Kalasclas skrev:
Jag förstår inte hur det kan göra att värmen inte fungerar, visst fel längd på slingorna mot vad som är inställt men då borde ena rummet bli jättevarmt istället?
Om termostaterna var inställd på olika temperaturer så skulle det bli kallt i det rum där termostaten var ställd högst.
Om termostat 1 i rum 1 är inställd på 24 grader och termostat 2 i rum 2 är inställd på 18 grader så skulle det bli att T1 kallar på värme och värmeslingan i rum 2 slås på och värmen stiger, när den nått 18 grader så stänger T2 och det blir kallare i rum 1 där T1 sitter vilket resulterar i att T1 fortsätter kalla på värme och värmen stiger i rum 2.
Skulle däremot termostaterna vara inställd på samma värde så borde det funka ändå, som jag ser det.

Man ställer aldrig in värmeslingans längd utan det funkar så att vid golvvärmefördelaren finns det en massa ställdon som styrs av olika termostater. När termostaten kallar på värme så öppnas ställdonet, när temperaturen är nådd så stänger ställdonet till att temperaturen sjunkit och termostaten kallar på nytt.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Man ställer aldrig in värmeslingans längd utan det funkar så att vid golvvärmefördelaren finns det en massa ställdon som styrs av olika termostater. När termostaten kallar på värme så öppnas ställdonet, när temperaturen är nådd så stänger ställdonet till att temperaturen sjunkit och termostaten kallar på nytt.

//Patrik
Golvärmeslingornas längd är alltid inställda, på Uponor te x så reglerar du den översta "tilloppet" efter slingans längd! Sen på returen sitter termostaterna som styr om det skall öppnas eller stängas men slingan är inte alltid fullt öppen utan säg attdet är ett badrum på en slinglängd på 15 meter då reglerar man k-värdet till typ 1,2 !

så nog ställer man in slinganslängd alltid!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bor själv i ett av radhusen byggda av "Råby Gärde" och vi känner inte igen oss i beskrivningen. Det känns faktiskt rätt ruttet att hela området som dom har byggt smutskastades i o m TV4:s program. Jag vet att dom hade en del problem med de första radhusen (barnsjukdomar?) men nu har dom byggt en 60 st och vad jag vet är det inga problem med dessa. Dom har även byggt några fristående villor och det var två av dessa som programmet handlade om (gissar att dom andra husägarna inte är helt nöjda med programmet). Husen är otroligt driftsnåla (varma vintertid) med vattenburen golvvärme i hela huset (fjärrvärme), Och hyffsat påkostade med ekgolv i hela huset, snygg trappa (jämfört med vad en del stora leverantörer erbjuder (ex Smålandsvillan..) ), smakfulla val av kakel, lister, dörrar, fönsterpartier. Telias fiber in i huset och uttag i alla rum. Ja vi har inte mycket att klaga på – jo det skulle i så fall vara kvalitén på nämnda strömbrytare. Jag tror det är Malmbergs och dom känns lite ”b”.
Det mest pinsamma med Fuskbyggarna är när dom försöker göra ”konfrontationen” dramatisk med riggade kameror och Ekdahl som hoppar ut ur en bil. Det här byggföretaget finns på plats i området, dom har ett kontor där och det är bara gå och knacka på. Dom har alltid försökt hjälpa till om man haft problem men tråkigt nog verkar det ha skurit sig i ett par fall vilket gör att hela området svartmålats.
 
hmmm, ny reggad användare och i första inlägget försvaras ett företag/område som varit i blåsväder...

Är det kan hända någon som ska till att sälja sitt radhus?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
hmmm, ny reggad användare och i första inlägget försvaras ett företag/område som varit i blåsväder...

Är det kan hända någon som ska till att sälja sitt radhus?
Jag tycker nog det är ett ganska balanserat inlägg, men visst, första inlägg gör en misstänksam. Dock håller jag fullständig med om beskrivningen av sensationstvn där det riggas upp en situation där de kan (dramatiskt) hoppa ur en bil och börja slänga frågor, när firman har ett öppet kontor en kilometer bort.
 
Ny reggad här javisst, hittade ”tråden” av en slump och kände att jag tvungen att delge mina erfarenheter eftersom ursprungsfrågan var ”Vad vet ni om Råby Gärde?”
Jag har varit otroligt irriterad på TV4 sedan programmet sändes och har mailat dem ett flertal gånger. Vi bor i ett mycket prisvärt hus, nyproducerat ca 4 mil från Sthlm, vi betalade ca 2,5 miljoner. Idag kostar de nya ca 3 miljoner. Det finns dem som försökt sälja men haft jättesvårt mycket tack vare Timell/Ekdahl. Klart som fan man tänker på värdet på sitt hus, konstigt vore det väl annars.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi vet ju att TV4 fuskar ungefär lika mycket som fuskbyggarna de granskar, och ibland mer. Det har vi konstaterat mer än en gång här på forumet.

Det är också svårt att bortse från det faktum att det har byggts rätt många fler än två bostäder på Råby Gärde. Ändå lyckas inte Timell & co skaka fram fler exempel på så kallade fuskbyggen. Hur kan det komma sig? Det borde drälla av missnöjda egnahemsägare som står i kö för att säga sitt om det totalt hopplösa fuskbyggarbolaget. Det borde borde hagla stämningar och missnöjesuttryckningar både högt och lågt. Eller?

Vi konsumenter brukar säga att det är när det hettar till som man märker hur bra en leverantör är, och det ligger väldigt mycket i det tycker jag själv. Nu kommer jag inte ihåg Råby Gärde fallet i detalj så jag ska vara lite försiktig att utala mig specifikt. Men det ligger ju helt klart byggbolagen i fatet om de ställer till problem och inte åtgärdar. Det innebär dock inte att allt de gör är fuskbyggen.

Jag vill på inget vis försvara byggare som fuskar, det är så det räcker och blir över av det ändå, men rätt ska fasiken ändå vara rätt, och TV4's vinklingar är i många fall helt åt H.

Att någon ger sig in i en dylik debatt som förstångspostare är alltid en varningssignal, men inget man kan dra några slutsatser på! Jag ser inga andra varningsignaler kring Bobby Ewings inlägg, annat än just aliaset Bobby Ewing då. Lite för klent att såga honom på mot bakgrund av allt annat vi vet, IOM.
 
Krilleman
Elias Altgenug Elias Altgenug skrev:
Hela programmet är en skam. Läs gärna en del av denna artikel istället. [länk]

Sida 18.
Årets trådlyft!
 
  • Gilla
Wilhelm14 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det verkar vara ditt familjenamn på många befattningar i styrelsen.
Jag drog aldrig parallellen förut, men kunde inte motstå att kika.

Konstigt va?!

[länk]
Måste vara ett rent sammanträffande! Elias efternamn är ju ett av Sveriges vanligaste! :rofl:

//Patrik
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Otroligt märkligt, vad som verkar vara ägarnas 15 åriga son kommer in och ska försvara föräldrarna sisådär 10 år senare?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.