Hej,

Bänkskivan jag använder är 30mm tjock!

I veckan höll jag på göra det sista i köket, men stötte på problem. Hällen som jag ska placera i bänkskivan tog i ugnen som ligger under.

Tittade lite närmare i monteringsanvisningen och där stog det i en liten liten ruta att om man ska placera häll över ugn skall bänkskivan minst vara 38mm tjock?

Borde inte denna information vara lite tydligare och borde man inte bli informerad innan man köper vitvarorna? Finns det några lösningar? Jag tänker inte greja med bänkskivan i och med att den är fastskruvat och gerad ihop med en annan skiva.

Detta känns jävligt irriterande...

Häll (55mm hög) och Ugn är från Electrolux (EOB 3000). Använder ikea stommar.
 
Brukar stå. Ofta (alltid) vill hällen även ha möjlighet till ventilation underifrån, tex att man gör en dummy av den översta lådan.
Tar ugnen upp hela stommen? Går det att sänka ner den lite?
 
Häll.jpg

Lägger upp en bild på vad minsta avståndet ska vara.
Bilden till höger blir den jag får gå efter.
 
3ple skrev:
Brukar stå. Ofta (alltid) vill hällen även ha möjlighet till ventilation underifrån, tex att man gör en dummy av den översta lådan.
Tar ugnen upp hela stommen? Går det att sänka ner den lite?
Jag har sänkt ugnen till max och då får jag avståndet "B" till 15mm men avståndet från botten på hällen till toppen på Ugnen är ca 3-6 mm räcker det?
 
Ingen aning. Vet av erfarenhet att mina kryddor kan bli rejält varma efter storkok (kryddorna ligger under hällen). Dessutom blir det ju i ditt fall varmt av ugnen också.
Ugnen i ett högskåp istället?
 
3ple skrev:
Ingen aning. Vet av erfarenhet att mina kryddor kan bli rejält varma efter storkok (kryddorna ligger under hällen). Dessutom blir det ju i ditt fall varmt av ugnen också.
Ugnen i ett högskåp istället?
Jag kan tyvär inte ha ugnen i ett högskåp eftersom jag inte har någon i mitt kök och får inte plats med det heller.

Häll 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser måtten ut när jag sänker ugnen till max. Grejen är den att det står inget om minsta avstånd mellan ugn och häll i manualen. utan att avståndet mellan ugn och bänkskiva ska vara minst 5mm.
 
Tillverkaren av hällen har säkert någon support du kan ringa.
Förstår att du sitter i en riktigt jobbig sits där alternativen är få men jag skulle inte chansa. Ett alternativ skulle vara att göra en upphöjning ovanpå bänken som hällen läggs på. Kanske inte det snyggaste men med lite hantverk och i samma material som bänkskivan så kan det bli en ok lösning.
 
Har du inte en låda under ugnen? Den kanske man kan offra lite på?
 
jtl skrev:
Tillverkaren av hällen har säkert någon support du kan ringa.
Förstår att du sitter i en riktigt jobbig sits där alternativen är få men jag skulle inte chansa. Ett alternativ skulle vara att göra en upphöjning ovanpå bänken som hällen läggs på. Kanske inte det snyggaste men med lite hantverk och i samma material som bänkskivan så kan det bli en ok lösning.
Jo jag har en låda till förvaring av plåtar och galler...
Tittar man på bilderna så står det att minsta avstånd ska vara 38+5mm från toppen på ugnen till toppen på bänkskivan med minst 5mm öppning. I mitt fall får ett avstånd på 45mm och en öppning på 15mm när jag sänker ugnen ner till max så det borde vara ok tycker man...men jag får ta och ringa support för säkerhets skull...tack för svaren!
 
13th Marine skrev:
Har du inte en låda under ugnen? Den kanske man kan offra lite på?
Jo jag har en låda till förvaring av plåtar och galler...
Tittar man på bilderna så står det att minsta avstånd ska vara 38+5mm från toppen på ugnen till toppen på bänkskivan med minst 5mm öppning. I mitt fall får ett avstånd på 45mm och en öppning på 15mm när jag sänker ugnen ner till max så det borde vara ok tycker man...men jag får ta och ringa support för säkerhets skull...tack för svaren!
 
När vi köpte skickades till plåtlådans front det med en stripe av laminatet så man kunde kapa fronten och sedan stryka på laminatremsan i fall man behövde sänka ugnen lägre än vad lådan tillät.
 
Pratade precis med Electrolux Support. Måste säga att jag upplevde dom som VÄLDIGT okunniga. Efter mycket om och men så var hennes slutsats följande: "När du monterar Häll så ska den inte vila på ugnen och ha minsta avstånd för ventilation på 5mm".
 
Ingen optimal lösning kanske men skulle det vara möjligt att höja bänkskivan med en list på ca 10 mm ovanpå stommarna. Tyvärr en del pyssel men antagligen skulle det inte synas om skivan har "normalt" överhäng.
 
Jag håller med Alfredo. Montera en list ovanpå stommarna så du får en distans mellan skivan och underskåpen. Det behövs luft ovan ugnen för att inte hällen skall bli överhettad när den används samtidigt. Vidare så kan det bli knas med garanti om det inte finns de avstånd och luftspalter som behövs enligt anvisningarna. Borta hål i botten på stommen i ugnskåpet så du får upp kall luft även den vägen.
 
Alfredo skrev:
Ingen optimal lösning kanske men skulle det vara möjligt att höja bänkskivan med en list på ca 10 mm ovanpå stommarna. Tyvärr en del pyssel men antagligen skulle det inte synas om skivan har "normalt" överhäng.
Jag har en 3+2 L format bänkskiva som är fastskruvad så jag har ingen tanke på att ta loss det.

Pratade med support och förklarade mitt problem och dom berätta att kriteriet är att hällen inte får vila på Ugnen och ett ventilationsutrymme på 5mm. Jag var orolig över att avståndet mellan häll och ugn var för liten men eftersom jag har en skyddsplåt på ugnens ovanssida så står det inget om minsta avstånd i manualen!

Så mitt avstånd på 3-6mm mellan ugn och häll ska räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.