn) och dels är de fästa i husfasaden. Eventuellt kan du ju ha stolpar även vid husfasaden men de bör ju åndå i såfall vara fästa i fasaden såklart.
Sen lägger du reglar från punkten mitt ovanför dörren åt de sex hörnena på taket. Tror det finns färdiga beslag för sådant, kanske inte i de vinklar du behöver dock... Ovanpå de reglarna lägger du sedan antingen läkt direkt eller någon lämplig plywood eller liknande. Beror lite på estetiken och huruvida du tänkt att ha ett innertak eller fritt upp i "nock" på entrétaket.

Dimensionerna på virket beror såklart på lutningar, takbeklädnad och annat men med tanke på den ringa storleken och den på ritningen antydda lutningen så ska det inte behöva vara speciellt grovt virke. 45x90 till ramen kanske, 45x70 till reglarna?

Nu har du stommen klar, sen är det upp till dig att fylla på med snickarglädje och annat kul. :)
Är det ungefär som denna ritning du menar? kommer det verkligen hålla? =)
Ser att jag skrev fler regelmått, ska vara 90x45
reglar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är rätt övertygad om att det kommer hålla med 45x90 i ramen. Vill du vara på den säkra sidan så kan du ju antingen gå upp till 120 eller 145, alternativt sätta dubbla 45x90 (för en smäckrare ram.) Den svarta ram kommer ju dock bli mycket mindre än vad du ritat ovan. Den ska ju inte gå hela vägen ut till takkanten utan den dras ju in så att den går i liv med ytterkant på översta plan på trappan, där stolparna står. Därav min fundering över huruvida ramen kommer bli en ren rektangel eller om det kommer finnas kvar några spår av 45-gradarna i ytterhörnena. Om ramen blir en ren rektangel så lägger du hörnena ovanpå stolparna, blir det 45-gradare kvar så hamnar stolparna som på din ritning ovan och då får du se till att skarvarna blir starka genom att använda spikplåtar eller någon liknande.
De grå reglarna däremot, går ju hela vägen ut eftersom taket ska gå i liv med trappans ytterkanter, minst.
 
Om man bygger en rektangulär ram, med hörnen över stolparna, så kan man sala på reglarna till rätt höjd för taksparrarna.
Underbygget kan ju bero på huruvida det ska vara synligt eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.