I ett hus med frånluftsvärmepump skapas ett ganska saftigt undertryck som i kombination med köksfläkten gör det närmast omöjligt att starta en brasa i kaminen utan att öppna altandörren. När man varit lite ovaksam på detta har det hänt att de seriekopplade brandvarnarna från Houseguard har triggats igång. Så:

Hur fasen stänger man av dem utan att ta ner dem och ta ur batterierna?
 
Det går inte.

Sitter till och med en spärr så att den ej skall kunna monteras utan batteri.
Du får nog plocka ner den om du vill vara säker.
 
Pasp,

du går på symptomen och inte på orsaken till problemen.

Om du "stänger av" brandvarnarna kommer du garanterat att glömma att "sätta på" dem igen,
och då har du inget som varnar när det verkligen är fara å färde.

Vad du borde göra är att ordna någon slags tilluft till kaminen,
så den blir oberoende av ventilation och köksfläkt.

Nu vet vi inte hur ditt hus ser ut och hur tilluften kan ordnas, men

STÄNG INTE AV BRANDVARNARNA!

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
(Även om du inte är ny här var det ditt första inlägg. Förhoppningsvis inte ditt sista :) )
 
Tack för välkomnandet in i klubben :)

Problemet är ju egentligen inget problem - tvärtom, brandvarnarna fungerar som de ska. Och logiskt sett ska de ju kanske inte gå att inaktivera. Och är man bara medveten om att det inte går att tända brasan samtidigt som köksfläkten används så är det ju inga problem. Men det har hänt att man haft lite otur med det där...

Det jag saknar är ett kommado (typ: håll in båda knapparna samtidigt i fem sekunder) för att stänga av ljudet. Det kräver ju ändå att du måste fysiskt nå brandvarnarna, vilket man bara gör i vaket tillstånd. Varnaren som har detekterat rök måste väl ner och rökkammaren tömmas antar jag.

Det är ju lätt stressande att få fyra seriekopplade brandvarnare att sluta tjuta då man har två barn som just gått och lagt sig på kvällen...
 
Är det inte smidigare att bara plocka ner brandvarnaren när du tänder.
Dom jag har sitter på en plastkonsol och lossas jätte smidigt.
 
Har också samma problem. Vid matlagning triggas den i hallen lätt och de tre andra drar också igång.

En pausfunktion hade varit bra. Tror vissa brandvarnare har det. Tar man ned den så gäller det att komma ihåg att sätta upp den igen.
 
Som sagt, att tända brasan är egentligen inget problem så länge du har detta i åtanke. Men de få gånger som detta har inträffat har man ställts inför dilemmat med att inte ha någon typ reset-knapp som pausar alarmet.

Och det är sant HandySmurf, kom just på att den ena förmodligen ligger på skrivbordet just nu... ;-)
 
Den varnare som brukar gå igång av misstag kanske inte behöver vara länkad till de andra. (Med reservation för säkerhetsaspekter osv...)
 
  • Gilla
pasp
  • Laddar…
Fel fel fel... I ett hus med frånluftsvärmepump/mekanisk ventilation skall kaminen installeras så att den enbart suger luft utifrån genom ett eget separat ventrör (t.ex. rör utifrån hussockeln via krypgrunden). Stäng absolut inte av brandvarnarna!
 
Sant sant sant... röret ligger där i grunden och föder kaminen. Och ja, det är fria luftvägar ända in i kamminen. Problemet kvarstår dock att undertrycket i kåken gör att röken letar sig hellre ut i rummet än genom den kalla skorstenen. Problemet är som sagt initialt då vi tänder brasan.
 
Jag har problem med tilluft i mitt hus från -70, då jag eldar i källaren i gillestugan så blir det sug fel väg genom ventilen i toan! Den suger in luft från skorstenen så det är även röklukt som följer med! Jag kommer att montera spirorör med en elfläkt ut genom sockeln på huset så jag kör med mekanisk tilluft till kaminen!

Inte gjort ännu, grejjerna ligger hemma men ska bila upp golvet i rummet där rören ska vara och inreda till tvättstuga så det är ett tag bort innan det blir gjort, jag tror dock på iden!

Att ta ner brandvarnare anser jag vara mycket illa! Kan bara se till mig själv, skulle inte komma ihåg att i 100% av fallen stoppa upp den igen efter brasan är tänd, vilket leder till en säkerhetsrisk!!
 
pasp

Det är ett övergående problem om du inte har svårt med minnet. Man lär sig av misstagen jag lovar, därefter är det ett icke problem.
 
  • Gilla
pasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.