Hej!

Till min sommarstuga har jag idag en väg som går på min gräsmatta, det verkar vara lite gamla tegelpannor å sånt i marken. Dock vill jag inte använda gräsmattan som bilväg. Så jag vill gärna dra en liten enklare bilväg runt min tomt istället. Men jag vill inte lägga ned så mycket pengar och helst använda matrial jag kan plocka ifrån skog å dylikt, och inte använda mig av grävmaskiner. Vägen skall alltså endast användas av personbil, några gånger per år. Så den kommer inte bli alltför hårt belastad. Vet inte hur marken under ser ut, men jag tror att det är hyfsat bergigt. sträckan kanske är 30 meter

Vad kan man använda för att få en hyfsat stabil väg? Gräva ned trästockar? (håller inte för evigt förstår jag men 10-15 år iaf?) har lite tegelpannor jag kan krossa också. diverse sten från omgivningen?

Hur gjorde man förr? stenkross och singel lär ju inte funnits? =)
 
  • Gilla
Wesjon
  • Laddar…
Några lastbilslass grövre grus som du lägger/tippad ut
 
Kullersten.
 
trasiga tegelpannor = sönderskurna däck o punka!
trästockar + lite vatten = halt som is !
 
Granris som man lägger omlott funkar och har använts förr. Men ovanpå detta ska du ha krossmaterial, förslagsvis 0-18. Inte material som kan bli lerigt vid regn.
 
Man kan köra bil på en gräsmatta. Jag hade helt enkelt klippt ner gräset och bara kört på marken som den är. Om det med tiden uppstår lergropar eller andra problem så kan man tippa ut lite grovt grus när det väl händer.
 
Glöm inte avvattningen. Är det blött vissa tider på året, så behövs det kanske en vägtrumma så inte vägen undermineras och i värsta fall flyter bort. Lite tips får du om du söker på "Bygga skogsbilväg".Ibland lite väl avancerat för en personbilsväg, men du får i alla fall mer kunskap om vägbygge.
 
daugaard skrev:
trasiga tegelpannor = sönderskurna däck o punka!
trästockar + lite vatten = halt som is !
Hmm, joo, men om man lägger jord ovanpå tegelpannekrosset. Jag hade fundering på typ trästock längst ned, sen tegelpannekross, sen jord,

pelpet skrev:
Man kan köra bil på en gräsmatta. Jag hade helt enkelt klippt ner gräset och bara kört på marken som den är. Om det med tiden uppstår lergropar eller andra problem så kan man tippa ut lite grovt grus när det väl händer.
Ja precis, idag kör jag ju på min gräsmatta, det funkar inte så bra precis på våren, men lite senare så funkar det. Dock är det inten gräsmatta där jag skall dra väg nu utan skogsmark eller vad man skall kalla det

fn76 skrev:
Granris som man lägger omlott funkar och har använts förr. Men ovanpå detta ska du ha
krossmaterial, förslagsvis 0-18. Inte material som kan bli lerigt vid regn.
granris lät som en idé, fast det lär väl inte hålla så många år dock. Och hela grejjen är att jag inte vill beställa dit en lastbil med grus, utan jag vill använda saker som finns i närheten.
 
Träflis kanske kan funka. Man har ju ofta sånt i skidspår och motionsspår.
 
Det går bra att bygga en väg med enkla medel. Gräv bort det översta lagret med matjord. Fyll på med sten, större längst ner och mindre längre upp. Sedan är det bara att köra...
 
4-hjuls drift,
2007-hummer-h3-rubicon-trail-off-road-united-states-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jokke88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.