Varför inte köpa nya batterier? Själva vitsen med batteridrivna är ju att slippa sladden.
 
Jag har experimenterat med ett trasigt 18v batteri. De två första cellerna var döda. Bytte dessa mot några friska jag hade liggande. Det gick inte att ladda. Tydligen så dödar elektroniken batteriet för gott vid tre försök med ett trasigt batteri. Hittade en datorladdare med lämplig spänning, och laddade upp det till 80-90% ( mätte laddningsströmen, när den börjar sjunka relativt snabbt är man uppe i 80%).

Körde med batterier. Funkar klockrent. Mätte laddningstiden och har nu timer som slår ifrån efter 1h och 15 min. Cirka 2,6 A laddström.

Om det är någon som har trasiga batterier de vill bli av med tar jag gärna emot!
 
Så just det, undvik att försöka ladda ett trasigt batteri mer än två gånger. En gång vid upptäckten, låt det svalna ett dygn, prova igen. Är det trasigt då, försök inte igen. Så finns det fortfarande chans att ladda det på vanligt vis efter reparation.
 
Vet du att det är så att batteriet dödas vid 3:e försöket eller är det nåt du antar?
 
Läste det på nätet någonstans där de skrev om hur lagar kust trasiga Makita litiumbatterier.
 
Henrik Enkel skrev:
Läste det på nätet någonstans där de skrev om hur lagar kust trasiga Makita litiumbatterier.
Länka gärna till den infon, det är ju fler här som vill läsa om detta :)
 
thomasx skrev:
Länka gärna till den infon, det är ju fler här som vill läsa om detta :)
Samma här, har två stycken 3 år gamla batterier som dött nästan samtidigt mitt i badrumsbygget. Har beställt nya kopior från Aliexpress.com för 350 kr st som fått bra omdömen, men det vore ju ändå roligt att få igång de gamla. Laddaren piper och blinkar gul grönt när jag sätter i mina trasiga.
 
Aha, det sitter en 68HC i batterierna. undrar om makita varit smarta nog att skydda koden, tyvärr har dom väl det, annars är det ju bara att kopiera över från ett friskt batteri :)
 
thomasx skrev:
Aha, det sitter en 68HC i batterierna. undrar om makita varit smarta nog att skydda koden, tyvärr har dom väl det, annars är det ju bara att kopiera över från ett friskt batteri :)
Snackar du datahacker språk nu eller hur menar du? :)
 
3ple skrev:
Snackar du datahacker språk nu eller hur menar du? :)
Det är nog mer elektronikhackerspråk egentligen, men jo, så är det :)

Det sitter en liten microcontroller/microprocessor i batteriet, den är av en välkänd serie som heter 68HC. De har kod (mjukvara) i sig och den kan man läsa ut om man är lite händig, MEN det går att skydda mot utläsning just för att det inte ska gå att läsa ut koden och kopiera/ändra/göra om. Man får väl förmoda att Makita har aktiverat skyddet i kretsarna, annars är det bara att läsa ut koden ur ett friskt batteri och kopiera ner i ett som låst sig, och sen tuta och köra. Vem vet, någon gång i framtiden kanske jag får både tid ork och lust att kolla upp det i mitt trasiga batteri som nog hamnat i laddaren 3+ gånger :( :)
 
Aha.
Men hur är det med piratbatterierna då, är dom också bedömt "skyddade"?
Kopiera koden från ett pirat till ett låst äkta/pirat!?
 
3ple skrev:
Aha.
Men hur är det med piratbatterierna då, är dom också bedömt "skyddade"?
Kopiera koden från ett pirat till ett låst äkta/pirat!?
Tja, det är "bara" att kolla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.