Som rubriken lyder, kan utlägg för nödvändiga verktyg ingå i avdrag för förbättringsutgifter vid husförsäljning?
Om jag till exempel byggt en träaltan och vill göra avdrag för detta, kan jag då inkludera kostnaderna för de verktyg jag behövt köpa för altanbygget?
Och i sådant fall, finns det någon gräns för hur dyra dessa verktyg får ha varit?

Ett exempel: Jag byggde altan, och för att bygga altan behövdes så klart något att skruva ihop den med och något att såga trallen med, så jag köpte en Festool kap/gersåg utrustad med tillhörande dammsugare, lasersikte, flygradar och alla andra finesser som kan tänkas samt en skruvdragare till en totalt kostnad av 14.000:-.
Kan man inkludera detta i förbättringsutgifter? Eller anser skatteverket att jag lika gärna kunde klarat mig med en hammare och fogsvans från Byggmax till en total kostnad av 129:-?

Vore kul att höra från någon som har erfarenheter av detta.
 
Glöm inte att du behövde bil för att köra hem virket. Och kläder att ha på dig när du bygger!

Eller det mindre dryga svaret: Det sunda förnuftet säger "Nej".
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Skatteverkets egna ord:

Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial.


Och glöm inte att skattebrott ger dig många år i fängelse, mord, våldtäkt och annan förenlig verksamhet brukar bli böter. Eller hur var det nu? :sly:

Med andra ord som den nyfikna skriver, nej...
 
Redigerat:
Helt osannolikt är det inte att det skulle kunna vara möjligt/godkänt.

Tex om man anlitar en entreprenör som gör jobbet till fastpris och ha hyr verktyg så gäller ju hela fakturan. Även om en del avser verktyg/ställnngshyra. Drar man det till sin spets är även en del av timkostnaden verktygskostnad för entreprenören.

Så det kanske går att få igenom även privata köp.

Sen har man alltid rätt att yrka på avdrag så länge man har haft utgiften och kan styrka det, helst med kvitto men även andra sätt är möjliga.
Finns rättsfall där kvitton helt har saknats men yrkandena har bedömts som skäliga och därför godkänts.
Ofta kräver skm inte någon bevisning om yrkandena ses som rimliga i förhållande till åtgärden.
Du kan inte yrka på något vad avser eget arbete.
/Avdrage
 
Om man låter verktygen ingå i husköpet så kan man kanske göra ett avdrag, men det är ju en ruskigt dålig affär.
 
Göran.W
Frågan är väl om det överhuvudtaget går att dra av något alls på en träaltan för det är inget underhåll utan en ny byggnation.
 
krilleman_215 skrev:
Skatteverkets egna ord:

Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial.
Att bygga en altan lär nog inte anses vara en reparation eller underhåll? Snarare:
"Avdragsgilla förbättringsutgifter på en bostad består av utgifter för ny-, till-, eller ombyggnad och övriga grundförbättringar, men också av utgifter för förbättrande reparationer och underhåll:
Övriga grundförbättringar:
Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin."

Sedan är det väl lämpligt att poängtera jag inte ägnar mig åt något skattebrott här. Faktum är att jag inte över huvud taget köpt några verktyg eller byggt någon altan. Men vill ha stenkoll på vilka kvitton som är viktiga att spara då jag just köpt ett renoveringsobjekt.
Dessutom är det ju ytterligare ett argument att unna sig lite bättre verktyg om man vet att vissa kan vara avdragsgilla ;)

Men är den samlade åsikten och erfarenheterna (har fortfarande inte hört någon som vet säkert) att det inte är avdragsgillt så kommer jag givetvis inte räkna med utgifter för verktyg i mina förbättringsavdrag.

 
En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet.
Beror lite på rymligheten i egna samvetet och ev förfrågan från skatteverket vid försäljningen. Om man nu tänker brett så behövdes verktygen för att utföra arbetet och kostnaden är inte allt för stor, om man ser vad hantverkare tar ut för samma arbete.
Nu är det knappast något jag skulle göra avdrag för, men frågan är intressant.
 
Göran.W
Egentligen kan man ju skicka in kvitto verktyg och annat så gör dom bedömningen på skatteverket vad som är ok och inte.
 
Egentligen kan man ju tänka sig att de anser att man i sådant fall kunnat hyra verktygen för just det aktuella arbetet.
Verktygshyra bör ju rimligtvis kunna ingå i förbättringsutgifterna. Precis som att hyra av grävmaskin bör ingå förbättringsutgiften vid dränering till exempel
 
Varför inte ringa till Skatteverket och fråga? Posta svaret sen så vi alla får veta svaret :)
 
Maila hellre så att du har ett skriftligt svar. I telefon är det dessutom lätt att man glömmer nämna omständigheter som kan påverka svaret.
 
Nanny Fine
Nej, nej, nej. Enda chansen att få igenom avdrag för verktyg är om Skatteverket missar det.....
 
Hemmakatten
Men förbrukningsmaterial kan man göra avdrag. T.ex. sågkedjor, slippapper, målarpenslar och tråg, blad tll multimaster, trasor, borrar mm. Verktyg som är totalt utslitna pga bygget, t.ex. moraknivar, fogsvansar, även en kap- o gersåg som blev totalt sönderkörd under byggtiden m.fl liknande saker.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men förbrukningsmaterial kan man göra avdrag. T.ex. sågkedjor, slippapper, målarpenslar och tråg, blad tll multimaster, trasor, borrar mm. Verktyg som är totalt utslitna pga bygget, t.ex. moraknivar, fogsvansar, även en kap- o gersåg som blev totalt sönderkörd under byggtiden m.fl liknande saker.
Jag tycker det här låter vettigt och är så jag resonerat när jag sparat kvitton. Kanske inte riktigt exemplet kap- och gersåg men typ penslar, handskar, verktygsblad och liknande. Finns det inget officiellt sagt från Skatteverket om detta eller vill de att vi tror att det är i gråzonen så att vissa inte yrkar på dessa avdrag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.