Hej.
Den ständigt återkommande frågan, har sökt en del men inte hittat svar på det jag söker.

Vi håller på att bygga hus, betongplatta med golvvärme som så många andra.
Men nu ska vi snart lägga golvet och här börjar min golvfirma och husleverantör att bråka.
Det var med ett parkettgolv med huset, ala billigaste 3stavsparketten i hyllan..
Vi valde därför att köpa allt från en lokal firma och valde bort husleverantörens billiga parkett, så nu blir det tyskt ekplank istället.
Men nu går husleverantören in och vill inte att vi ska ha den foam som golvfirman rekommenderar till golvet.
Husleverantören vill ha plast+ lumpapp medans golvfirman säger foam (sånn där det redan sitter byggplast på), husleverantören tycker då att detta stoppar golvvärmen så mycket att energikalkylen inte kommer hålla.

Vad gäller egentligen?

Sen har vi även den här frågan om golvvärmen, vi ska flytta in innan mars slut men husleverantören får ju aldrig hit värmepannan, där tycker då golvfirman att vi ska ha på värmen ett tag innan vi lägger golvet medans husleverantören tycker att vi lika väl kan lägga golvet direkt och slå på värmen senare.
Jag tycker det mest logiska är att värmen får vara på ett tag innan, men pga husleverantören inte får hit pannan så tycker de ju så klart att det inte spelar någon roll...


Måttligt irriterande då det hela slutar med att vi får stå och vänta i 1-2 veckor nu och inte ha något att göra och det blir tokpanik sista veckan eftersom inget blev klart i tid.
Husleverantören ser inte problemet då de ha till och med sista mars på sig innan vi har möjlighet till vite, men då skjuter de alla sina saker så långt det bara går och så skiter sig inflyttningen för att vi ska lägga golv, sätta dörrar och lister själva.
 
ja är det inte roligt med dessa företag så säg :)
 
Plast + lumpapp säger jag. Detta för att undvika att fukt tränger upp i plankorna då ni har golvvärme under när ni minskar på värmen på sommaren, s.k. omvänd fuktvandring.
Det är bättre att sakta värma upp EFTER att golvet är lagt så "sväller" det in bättre. Annars är risken stor att det inte sväller och då kan det krympa vilket ger större springor och mer knarr...
 
anders07 skrev:
Plast + lumpapp säger jag. Detta för att undvika att fukt tränger upp i plankorna då ni har golvvärme under när ni minskar på värmen på sommaren, s.k. omvänd fuktvandring.
Det är bättre att sakta värma upp EFTER att golvet är lagt så "sväller" det in bättre. Annars är risken stor att det inte sväller och då kan det krympa vilket ger större springor och mer knarr...
Men fukten som finns i plattan, den är ju gjord i november så det jag är mest rädd för är ju att man får upp fukten under plasten.

Hur hindrar plast + lumpapp fuktvandringarna bättre än plast + foam?
 
De foam jag sett har ingen åldersbeständig plast... Lägger du plankgolv ska du inte ha foam, det var åtminstone rekommendationen från Dala-floda när vi lade deras ek-plankor på golvet.
Plankorna måste ju skruvas och då ställer foam till det och blir "knölig".
 
anders07 skrev:
De foam jag sett har ingen åldersbeständig plast... Lägger du plankgolv ska du inte ha foam, det var åtminstone rekommendationen från Dala-floda när vi lade deras ek-plankor på golvet.
Plankorna måste ju skruvas och då ställer foam till det och blir "knölig".
Jo, det finns sådan underlagsmaterial med både stegdämpning och fuktskydd, de har en plastflik man fäller ut som överlappar med ca 20cm.
http://www.kareliaparketti.com/kare..._om_traslag_och_parkett/underlag_for_tragolv/
Säljs bl.a. hos Baushaus men finns även i fackbutiker.
Har själv använt det på betonggolv, men där har det inte varit golvvärme.

Vid golvvärme finns det även underlagsfoam som är tunna, ca 1,6mm, som är gjorde att använda ovanpå golvvärme, men ska även den läggas med åldersbeständig plast under. Så det gäller här att definiera vilken produkt som man avser att använda då begreppet foam inte säger så mycket och ibland används för de flesta underlagsmaterial på rulle, förutom grålumppappen.
 
Redigerat:
OK, då lärde jag mig något nytt... :)

Som sagt är det ändå inte att rekommendera när man skruvar golv plank.
 
Jag föreslår att du mäter vilken fuktighet du har i plattan. Det bör ju ge svar på om det går bra att lägga golvet nu eller om ni bör köra igång värme och torka ut mer innan.
 
Pannan skall vara inkopplad så fort det bara är möjligt och därefter köras i programläge golvtork, detta för att påskynda uttorkningen av plattan men i försiktig takt under de veckor/månader det tar att färdigställa huset. Golvet som skall läggas skall även det acklimatiseras i den miljö där det sedan kommer att läggas. Plasten skall om jag inte har fel användas för att inte luft fukten skall vandra ner genom golvet till betongplattan. Den så kallade foamen är enbart en komforthöjande åtgärd för stegljud och kan med fördel hoppas över om man har golvvärme eftersom den har en liten men dock isolerande effekt som normalt inte är önskvärd, men man lägger ju mattor på golvet som även de är isolerande och stänger ute värmen från rummet till en liten del.
 
Plasten är primärt för att förhindra att du får olika halter luftfuktighet över och under golvet, ett trägolv böjer sig om det uppstår.
 
Produkten som jag har hemma just nu som var tänkt att använda är denna:
http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...agsmatta-med-angsparr-provent-50-kvm/p-196249
Alltså foam och plast i samma rulle, enkelt smidigt och golvfirman rekommenderade detta till deras golv.

Inlfyttning är till påsk, men pannan har inte anlänt än, vi värmer huset med byggfläktar och har gjort så sedan strax innan jul, dyrt som bara fasiken och är ju även det en anledning till att jag ligger på min husleverantör om att få dit denna, betalade den i december så det känns surt att betala nästan 3000kr i månaden för elvärme.

Golvet som ska läggas är detta:
http://www.lassesiryd.se/ek-markant-borstad-plank-135mm-p-820-c-202.aspx
 
Redigerat:
Gabbe1 har helt rätt!

Jag lade som sagt massivt ek-plank golv på 21mm i vårt förra hus. Vi hade isolerad betongplatta, dock utan golvvärme.
I ett hörn böjde sig två plankor rejält upp efter ett drygt halvår. Lyckligtvis var det i sista varet så det gick att ta bort golvlister och dra upp plankorna. Det visade sig att plasten hade glidit undan i hörnet och låg dubbelvikt så betongen var mot lumpappen. Det kändes inte fuktigt men ändå har det slagit sig p.g.a. att skillnaden i fukt ovan/under plankan varit så stor där det inte var plast.
Skruvarna satt kvar i plankorna så plankorna har höjt sig och dragit skruvarna ur spånskivan.

Det var bara att kassera plankorna och lägga nya...
 
Pumba skrev:
Produkten som jag har hemma just nu som var tänkt att använda är denna:
[länk]
Alltså foam och plast i samma rulle, enkelt smidigt och golvfirman rekommenderade detta till deras golv.
Var det inte plankgolv?
Du tänker väl inte lägga det flytande?
 
anders07 skrev:
Var det inte plankgolv?
Du tänker väl inte lägga det flytande?
Förtydligade mitt inlägg med vilket golv det är vi ska lägga, verkar som vi syftar på lite olika produkter.
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Var det inte plankgolv?
Du tänker väl inte lägga det flytande?
Hur hade du tänkt att han skall lägga golvet när det är betongplatta med vattenburen värme.

Det du refererar till är tydligen det man använder och liknande produkter men det är alltså inte någon som vi i dagligt tal kallar foam. Sedan är det viktigt att göra som tillverkaren föreskriver inte som någon annan typ golvläggaren eller husfabrikanten utan återigen golvtillverkarens läggnings anvisning är det som gäller om det blir problem med att golvet slår sig eller spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.