Hej på er!

Jag behöver få lite input från er här på forumet.

För ett par veckorsedan blev vi påkörda/påbackade av en annan bil. Bilen backade in på förarsidan mellan framskärm och framdörr, precis där gånjärnen håller dörren. Den som backade på oss tog på sig allt så det är inget problem och bilen är på verkstad.

Bilen är 9 månader gamal och har gått 1000 mil, så det känns lite skit!

När jag pratade med versktaden sa det att A stolpen blivit intryckt (jag tror det hette så) och att de har rätat upp denna. De ska byta dörren och framskärmen.

Men det jag undrar är hur mycket kan detta påverkar säkerheten i vår bil?

Det är kanske en svår fråga att svara på men jag kanske kan få lite input från er om jag ska behålla bilen eller byta in den.

Tacksam för era tankar!
 
tharnstrom77 skrev:
Men det jag undrar är hur mycket kan detta påverkar säkerheten i vår bil?
Nu är jag egentligen rätt okunnig om sådana här frågor men som lekman kan jag tycka att om bilen repareras av en seriös verkstad så borde inte säkerheten påverkas. Sen är det väl tyvärr inte alltid lätt att veta om en verkstad är seriös eller ej.

Personligen skulle jag inte oroa mig för säkerheten om jag hade förtroende för verkstaden och allt ser och känns bra efter reparationen.

Det jag kan tänka mig är extra viktigt är att eventuella airbags i, eller i anslutning till, A-stolpen kontrolleras noga.
 
Om det går via försäkringsbolaget så kan du nog vara rätt så säker det är ok. De(eller rättare sagt företaget som analyserade bilens konstruktion) har järnkoll på hur, vad man kan och hur lång tid det tar att reparera en bil vid en skada. Nästan ner på mutter niva...
 
Tror inte det är någon fara...
Har dom "bara" bytt framskärm och dörr så kan nog inte à stolpen varit så mycket intryckt!
Jag skulle vara mer orolig över att det blir för stora färgskillnader! Men det är ju lätt att se....

Surt att bilen var så ny bara!.
 
Jag har jobbat som bilskadereparatör och att byt/rikta A, B och C stolpar görs OFTA, det är inga som helst problem så länge man vet vad man gör. Vissa större audi är/var dock lite speciella, tror det var A/S8 och nån till.
 
NinjaSatan skrev:
Vissa större audi är/var dock lite speciella, tror det var A/S8 och nån till.
....antagligen för att dom var krökta i aluminium och inte vanlig plåt...
 
Nja, aluminium i sig är ju rätt vanligt men jag har för mig att dom var limmade på nåt sätt som gjorde att man fick byta hela "moduler" eller hur man ska säga. Var länge sen nu så kan ha fel dock :)
 
Hej!

Tack för era svar, nu känner jag mig mycket lugnare med att det i alla fall inte ska påverka säkerheten!
Att barnen sitter säkert är alltid prio nummer ett!

Surt är det klart att den var så ny och färgnyanserna ska jag kolla noga. Förhoppningsvis ska det kanske inte vara så stora skillnader då den inte är så gammal.

Håller tummarna att allt ska bli bra.
 
Är den silverfärgad? I så fall är det näst intill omöjligt att få exakt rätt nyans. I övrigt borde det inte vara några större problem med nyansskillnader..
 
När jag jobbade på bilverkstad så sa killarna på plåtavdelningen att det var mindre toleranser vid reparationer än vid tillverkning. D.v.s. bilen var bättre efter reparation än vid tillverkning
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Det som tar stryk är ofta rostskyddet inuti balkar etc. och kolla noga alla springor runt dörrar stolpe och motorhuv för där syns det om bilen är reparerad kolla även så linjerna som ofta följer hela bilens sidor stämmer,vilket inte har annan betydelse en rent ekonomisk om den skall byta inom några få år.
 
Hej,

Det är ju så här de gör och anses ok MEN hur påverkas stolpen över att ha böjts en gång och sen tillbaka för att sen böjas nästa gång vid ev skada, inte är den väl lika styv då eller styvar man upp den på något vis med extraplåt?

Mvh
Bambi
 
En krockad bil är allltid en krockad bil.
En omlackad bil är alltid en omlackad bil.

Spelar det någon roll för dig som äger bilen 5år? Nej ingen fara säger jag.
Däremot efter ytterligare några år då väljer i alla fall jag hellre en okrockad bil för en som är krockad en gång redan.
 
Det stämmer bra att toleranserna på de flesta saker är snävare vid lagning än nytillverkning. Det syns extra bra på arbetsfordon..

Och rostskyddet är i regel bättre efter en lagning än innan i balkarna då det är nytt tunnflytande isprutat, det är galvningen som man aldrig får till riktigt lika bra igen. T ex stenskott rostar lättare..

Och att dra ut en stolpe igen ur hållfasthetssynpunkt är inga problem alls, vissa saker får inte riktas (de flesta torpeder t ex) men annars är formen gjord så att den är riktigt stabil även efter en riktning. Titta på en A stolpe och du ser att den är böjd åt många håll.

Att en bil är krockad är inga konstigheter vid försäljning så länge reparationen inte utförts av "Nisse på hörnet", man ser direkt om den är rätt gjord som tidigare sa på hur springorna stämmer. Det är när bilar är så hårt smällda så rambalkar mm har börjat flytta på sig som man får börja dra öronen åt sig, även om det självklart också går att rikta upp.
 
Vad gäller nyansskillnader så begär att de lackerar med meryta. För då lurar man ögat genom att "dimma" ut den nya lacken lite lätt på angränsande ytor & sedan klarlacka över hela den angränsande ytan. Då brukar man inte märka eventuella nyansskillnader, vilket man ofta gör om bara en skärm eller dörr blir lackerad. Meryta kostar ju lite extra att utföra, så det är inte alltid det görs, om man inte som kund säger till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.