Hej, en fundering...är det inte en "latmans"-grej att montera fodren kring fönster 1 cm från smygens kant bara för att det är lättare att få "snyggt"? Jag tycker fodren skulle monteras kant i kant. Är det inte tänkt så från början?
 
En smaksak, men de flesta verkar tycka att det är snyggare om smygen får "rå" lite, kanske inte 1cm, men 3-5mm kan jag tycka.
 
När är "från början"? I mitt 40-tals hus är det som du beskriver med foder ca 1 cm från smygens kant, resultatet ger en profil som liknar den profil som finns i fönstrens mittpost (tvåluftsfönster), så det ser bara bra ut tycker jag.
 
och runt innerdörrar för att inte låskolven skall ta i fodret och göra att det slits och blir svart, på karmen sitter ju låsblecket som tar i kolven.
 
VI har ett 1850 tals hus och jag monterade svanhalsfoder kant i kant vid fönstren och tyckte det blev snyggt, renare och mer harmoniskt på nåt sätt när det blev klart. Men tjejen är van vid att det ska vara "som vanligt". Därför min fråga innan vidare montage.
 
Skulle någon kunna lägga upp bilder på alternativen? Jag är ärligt talat osäker på exakt vad som menas :surprised: men inser att jag förmodligen har just det arbetet framför mig i friggeboden och så småningom sommarstugan....
 
Problemet är att skarven som blir mellan foder och smyg kommer vara mycket svår att dölja om de går kant i kant. Vill du ha det så behöver du fasa kanten på både smyg och foder för att sedan spackla på samma sätt som gipsskivor spacklas i skarvar. Sätter du de kant i kant utan fasning så kommer skarven förr eller senare att skricka upp och synas.
 
Med uppskattningsvis en knapp cm avstånd:18490_93974.jpg

...och en där man satt kant-i-kant:
IMG_7413.JPG
 
  • Gilla
manjana och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle välja att ha det som vanligt, alltså med någon centimeter från smygens kant. Dels för att sprickan som kommer att bli syns mera om man lägger kant i kant. Men även för att få lite mer liv i fönstert. Kommer se väldigt stramt och tråkigt uta annars enligt men mening.
 
Lägger man fodret kant i kant får man en springa där målarfärgen spricker (om man inte limmar förstås). Har man profilerade lister får man en "extra profil" med förskjutna foder, vilket i sin tur gör att ljuset faller snyggare.
Fast med släta fabriksmålade foder kvittar det för min del. Skulle inte sätta upp sådant själv. :)
 
Trä rör sig och precis som påpekats innan är det svårt att få det att hålla sig perfekt och kant i kant med tiden. Det ser säkert bra ut från början men efter ett tag syns sprickan även om man använder fog och lim. Sen tycker jag dessutom det tillför en ytterligare profil när man sätter dem en dryg cm ifrån kanten på karmen eller smygen.
 
Näe limmar man så håller det......
 
Vad använder du för dunderlim, Mathias?
 
MathiasS skrev:
Näe limmar man så håller det......
OT

MathiasS vad har du limmat fast tomteluvan med?

Snart dags att byta ut den mot påskfjädrar :)
 
dengroth skrev:
Vad använder du för dunderlim, Mathias?
Helt vanligt vitt casco vinterklister i den klassiska orange flaskan. Inget trolleri alls. Men, undantagslöst så blir det sprickor där jag glömt limma och aldrig sprickor där jag har limmat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.