Hej! Jag bygger ett hemmagym och behöver hjälp med min konstruktion. Funktioner som ingår i min konstruktion är bänkpress, marklyft, chins och en sandsäck. Framförallt är det dessa frågor jag behöver svar på:

1. Hur bör jag skruva ihop limträbalkarna för att konstruktionen ska bli så stadig som möjligt?
2. Vilken typ av skruv?
3. Vilken typ av matta är lämplig för att skydda golvet (parkettgolv)?

hemmagym.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla tankar och idéer!

/John
 
3. Det finns gummimattor som man man brukar ha utanför portar, vakter utanför krogar brukar ha dem att stå på osv... de är utformade som sexkantiga celler, tror de skulle skydda golvet riktigt bra samtidigt som de släpper igenom fukt.

Jag skulle inte ha säcken så där om det är en träkonstruktion, den kommer inte hålla i längden... fäst den i taket ist.
 
Finns mattor som man har under löpband som skulle kunna funka.
 
zjeonhint skrev:
Hej! Jag bygger ett hemmagym och behöver hjälp med min konstruktion. Funktioner som ingår i min konstruktion är bänkpress, marklyft, chins och en sandsäck. Framförallt är det dessa frågor jag behöver svar på:

1. Hur bör jag skruva ihop limträbalkarna för att konstruktionen ska bli så stadig som möjligt?
2. Vilken typ av skruv?
3. Vilken typ av matta är lämplig för att skydda golvet (parkettgolv)?

[bild]

Tacksam för alla tankar och idéer!

/John
Skulle också avråda från att placera säcken på det viset. Vet inte hur mycket du tränat kampsport om du tänker att du ska kunna sparka på säcken kommer den och du att behöva lite svängrum. Men det beror ju förstås på hur hårt du sparkar/slår ;)
 
Tack för synpunkterna! Jag funderar på att köpa en säck som står på golvet ev. utöka avståndet mellan ställningen och säcken. Jag hittade några träningsmattor på Jula som jag tror jag kommer att använda.
 
Jag skulle ändå rekommendera en säck som du hänger i taket. Man behöver inte ha speciellt mkt klipp i nävarna för att en sån som man ställer på golvet ska välta. I alla fall de jag har testat. Sparkar är bara att glömma
 
Utökar du avståndet mellan säcken och ställningen kommer inte heller att fungera. Det blir ändå för kraftiga påfrestningar på konstruktionen. Isf får du nog göra ställningen i metall och bulta fast den i golvet
 
Ett alternativ skulle kunna vara om du skaffar en sk päronboll ist för en säck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.