Hej!

Har lite frågor kring hur jag ska gå tillväga för att tilläggsisolera min vind.
Huset är ett funkishus med 2plan. Boyta ca 230kvm.

Vinden består av en kallvind med lågt i tak.
öppen takfotsventilation runt hela taket.

Isoleringsmaterialet som ligger just nu är till 95% sågspån och på några få ställen där det vart vattenskada ifrån expansionskärl har det blöta spånet bytts ut mot mineralull.

Isoleringstjockleken är mellan 100 och 200mm med spånet.

Här är några få bilder på hur det ser ut.
lA5K9DXBKP-CsWDLlBZRfElMF-daNGeIFtYY3ih9LOw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vh2oc_UmWmtu4apBRrwMd1fw_uYpfs-S-LlVzkmSjdY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
zagi7z0LLs1eBMZeMwreSewHVvF0j1tpaPXqVN4fdCA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela ytan på vinden är ca 113kvm.

Hur bör jag gå tillväga?

Ska jag ta bort spånet och köra på med ecofiber eller liknande?
Om jag skulle välja att isolera med glasull eller stenull, bör ja lägga någon form av diffusionsspärr/plast/ångspärr?

Tack på förhand!
 
Jag skulle nog gå lös med en värmekamera först innan du tittar på takisoleringen, det är MÅNGA kvm spån att skyffla/suga ut, och ev sämre nytta än att se över övrigt klimatskal.

iövrigt så är dina 16cm spån i värmesparningssynpunkt värd 8cm mineralull... give or take en smula...
 
Jo det skulle vara bra. Men tänkte börja någonstans :)

Det är inplanerat tilläggsisolering av fasaden lite senare. För i väggarna finns nästintill ingen isolering.

Och fönster ska bytas.

Men övervåningen är bra mycket kallare än nedervåningen.

8cm mineral säger du. Det är ju ingenting!?
 
Jag är på gång och ska göra samma sak i ett 40-tals 1-planshus med källare.
Luckan mellan entreplan och kallvind har stått öppen i ett år och släppt upp fuktig luft. Kutterspånet luktar apa och måste sugas ur.

Jag funderar på att höja innertaket och istället isolera med skivor på insidan av yttertaket och sedan innertaksskivor med spottar i. Luftspalt mellan tak och isolering. Hur tjock och vilken isolering?
 
förläng ventilationen och spruta på 20-30cm cellulosa, de där balkarna är ju skapliga köldbryggor.
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Är spånet torrt och friskt så är det inga problem med att låta det ligga kvar.
 
Är det ok att slänga på typ gullfiber då? Rätt på bara?

Eller är det värt att ta bort det packade spånet och ha "riktig" isolering hela vägen?
 
Man brukar rekommendera att komplettera spånisolering med någon sorts ekofiber, hampa, cellulosa eller så, eftersom det är mest likt spånet i egenskaper och kan buffra fukt, till skillnad från gullfiber.

Fuktspärren till vinden är sällan bra i gamla hus, så lite fuktig luft läcker alltid upp och kondenserar. Gullfiber och annan mineralull kräver bra fuktspärr för att fungera. I vårt område från 30-talet står det ofta i besiktningsprotokollen om mögel på vinden när man tilläggsisolerat med gullfiber.
 
Om jag nu skulle isolera med gullfiber.

Behöver jag ösa ner spånet då?

Vad ska jag ha för ångspärr mellan det spontade innertaket och gullfibret?
 
Enligt isover så är det okej att köra direkt på spånet.
 
Gullfiber ger inte mycket isolering. Har det själv över 20cm spån. Blir till att rensa ut och lägga på eco fiber istället.
 
Om du har problem som jag med ångspärr, kör eco fiber.
 
hahalj
Har samma frågeställning med min vind, ca 15 cm spån, lite mineralull och cellplast här och där. Efter att allt icke-spån röjts ut så kommer jag blåsa på 40 cm ekofiber ovanpå befintliga spån. Ekofiber har samma fuktegenskaper som spån så det funkar utmärkt. Isoleringsegenskaperna blir utmärkta även om man måste ha tjockare än med mineralull. Man slipper ju också tätskikten som kan vara svåra att få till bra i äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.