Hej alla!

Vi har ett renoveringsprojekt i Skåne sedan 10 år tillbaka. På tomten finns ett skjul på ca 4x7 meter som är fallfärdigt och ska därför rivas. På samma plats ska vi bygga upp ett litet gästhus, förmodligen i lecablock som sedan putsas/rappas, på taket listtäckning. Nu till huvudfrågan. Under en del av skjulet finns en utgrävd grop (skulle inte kalla det för en källare) som nås med en lucka i golvet innefrån skjulet. Gropen har ca mått 270x230 och ett djup på 150. Tomten ligger ca 250 från havet och består av ren sand. I denna grop vill jag bygga en vinkällare.

1. När jag kollar temperaturen nere i gropen var den så låg som 2-4 grader. Det förvånade mig. Skjulet är visserligen oisolerat, men jag trodde att 1,5 meter ner i marken skulle temperaturen vara högre. Om vi antar att jag bygger ett hus ovanpå gropen så det inte blir "kallras" ovanifrån, borde inte den naturliga temperaturen ligga högre då?

2. Kan jag gräva ut gropen så man får ståhöjd? I praktiken får jag alltså gräva en 50-70 cm till. Finns det risk för att grundvattnet kommer upp?

3. Hur bygger jag enklast vinkällaren? Murar med tegel, lecablock, gjuter?

4. Behöver jag isolera?

5. Behöver jag dränera? Marken består som sagt av ren sand 50 cm under gräsmattan.

Många frågor, inser jag. Supertacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med åtminstone någon av frågorna så jag kan nysta vidare.

Tack!

Edit: Ser att det hamnade under avdelningen ventilation. Det blev fel. Sorry. Vet inte hur jag flyttar.
 
Redigerat:
Hej...
Kylan sjunker i sig själv, så det är inte så konstigt
Ligger huset på en höjd och det är ren grus så är det nog ingen risk för vatten där.
du kan börja med att gräva så du får stå höjd.. eller varför inte lägga jobbet
på att bygga en jordkällare ovan mark ...så får du inte det problemet med vatten..
Nej ingen isolering..
källare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eti..
 
Hej,
Tack för svar. Huset ligger på en tomt som är platt, det är gammal sandbotten under gräset. Finns ingen möjlighet att bygga jordkällare ovan mark, detta är inne i ett litet fiskeläge med liten tomt. Är det enklast att gjuta väggar och golv eller mura, eller spelar det ingen roll?
 
Hej..
Mura med lecablock är nog det enklaste.
lägg singel eller liknande på golvet ..
då du inte kan dränera
Eti..
 
Lecablock är det jag varit inne på också, huset ovanpå vinkällaren ska býggas i lecablock.

Kan jag inte gjuta ett golv och lägga klinkers? Varför kan jag inte dränera?
 
Klart du kan göra det men då måste du dränera..
Prov med att gräva ner dig till rätt djup och se om det kommer något vatten.
Räkna med 20 cm makadam och 10 cm gjutning så det blir ytterligare 30 cm.
Eti..
 
OK, tack. Skulle du föreslå en lucka i golvet med trappa ner, eller en källartrappa ner utifrån?
 
Skall du bara ha det som vinkällare så är en lucka att föredra, samt
att du säkert får ett bättre klimat i din källare ...
men glöm bara inte ventilationen..
Trappa och dörr och så vintertid. nja ingen höjdare precis.
då skall den biten isoleras , det drar för mycket med sig..
Eti..
 
Jag är inne på det spåret också. Jätefint. Stort tack för dina svar!

Planering fortskrider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.