Hej,

Jag har dragit nätverkskablar/antennkablar/högtalarkablar på mitt betonggolv innan jag skall flytspackla upp golvet 18mm. Har fäst dem med hålband (som jag skapat en ögla av) och slagspik. Däremot vill jag inte behöva sätta spik var 5e centimeter så jag tänkte limma kabeln mellan klammorna så den inte riskerar att flyta upp.

Då är frågan, vilket lim bör fungera bäst mellan kablar och betonggolv? Limmet får ju inte skada kabeln på något sätt. Och det måste sitta tillräckligt bra för att flytspacklet skall hinna torka.
Har tittar på PL200 Konstruktionslim, bör detta fungera?
Eller skall jag ta PL400?

Snabb hjälp uppskattas, behöver köpa limmet idag vid lunch.

Ursäkta jag postar detta i El-forumet, men jag hittar ingen vettigare kategori.

Tack!
 
Mikael_L
Jag skulle limma dom med smältlimpistol, men saknar du en sådan går det säkert bra med de flesta sorts konstruktionslim, även latex/acryl-fog torde fungera. Välj gärna ett som inte är lösningsmedelsbaserat, så blir risken helt minimal att något i kabelns plast påverkas.
 
Borde det inte vara vettigt att lägga kablaget i tex vp10 eller vp12? Så går det att byta "utifallatt"?
 
[SKPG]Zamora;1700899 skrev:
Borde det inte vara vettigt att lägga kablaget i tex vp10 eller vp12? Så går det att byta "utifallatt"?
Har redan undersökt det där väldigt grundligt. Och nej, tyvärr kommer inte flytspacklet att hålla på vissa ställen. Det är som mest 18mm golvet skall höjas, som lägst någonstans run 13mm. Alldeles för lite marginal mot VP-röret.
Och jo, självklart hade det varit smidigt att kunna byta i framtiden. Men i ett sånt läge får jag helt enkelt dra under lister istället.

Mikael_L, har tyvärr ingen smältlimpistol. Men jag trodde att konstruktionslim borde hålla ännu bättre? Smältlim fäster ju inte så bra oftast?
http://www.jula.se/konstruktionslim-pl200-powerflex-290-ml-504038
Detta verkar väl vara lösningsmedelbaserat ändå?
Är detta bättre tro?
http://www.jula.se/lim-no-more-nails-water-proof-280-ml-502085
Vattenfast måste vara vettigt när jag ska hälla flytspackel på?
 
Fräsa ett spår i betongen?
 
Emmet skrev:
Fräsa ett spår i betongen?
Som sagt, jag behöver inga tips på hur man lägger kabel. Kabel är redan lagd och spikad.
Min fråga är enbart: Vilket är det bästa limmet för ändamålet.

Tack!
 
Mikael_L
Ja att hålla på och planera för ett ev scenario att kablarna gjort sitt om en 50 år eller så kan jag också tycka är rätt meningslöst. Jag är ganska säker på TS redan har tänkt färdigt i den frågan.

Men ang limmet då, anledningen till att jag skulle valt smältlim är endast för att det stelnar fort, dvs man håller ner kabeln vid limpunkten några sekunder, sen kan man gå vidare till nästa.
Jag ser ingen annan anledning att välja just smältlim.

Så egentligen vet jag inte om det är lösningsmedelfritt eller med "snabbt hugg" som är den viktigaste egenskapen du ska leta efter.
Egentligen tror jag att "allt" funkar, men vissa grejer innebär dock att du kommer jobba långsamt, då du inte kan fortsätta med nästa limpunkt förrän den förra har fäst fast tillräckligt.
 
jockebq skrev:
Mikael_L, har tyvärr ingen smältlimpistol.
Fast en billig limpistol kan du hitta för under femtiolappen så det kanske är en överkomlig investering.

Och jag håller med om att smältlim kanske inte är det starkaste men ibland är det ett väldigt trevligt alternativ då det "nyper" ganska snabbt.
 
Köp en billig smältlimspistol. Just att limmet stelnar fort är att föredra för att slippa att kabeln böjer upp sig från underlaget. Smältlim funkar på betong om det inte är dammigt. Eftersom kabeln kommer att ligga fast i flytspacklet senare så finns ju inget behov av långvarig styrka i limfogen.
Ang lösningsmedel så tror jag det är få lim idag som smälter plasten på kabeln.
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Fast en billig limpistol kan du hitta för under femtiolappen så det kanske är en överkomlig investering.
Och faktiskt en ganska trevlig grej att ha i sin verktygsarsenal. Man kommer då och då på en eller annan sak man limma med den.

Men sen var det det här med limstavarna. De stavar som följer med ganska billiga pistoler är ofta rätt kassa.
Det finns många olika lim att välja på, proffsen hittar riktigt starka om dom behöver det, eller riktigt snabba om dom behöver det.
Jag fick en näve med stavar som limmar ganska starkt av en kille för flera år sedan, det förrådet har inte tagit slut än, men när det händer måste jag sätta mig in i ämnet själv. :(
 
Mikael_L skrev:
Ja att hålla på och planera för ett ev scenario att kablarna gjort sitt om en 50 år eller så kan jag också tycka är rätt meningslöst. Jag är ganska säker på TS redan har tänkt färdigt i den frågan.

Men ang limmet då, anledningen till att jag skulle valt smältlim är endast för att det stelnar fort, dvs man håller ner kabeln vid limpunkten några sekunder, sen kan man gå vidare till nästa.
Jag ser ingen annan anledning att välja just smältlim.

Så egentligen vet jag inte om det är lösningsmedelfritt eller med "snabbt hugg" som är den viktigaste egenskapen du ska leta efter.
Egentligen tror jag att "allt" funkar, men vissa grejer innebär dock att du kommer jobba långsamt, då du inte kan fortsätta med nästa limpunkt förrän den förra har fäst fast tillräckligt.
Tror inte den viktigaste egenskapen är att det fäster snabbt. Eftersom alla kablar redan är fästa med kanske 30cm avstånd och ligger platt emot golvet redan så behöver jag inte hålla tills det fäster. Enda anledningen att jag vill limma är att jag tror att det finns risk att kabeln flyter upp lite om jag inte limmar mellan klamrarna.

Det är inte för att jag är snål som jag inte köper en limpistol. Men jag är osäker på om det verkligen håller, känns som det lätt spricker av, speciellt när man börjar hälla massa flytspackel på.
Jag vill inte stå där och hälla flytspackel och så börjar skiten lossna och flyta upp här och var, då tar jag hellre ett lim som är lite överdimensionerat för jobbet, frågan är vilket?
 
Mikael_L
PL600 (PL200 kanske? men den verkar onödigt kompetent), Casco Fix-in, Biltema Multibond är väl helt OK kandidater.
(Jag har använt alla dessa, men till lite andra uppgifter.)

Byggmax akrylfog är grymt billig, fäster betydligt sämre än de ovan uppräknade och kräver bättre rengjord betongyta. Men det kanske räcker ändå...

edit:
Sorry, det var Casco Fix-it jag har använt, fix-in är den vattenbaserade varianten.
 
Mikael_L skrev:
PL600 (PL200 kanske? men den verkar onödigt kompetent), Casco Fix-in, Biltema Multibond är väl helt OK kandidater.
(Jag har använt alla dessa, men till lite andra uppgifter.)

Byggmax akrylfog är grymt billig, fäster betydligt sämre än de ovan uppräknade och kräver bättre rengjord betongyta. Men det kanske räcker ändå...

edit:
Sorry, det var Casco Fix-it jag har använt, fix-in är den vattenbaserade varianten.
Stod på Jula och valde mellan PL600, PL200, No More Nails (vanliga och vattenfast). Och vad jag fick det till var att PL200 och No More Nails Vattenfast var inte 100% på om det fungerade på alla plaster (lösningsmedelbaserade).
PL600 och No More Nails vanliga var vattenbaserade och säkra för plast.

Jag tog No More Nails: http://www.pattex.se/gor-det-sjalv/produkter/no-more-nails/no-more-nails-original.html
Stod att en yta måste vara sugande (typ betong) och det är den ju, den andra plast. Så det bör ju fungera hoppas jag!
 
Redigerat:
Eftersom det ska på primer innan flytspackel så funkar limpistol utmärkt....samma sätt som till golvvärmekabel.....
 
Enk Projektet skrev:
Eftersom det ska på primer innan flytspackel så funkar limpistol utmärkt....samma sätt som till golvvärmekabel.....
Bra tänkt, hade ingen tanke på det. Så primer skyddar ju limmet från fukten i spacklet då.
Men nu har jag redan köpt No More Nails, det lär väl fungera också? Om inte lite bättre än limpistol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.