Jag har fått en 70-tals Esab AC/DC Tig tillverkad i usa som kräver 380v 63amp. Nån har förklarat att orsaken till att dessa drakar kräver så mycke amp är att de bara nyttjar en fas.

Vad skulle krävas i form av modifiering av svetsen för att den skulle kunna nyttja 3faser med lägre amp istället?
Jag har bara 25amp i garaget
Jag som novis ska inte utföra det själv.
 
Inte utan att byta stora delar av innanmätet (transformator och likriktare) skulle jag tro. Är det en inverter-svets finns nog inga alternativ alls.
Fast med 25A och 400V lär du ändå få ut hyfsat med svetsström.

Men posta gärna lite bilder från både ut & insida, med lite tur kanske den är omkopplingsbar på något sätt.
 
Troligen är det en järnkärnetransformator i den som är gjord för enfas. Den lär du inte göra om till trefas. Måste du ha allt den kan ge? Om du inte skruvar upp den för högt kanske du kan använda den med 25 ampere. Hur många amper ger den ut? Det låter som en rejäl sak.
 
Elffors skrev:
kräver 380v 63amp.
380V 1-fas?
 
snaggletooth skrev:
Inte utan att byta stora delar av innanmätet (transformator och likriktare) skulle jag tro. Är det en inverter-svets finns nog inga alternativ alls.
Fast med 25A och 400V lär du ändå få ut hyfsat med svetsström.

Men posta gärna lite bilder från både ut & insida, med lite tur kanske den är omkopplingsbar på något sätt.
Ja, jag ska hämta den imorgon, (står på jobbet ) så ska min Elkunnige vän hjälpa mig att kika på den.
Går det att nyttja mer än 100 av de 275 svets amperen så kommer jag ganska långt.
 
Avemo skrev:
Troligen är det en järnkärnetransformator i den som är gjord för enfas. Den lär du inte göra om till trefas. Måste du ha allt den kan ge? Om du inte skruvar upp den för högt kanske du kan använda den med 25 ampere. Hur många amper ger den ut? Det låter som en rejäl sak.
Finns det inga elkomponent grossister som säljer transformatorer?
 
Elffors skrev:
Finns det inga elkomponent grossister som säljer transformatorer?
Om den verkligen behöver alla 63 amperen så pratar vi om en transformator på 24 kva. Den är stor, tung och dyr. Det brukar vara en vev på framsidan av dessa gamla svetsar med vilken man ställer strömmen. Denna är mekaniskt kopplad till transformatorn, så det är inte riktigt vilken transformator som helst. I AC-läget är det bara enfas ut eftersom du bara har en elektrod. Det måste nog vara en invertersvets eller endast DC för att du skall kunna mata den med trefas. Jag tror inte att det är ett rimligt projekt att bygga om den till trefas.
 
Är det transformator eller roterande omformare?
 
Är det en roterande så drivs den till 99,9999 % med trefas och då står det inte enfas på maskinen!
Det är inte en roterande mao.

Jag har en 400 A AGA och den går bra att starta på 16 A och svetsa rostfritt men lite tjockare aluminium då räcker inte 16 så länge. Har inte provat att dra dit 25 utan vi poppnitade i stället.

Protte

Någon som vill köpa min AGA? Bara 400kg.
 
Ska få hjälp o kika på den på torsdag.
Förmodligen så kan vissa frågor då besvaras medans nya uppstår.......
 
prototypen skrev:
Är det en roterande så drivs den till 99,9999 % med trefas och då står det inte enfas på maskinen!
Det är inte en roterande mao.
Även i USA? Min tanke var att man satte på en 1-fas motor för just den marknaden.
 
Två saker man kan göra om man vill få ut max utan att röra trafon.
1. Om man har problem med startströmmen dvs att säkringarna går när man slår på den (mest vanligt med normsäkringar, diazed klarar sig bättre) så kan man begränsa strömmen med en kraftig kontaktor som kortsluter ett pulståligt motstånd. Motståndsvärdet väljs tex så att maxströmmen motsvarar säkringens storlek. Det räcker i allmänhet med kontaktorns egna tillslagstid som fördröjning dvs man väljer en kontaktor med 230VAC manöverspänning.

2. För att få ut mer svetsström kan man faskompensera då äldre svetsar ofta har ett lågt cos phi och drar flera ampere bara i tomgång.

(har själv en gammal Miller AC/DC tig enfas 380V som jag kör på 16A och normsäkringar vilket inte fungerar utan 1 ovan)

/Andreas
 
Pen skrev:
Även i USA? Min tanke var att man satte på en 1-fas motor för just den marknaden.
63A vid 400 V skulle betyda runt 200A vid 110, nej det tror jag inte på. Det finns 3fas i Amerikat.
Protte
 
Elffors skrev:
Jag har fått en 70-tals Esab AC/DC Tig tillverkad i usa som kräver 380v 63amp.
Frågan är väl om den är en svensk svets gjord för amerikanska marknaden eller en amerikansk för den svenska.

Jag får intrycket att det är det senare och i så fall handlar det om 380V, 50 Hz tvåfas eller möjligen trefas. 380V finns inte som standard i USA, det närmaste är 347 V eller 415 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.