pelpet skrev:
Här är en länk till Cornucopias okonventiolla spartips. Klart bra tycker jag. Själv tycker jag att livet blir bättre av att säga upp dagstidningen, se mindre TV och cykla mera.
Helt rätt! Vad behöver vi mer än Bygga Hus för att fylla vårt dagliga informationsbehov :)

Men ni norröver är väl mer betjänta av en spark (in Sweden we call it a kick) än av en cykel?

Själv använder jag grannarnas hundar för att få motion.
Där sparade jag in ett gym-kort!
 
Sir Duke skrev:
Vi lägger runt 2500 per månad på mat. 2 vuxna och 2 små barn. Men då är det storhandla på Willys som gäller.
Det låter väldigt lågt. Är verkligen all mat inräknad där? Frukost, lunch, middag och kaffe/te för hela familjen, alla dagar i veckan?
Vi (2 vuxna och 2 lågstadiebarn) ligger på cirka 5000:-/månad inkl. toa- och hushållspapper. Vi veckohandlar och lagar all mat själva (inga halvfabrikat).
En stor utgift som vi ska spara in på är bröd. Vi ska börja baka allt bröd själva. På detta räknar vi med att minska matutgifterna med c:a 400:-/månad.
 
HakanS skrev:
En stor utgift som vi ska spara in på är bröd. Vi ska börja baka allt bröd själva. På detta räknar vi med att minska matutgifterna med c:a 400:-/månad.
Jag bakar också det mesta brödet själv och en minst lika stor fördel som besparingen är att hembakt bröd är mycket godare än köpebröd. Efter att ha lärt mig lite om bakning själv så känns brödhyllan på affären som en andefattig brödöken. En massa sorters industribröd som i grunden smakar rätt lika. Dessutom är det en massa fejk inblandat. Bröden är bakade med industrijäst som blåser upp bröden med luft så man måste käka en halv limpa för att bli mätt, och sen fuskar de på något sätt med fiberinnehållet i bröden också, jag tror det är någon slags sockerart som enligt regelverket får räknas som fibrer.

Jag har också rationaliserat processen och bakar mest bikarbonatbröd. Det är jätteenkelt och man behöver inte hålla på och knåda, jäsa och jävlas med en kletande deg. I princip häller man alla ingridienser i en stor bunke, rör ihop, häller i formar och ställer in i ugnen i 1½ timme. I min ugn får jag in tre stora formar, så med ungefär 15 minuters arbetsinsats så kan jag baka ihop tillräckligt med bröd för en hel vecka.
 
pelpet skrev:
Jag har också rationaliserat processen och bakar mest bikarbonatbröd. Det är jätteenkelt och man behöver inte hålla på och knåda, jäsa och jävlas med en kletande deg. I princip häller man alla ingridienser i en stor bunke, rör ihop, häller i formar och ställer in i ugnen i 1½ timme. I min ugn får jag in tre stora formar, så med ungefär 15 minuters arbetsinsats så kan jag baka ihop tillräckligt med bröd för en hel vecka.
Jag har också rationaliserat min bakningsprocess. Men jag bakar nästan uteslutande med surdeg. Jag sätter degen på morgonen. Det tar ca 10 minuter. (Kvällen innan har jag matat surdegen på 2 minuter.) Låter den jäsa under dagen (man behöver faktiskt inte stå och titta på degen när den jäser, även om det säkert kan vara spännande. :) ). Bakar ut degen, på kvällen, till 2 stora bröd (10 min) som sedan får stå i ugnen ca 30 minuter. Så att baka för en vecka med surdeg tar alltså totalt 2 + 10 + 10 + 30 = 52 minuter istället för "snabba" bikarbonatbröd som tar 105 minuter. (Jag känner mig inte bekväm med att lämna hemmet när ugnen är igång. Därför räknar jag med tiden i ugnen.) Så ett gott surdegsbröd tar då halva tiden jämfört med ett "snabbt" bikarbonatbröd. Hm...
 
För billigare matbröd:

Steg 1, Handla på Lidl, de har börjat sälja "butiksgräddat" bröd i många butiker. är väl halva kostnaden där jämfört med ICA etc.

Steg 2, Köp Lidl's brödmix, bara att tillsätta vatten, köra med degkrokar i några min i maskin och sen låt jäsa och grädda. Kostar ca en dryg 10-a för mix till två stora formbröd

Steg 3, baka från grunden själv, men det kräver en del tid och kunskap för att det ska bli bra.
 
Om du måste börja baka eget bröd m.m för att köpa hus så tror jag inte att husköp är det rätta. Herregud man vill inte sluta leva Bara för man köper hus. Vi lever minst lika "slösaktigt" idag som när vi bodde i lägenhet. Äter ute ibland när vi är sugna på det eller när man verkligen inte har tid eller lust med att laga mat. Vi amorterar och lägger undan cirka 10k i månaden ändå.

Kostnaderna som är stora hos folk tror jag är mobiltelefonen (man måste inte ha den nyaste Iphonen hela tiden) tv-kanaler (man behöver inte alla filmpaket) Tv (Byt när den gamla går sönder) Bil (En ny Kia rullar lika bra som en ny Bmw de 7km man har till jobbet) Alla i familjen måste inte ha en egen dator, tv, spelkonsoll m.m.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jovial skrev:
Om du måste börja baka eget bröd m.m för att köpa hus så tror jag inte att husköp är det rätta. Herregud man vill inte sluta leva Bara för man köper hus.
Nu var det ju inte TS som skulle baka bröd.
 
Det var ju inte min tanke att tråden skulle divergera till en bakningstråd så jag tror jag får starta en sån vid tillfälle istället. Ämnet är ju högintressant. Man kan ju både spara pengar och äta bättre bröd med relativt liten arbetsinsats om man gör det rätt.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Niteowl skrev:
Nu var det ju inte TS som skulle baka bröd.
Nej varför pratas de då bakning här?
 
Det var en som föreslog en åtgärd för att kunna spara pengar, nämligen att baka sitt eget bröd!
 
Boviken
Absolut inte kört vi satt i samma sits när vi byggde vårt LB hus 2002. Vi hade t.o.m lägre lön än vad ni har och det var absolut inga problem. Oftast har hussäljaren riktiga bra avtal med en bank då de lämpar över kunder till dem. Så var det i vårt fall.
 
Boviken skrev:
Absolut inte kört vi satt i samma sits när vi byggde vårt LB hus 2002. Vi hade t.o.m lägre lön än vad ni har och det var absolut inga problem.
Det var helt andra tider då. Det går inte att jämföra lånemarknaden nu, med hur det var för 11 år sedan.
 
HakanS skrev:
Det var helt andra tider då. Det går inte att jämföra lånemarknaden nu, med hur det var för 11 år sedan.
Det går de väl, hur skall man annars veta vad som skiljer nutid från dåtid?:beer::banghead:
 
Boviken
HakanS skrev:
Det var helt andra tider då. Det går inte att jämföra lånemarknaden nu, med hur det var för 11 år sedan.
Tror nog att man kan lika tiden när vi byggde som tiden nu. Bankerna har ju samma syn på nya lånetagare, skillnaden är ålderspannet. Idag så har vissa banker en gräns vid 65år är du äldre en det så får du inte låna. Men när det gäller par som vill bygga sin drömvilla så är det en mycket bra kund till banken. Och framförallt om de kan presentera så pass bra siffror som denna familj kan.
 
cecar33 skrev:
Det går de väl, hur skall man annars veta vad som skiljer nutid från dåtid?:beer::banghead:
Skrev fel. Menade jämställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.