Langbein
MathiasS skrev:
Tja, man kanske ska ha en backup om det brinner eller så, men den kan man ju ha på utsidan och kalla för stege. Det borde man väl ha ivilketfall som helst om man har mer än ett plan egentligen (och inte tror sig överleva ett fall i backen).
Vi har trapp ner från altan nu :D
 
David skrev:
Så kommer den oundvikliga frågan: Har någon hittat en billig hiss i Polen? ;D

mvh
David

VILL man köpa en billig hiss i polen? ;)

Hissar köper man väl ink serviceavtal osv antar jag.
 
Langbein
jarlh skrev:
Har man tillräckligt stor tomt så skulle jag absolut föredra en våning. Har själv 2,5 planshus och det är en massa trappor att springa i. Än så länge inga olyckor, men det blir till att flytta innan man blir för gammal och/eller skruttig.

Dessutom är det krångligt att flytta möbler och annat mellan våningarna eftersom trappan svänger. Ett skåp t.ex. var för stort för att få upp.

En annan grej är att det blir mindre lyhört ifall man sprider ut bostaden på en större yta. Man slipper klamp uppifrån och slammer nerifrån.

Fördelen med flera våningar skulle väl vara mindre insyn och bättre utsikt. Kanske lägre uppvärmningskostnader.

Jodå precis men man får ju inte bygga stora hus annat än på höjden här, stora platta hus stoppas av begränsningsregeln, i de flesta tätorter tror jag. >:(
 
Langbein
MathiasS skrev:
VILL man köpa en billig hiss i polen?  ;)

Hissar köper man väl ink serviceavtal osv antar jag.
Hiss ska nog vara på utsidan, det har folk på berg, inne tar den yta och tråden handlar om att man inte får bygga tillräcklig yta på ett plan i vanliga fall.
 
Annaman skrev:
Hiss ska nog vara på utsidan, det har folk på berg, inne tar den yta och tråden handlar om att man inte får bygga tillräcklig yta på ett plan i vanliga fall.
Du kan nog räkna med att din hiss kommer räknas med i byggytan oavsett var du placerar den.... :(
 
Annaman skrev:
Jag var inne hos en rik svensk familj där, imponerande med egen hiss
Inte här alltså eftersom det inte blev någon hiss! ;) ;D
 
Det har nog stor betydelse för olycksrisken hur trappan är konstruerad. En rak flack trappa med stora låga trappsteg är mycket bekvämare/säkrare än en brant svängd. Jmfr tex svenska trappor med Nederändska. En normalt funtad svensk skulle nog jämnställa de Nederländska med en fartygslejdare. Livsfarligt!

Obs! Det måste vara rätt förhållande mellan längden på planstegen och höjden på sättstegen för att en trappa ska bli bekväm. Det finns formler för detta.

Jag vägrar för övrigt sätta halkskydd i trappan. Den är mycket vackert lackad med polyuretanlack. Där blir det inga självhäftande halkskydd. Fult! Barn och andra ska lära sig gå lungt i en trappa och helst hålla i ledstången dessutom.
 
Langbein
Eld skrev:
Det har nog stor betydelse för olycksrisken hur trappan är konstruerad. En rak flack trappa med stora låga trappsteg är mycket bekvämare/säkrare än en brant svängd. Jmfr tex svenska trappor med Nederändska. En normalt funtad svensk skulle nog jämnställa de Nederländska med en fartygslejdare. Livsfarligt!

Obs! Det måste vara rätt förhållande mellan längden på planstegen och höjden på sättstegen för att en trappa ska bli bekväm. Det finns formler för detta.

Jag vägrar för övrigt sätta halkskydd i trappan. Den är mycket vackert lackad med polyuretanlack. Där blir det inga självhäftande halkskydd. Fult! Barn och andra ska lära sig gå lungt i en trappa och helst hålla i ledstången dessutom.
Man ska lära sig mkt men missar det ibland. :p
 
Jag vägrar för övrigt sätta halkskydd i trappan. Den är mycket vackert lackad med polyuretanlack. Där blir det inga självhäftande halkskydd. Fult! Barn och andra ska lära sig gå lungt i en trappa och helst hålla i ledstången dessutom.]

Dessutom är det mycket lättare att åka madrass utan halkskydd. ;)
 
Vi bygger 1 plan nu....med en liten trapp till ett loft och nivåskillnad till vardagsrummet...har tröttnat på att springa med ungar och tvätt 2 trappor upp-ned-upp-ned-upp-ned......


Dessutom vill vi också ha bort det lyhörda mellan våningsplanen!

Generellt sett kan annars trappor vara mycket estetiska men det finns många exempel på toktrappor.
 
Rak trappa från övervåning ner i vardagsrummet - som får betonggolv ... jag har redan bestämt mig för att lägga en tjock Hamadanmatta nedanför trappen ...
 
Langbein
Calle Anka skrev:
Vi bygger 1 plan nu....med en liten trapp till ett loft och nivåskillnad till vardagsrummet...har tröttnat på att springa med ungar och tvätt 2 trappor upp-ned-upp-ned-upp-ned......


Dessutom vill vi också ha bort det lyhörda mellan våningsplanen!

Generellt sett kan annars trappor vara mycket estetiska men det finns många exempel på toktrappor.
Ja men då får man inte bygga för stort, eller måste hänvisas till vissa ställen.
Nu har jag hittat flera kommuner med mer eller mindre fria byggrätter i % av tomten, istället för de konforma maxregler vi har just här, som ser ut som ett utbrott av Jantelagen.

Detta ska utredas politiskt om det är vänster här eller högern är lika illa.

I ett område här ville folk ha stora tomter och stora hus, så fick det bli. Någon demokrati finns visst kvar, så samlar man namn här kan det kanske ändras.

Vi har nästan rak trappa ner med en krök på slutet och ett räcke att slå i, jämfört med andra trappor är trappstegen gjorda för skostorlek 35.
 
Dessutom är det mycket lättare att åka madrass utan halkskydd.
Det blir en snabb uppbromsning vid den nedre trappgrinden. :p
 
Eld skrev:
Det blir en snabb uppbromsning vid den nedre trappgrinden. :p
Ingen fara det är jag som brukar sitta först och hålla farten. Ungarna sitter bakom så de får något stort och mjukt att stöta emot. ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.