cecar33 skrev:
Hur hade du tänkt att han skall lägga golvet när det är betongplatta med vattenburen värme.

Det du refererar till är tydligen det man använder och liknande produkter men det är alltså inte någon som vi i dagligt tal kallar foam. Sedan är det viktigt att göra som tillverkaren föreskriver inte som någon annan typ golvläggaren eller husfabrikanten utan återigen golvtillverkarens läggnings anvisning är det som gäller om det blir problem med att golvet slår sig eller spricker.
Kollar man på tillverkarens hemsida (Haro) så verkar det som att de rekommenderar rätt många olika former av skummaterial, finns enbart en papp modell:
http://www.haro.com/en/accessories/installation.php
Verkar ju inte vara allt för stor skillnad i värmemotstånd heller, är ju några som sticker ut lite i början med lägre.
Så den rekommendationen jag fått från min golvfirma verkar ju inte vara helt tokigt ute mot vad leverantören säger.
 
Jag la nyligen ett mycket liknande parkettgolv i mitt nybygge med betongplatta och golvvärme.
Vi la det på plast och lumppapp.

blogger-image-1288154942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1894764245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo men det är ju lite detta som är grejen, alla säger olika.
Jag har ju foamen från bygghemma stående i sovrummet, enligt rekommendationer från golvfirman.
Husleverantören säger något annat som isf gör att jag måste köpa nya saker.
Men jag hittar ju ingen direkt argumentation för just varför det ena eller andra, från husleverantörens sida så gör dem ju allt för att ta bort fokus från de uteblivna leveranserna, jag vill ju inte lägga golvet förräns jag är säker på att plattan torkat ut som den ska, då letar husleverantören ursäkter för att " trolla" bort problemet med att värmepumpen inte är på plats, just nu är det då att det inte går att använda sånn här foam för att de isolerar bort golvvärmen.

Är den foamen jag köpt så dålig att det är försvarbart att istället köpa in plast och lumpapp eller är det kvitta lika?
 
Nej, det är den inte. Men begär en kalkyl från husföretaget som visar på försämringen i teorin av att använda din befintliga foam kontra lumppappen för det är väl det som är frågeställningen?
I praktiken är det minimal skillnad som du inte kommer att märka.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
AndersS skrev:
Nej, det är den inte. Men begär en kalkyl från husföretaget som visar på försämringen i teorin av att använda din befintliga foam kontra lumppappen för det är väl det som är frågeställningen?
I praktiken är det minimal skillnad som du inte kommer att märka.
6-7% säger dem att det tar bort när vi hade diskusionen.
Jag tycker dock det låter mycket, vore ju annars läge att isolera hela huset med foam om det har så bra egenskaper, kunde man ju bygga 45mm ytterväggar med 10 lager foam och få riktigt bra värmeekonomi.

Det jag hittat på nätet är ganska marginella skillnader, det skulle iaf ta ett antal år att "spara" in vad det skulle kosta att köpa plast+ papp istället för att använda det jag redan har.

Men samtidigt så vill man ju inte "fuska" och göra nått som är helt fel.
 
Be att få deras beräkning skriftligt så att du kan se se skillnaderna, då kanske du får lite andra värden ;)
 
Har letat som bara fasiken i eftemiddag/kväll efter lite värden på foam och lumpapp.
På den foamen jag har hittar jag lätt: http://www.imexsweden.se/default_fi...ertification/IMEX_ProVent_Produktdatablad.pdf

Hittar dock inga testrapporter på lumpapp.

Blir ju dock mest trött på att husleverantören hela tiden hittar nya saker att "klaga" på för att undvika huvudspåret, vart är värmepannan...
Hur som haver blir inflyttningen försenad, då jag ska färdigställa alla golv, lister, dörrar osv inne har jag sagt att jag behöver ca 3 veckor på mig från att golvvärmen/pannan är kopplad, med andra ord är det redan kört att flytta in till påsk.

Epoq har även klantat till det med bänkskivan till köket som inte lär dyka upp förräns i mitten på april.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.