KB81 skrev:
Kolla in smartbudget.se fantastiskt bra sida.
:wow:(y)
Då jag provade så hanterade inte smartbudget decimaler, oerhört frustrerande! Det som avgjorde att jag köpte ynab!
 
luscious skrev:
* Vi betalar enbart med kort och det kanske är där felet ligger? Om vi istället betalade med rena pengar kanske det är lättare att se hur mycket som försvinner.

En fördel med att ni betaler enbart med kort är att ni redan nu kan gå tillbaka och titta på era utgifter och enkelt se var ni kan skära. :)

Sen kan jag förstå Nyfnikens fråga om bilen och även din vilja att släcka den diskussionen. :) Jag tror att Nyfnikens fråga kommer sig av att det känts som att den där bilen varit lite hemlig. Frågan har ställts tidigare men inget svar har givits. Det i kombination med att du varit tydlig med att bilen är din sambos, inte eran, har åtminstone fått mig att spekulera i vad det kan ha varit för bil. Allt ifrån en gammal Mustang via en Mitsubishi Lancer Evo whatever till en fet jeep har dykt upp i mitt huvud. :D Nu vet vi! Nu kan vi släcka diskussionen! (y)
 
Ledsen att göra er besviken med att det bara är en "sketen" Volvo ;)

Sitter as we speak och ser över våra utgifter och vad som kan göras bättre och billigare.
 
Om ni inte redan gör det, börja med matlåda till lunchen istf att äta på lunchrestaurang. Och laga mat på råvaror istället för "färdigmat". På två personer sparar ni lätt in minst en tusenlapp i månaden på det sättet.
 
b8q skrev:
Om ni inte redan gör det, börja med matlåda till lunchen istf att äta på lunchrestaurang. Och laga mat på råvaror istället för "färdigmat". På två personer sparar ni lätt in minst en tusenlapp i månaden på det sättet.
Vi har matlåda eller pedagogiska måltider så det är inget problem för oss :) Men bra tips!
 
Jag och min sambo har just byggt hus på intäkter strax under det ni nämner. Det är inte omöjligt men kräver mer insats än för de som har mer pengar. Vi la 3 år på att spara till insatsen men då räcker det inte att bara sälja bilen, dra ner på allt ni kan så får ni till att spara mer. När huset väl kom så gjorde vi egenarbete för 250 k. Vi är i slutfasen nu och det verkar som om vi har flera hundra tusen i marginal på vad vi fick låna. Är ni vana med 8500 kr / månad går det bra med utgifterna.
 
lorens skrev:
Ett tips är att skaffa ett budgetprogram där ni får koll på inkomster / utgifter! Jag använder själv YNAB (www.ynab.com) sedan över ett år tillbaka, varenda kvitto åker in och redovisas vad det är i olika kategorier! Helt underbart att få se var pengarna hamnar! (Ibland mindre underbart då det är godis/andra nöjen som är väl så dyra ibland!)

Kostar dock typ 400 kr men det tror jag att jag redan tjänat ihop då jag sett var jag slösar o tänkt till!
Som någon tidigare nämnt så är excel ett alldeles utmärkt verktyg som är gratis om man redan har det.

Sedan är det nog bättre att betala med kort, än att ha kontanter, med kort får man snabbt en översikt på vart alla pengarna går.
För oss är det inte de stora fasta utgifterna som är något problem utan de är de små och mellanstora utgifterna som ställer till problem. Ett besök för två vuxna på thai-kiosken 200kr, nått sött klädesplagg till något av barnen 200kr, fredagsmys snacks 100kr, 30kr frukostmacka på något fik för man inte hann käka frulle hemma, biobesök 200kr...osv...
Betalar man med kort ser man hur snabbt de utgifterna blir tusenlappar...

Ha oxå ett gemensamt kort där alla gemensamma utgifter går igenom. På det gemensamma kortet sätter man in de pengar som man budgeterat att använta till mat och övriga löpande hushållsutgifter under månaden. När de pengarna är slut så är de slut och då för man leva på nudlar till nästa lön.;) (här gäller det att ha disiplin :))
 
Vi har ett gemensamt konto där alla pengar går in varje månad. Därifrån betalar vi räkningar osv. Sen har vi varsitt kortkonto som vi för över pengar till från räkningskontot när vi behöver.


Hur mycket lägger ni med ungefär samma familjekonstellation på mat varje månad? Enligt Swedbanks schablon är ca 4500:- normalt.
 
Vi (två vuxna och ett barn på 6 år) har en matkostnad på ca 3500 kr/månad.
 
luscious skrev:
Vi har ett gemensamt konto där alla pengar går in varje månad. Därifrån betalar vi räkningar osv. Sen har vi varsitt kortkonto som vi för över pengar till från räkningskontot när vi behöver.


Hur mycket lägger ni med ungefär samma familjekonstellation på mat varje månad? Enligt Swedbanks schablon är ca 4500:- normalt.
Koppla ett gemensamt kontokort till detta gemensamma konto och gör alla gemensamma inköp via detta. Det kanske kostar 100kr/år men jag tror ni kommer ha igen de pengarna när ni får en bättre översikt på vart pengarna tar vägen...

Vi lägger ungefär 5000kr på mat inkl blöjor, godis och läsk, på 2 vuxna, en sexåring och en treåring...
 
noone70 skrev:
Koppla ett gemensamt kontokort till detta gemensamma konto och gör alla gemensamma inköp via detta. Det kanske kostar 100kr/år men jag tror ni kommer ha igen de pengarna när ni får en bättre översikt på vart pengarna tar vägen...

Vi lägger ungefär 5000kr på mat inkl blöjor, godis och läsk, på 2 vuxna, en sexåring och en treåring...
och jag tränar rätt mycket så jag äter som 2 vuxna :)
 
Hur har ni tänkt lösa barnomsorgen under tiden du studerar? En dagisplats kommer ju att kosta en del pengar.
Även kommande föräldraledigheter kommer att begränsa möjligheten att spara, samt att låna pengar.
Har ni tänkt köpa hus innan ni skaffar fler barn?
Du skriver att ni tänkt flytta till en mindre ort när ni skaffar huset. Är det säkert att ni kan få jobb där, och att ni i så fall kommer att ha samma inkomster som nu?
Dessa faktorer måste tas i beaktande när ni funderar på om ni kommer att ha råd.
 
Vi lägger runt 2500 per månad på mat. 2 vuxna och 2 små barn. Men då är det storhandla på Willys som gäller. Glöm att gå in i ICA-butiken, samma mat men överpris, pengarna går till att bygga ut ICA-chefens residens ute i skärgården. Eller kompletteringshandla på Coop, lagligt rån, en plastkasse mat kostar lika mycket som en papperskasse mat på Willys.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
noone70 skrev:
Som någon tidigare nämnt så är excel ett alldeles utmärkt verktyg som är gratis om man redan har det.
Ja det kan fungera, men hur lätt är det att få bra översikt? I både smartbudget.se och YNAB så kan man få oerhört uppspecade diagram för att se var alla pengar hamnar, oerhört bra och smidigt! YNAB har även en app så man kan föra in direkt i telefonen som synkas automatiskt via en molntjänst då man har internetåtkomst! Tar 15 sekunder per kvitto att mata in.. Jag anser att det måste vara enkelt för att man ska orka föra statistik!
 
Här är en länk till Cornucopias okonventiolla spartips. Klart bra tycker jag. Själv tycker jag att livet blir bättre av att säga upp dagstidningen, se mindre TV och cykla mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.