Mycke vaket. "andersmc"
Har inte sett (HG ?)-armaturerna uppe vid skylten. Men visst dom armaturerna är ju skyltbelysning. Men de övriga armaturerna även på långsidan har ju en annan funktion (oklart vilken). Att placera arm. uppe vid takfoten hade gett ett bra släp ljus på fasaden. Men smaken du vet.......
 
Jag rev lite i en vägg i helgen och hittade den här dragningen. Man har nöjt sig med att slå ett par hål i metalldosan med en spik och därefter dragit ut ett par lösa trådar till uttaget på andra sidan väggen.
uploadfromtaptalk1363695508900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar dock som att elektrikern som drog elen en gång i tiden var en riktig man. Om man ser hur dosorna är monterade så verkar han knappt ha gjort hål i förväg utan bara slagit in dosorna i väggen men en rak höger. uploadfromtaptalk1363695693977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jostmart och 4 till
  • Laddar…
FK genom ett borrat hål i en plåt-dosa? Ännu mer spänning i tillvaron kunde man fått om det varit gamla rör också för den delen.
 
Mikael_L
Janus82 skrev:
Jag rev lite i en vägg i helgen och hittade den här dragningen. Man har nöjt sig med att slå ett par hål i metalldosan med en spik och därefter dragit ut ett par lösa trådar till uttaget på andra sidan väggen.
[bild]
Hempulare, eller elektriker? Vad ska vi gissa på? :p


Vad är det för konstigt vägguttag det där?
Jag tycker det ser ut som att det är skruvanslutningar - på framsidan ! :eek:
 
Mikael_L skrev:
Hempulare, eller elektriker? Vad ska vi gissa på? :p


Vad är det för konstigt vägguttag det där?
Jag tycker det ser ut som att det är skruvanslutningar - på framsidan ! :eek:
Starta du just denna diskussion häe!? Modigt! ;)
 
Mikael_L
Kanske inte modigt, utan bara dumt ?! :surprised:


Men jag vet att diverse sådana grepp är vanliga genvägar som elektriker gör sig skyldiga till.
Dom har ju inte tid med allt för mycket finlir.
 
Jag håller med om att det troligen är en elektriker, om inte annat tycker jag mig se det på valet av matr.
 
elmont skrev:
Jag håller med om att det troligen är en elektriker, om inte annat tycker jag mig se det på valet av matr.
Aha, du menar tretumsspiken som fäster dosan. Verkar nästan vara en galvad spik. Ja, definitivt ett proffs! ;):rolleyes:
 
Ja det är att gott tecken, en hempulare skulle troligen använt den billigare "blankspiken"
 
Skruvanslutningen som sticker ut långt utanför allt annat, jodå så var det förr, blev ju liksom IP 0,000 utan kåpa.

Protte
 
Jag har aldrig sett sådana där uttag med sådana skruvplintar, liknande uttag med "vanlig" skruvanslutning är det dock ofta man stöter på.

//Patrik
 
prototypen skrev:
Skruvanslutningen som sticker ut långt utanför allt annat, jodå så var det förr, blev ju liksom IP 0,000 utan kåpa.

Protte
:rolleyes: Alltid lika roligt när folk tapetserar om utan att stänga av strömmen till uttaget med bara locket borttaget :rolleyes: Killade i fingrarna när jag skulle pilla in nästa våd bakom ett vattenburet element :mad:
 
Jag kan nog nästan garantera att dragningen är gjord av en elektriker. Det är precis samma material som i resten av huset samt att den förra ägaren inte var någon hempulare. Han har nog lejt bort allt jobb på huset sedan det byggdes.

Eftersom det verkar finnas lite intresse för mina vägguttag så kan jag dela med mig av en liten närbild. Så vitt jag vet är de original från -62. Förmodligen var de ovanligt säkra på sin tid då de är petskyddade men tyvärr är brunnarna så grunda att man med lätthet kommer åt stiften när kontakten sitter halvvägs i. För att inte tala on hur de är utan höljet. När man har öppnat dem är nästan allt som syns strömförande.
uploadfromtaptalk1363724446723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att ha djupa brunnar kombinerat med denna typ av petskydd. Man valde nog att kompromissa.
 
På den tiden (50-60 talet) var man inte lika sjhåpig som i dag, därför var det inte lika farligt med grunnda brunnar på uttagen. I dag är allt farligt och man ska ha dubbla skyddhjälmar om man går ut ;)
 
  • Gilla
WilleR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.