Angående priset på Tinnova VX.
Du som betalat 1000kr/10l, var hittade du så grymma priser, har prispressat rejält och kommit ned till 1140kr plus 100 kr brytillägg.
Vissa handlare påstår att de ger ca:1100kr in för färgen.
För övrigt är ju vx helt överlägsen demidekken, målade, målar mitt hus med vx, kompisen målar med demidekk, blaskigare färg en demidekken är nog svår att hitta.
sedan får man ju se vilken som håller längst....
 
Jag som gav 1000 kr/10 l (1025 kr för att vara exakt) känner en som kör Nordsjö färg o därför fick vi den så "billigt", dessutom slapp vi betala för att bryta den. Ibland är det bra med kontakter...!! :)
 
Hej!

En nackdel med VX är att den lätt blir flammig/prickig om man råkar ut för en regnskur före torkningen. Då blir det att stryka ytterligare en gång.

För min del blir det linolja på ett maffigt plank i gammal stil. Återkommer med åtgång och pris /målad kvadratmeter. Priset på burken är som sagt inte allt här i världen.

Mvh Magnus
 
72,5 kvm målat idag. Nästan exakt 10 liter färg har gått åt. En kanonvarm dag var det, men vi har hela tiden målat på skuggsida.
Nordsjö skriver 6-8 kvm per liter, vilket vi håller oss till väldigt bra hittills.


Prisuppgift, dagsfärsk: 1095 kr för 10 liter färg, bruten till rätt kulör. Hornbach.


 
W
Nä det är som sagt in priset på burken som avgör. Linolje färg brukar täcka 10-20 kvm per liter enligt tillverkarna och enligt min erfarenheter så stämmer detta lätt. 10 liter brukar ligga på 1800 utan rabatt så billigt e det allt.
 
Vi har gjort av med x 40 liteer färg på första strykningen. Vi har inte snålat utan målat som om det vore "den enda" strykningen. Vi ska måla det en gång till nästa vår/somamr då alla bräder "krymt" färdigt.

Huset e ett Jordugglan från LB.

Vi kör Alro Bestå , efter förhandlig så ligger en 10l på 1398:-
 
Hej!

Vi håller på för fullt med målningen och kan redan nu säga att färgåtgången stämmer väldigt exakt enligt rekommendationer på färghinken.

Räkna ut hur mycket kvm panel ni har, så är det inte så svårt att få fram en kostnad.

Grundmålat från fabrik - betyder absolut ingenting, det är bara att snällt grunda själv och stryka två lager med färg! ;)

Vi har valt Beckers färger: Grundolja till allt ändträ, Villagrund till all panel, akrylfärg till panel och alkyd till vindskovor och foder.

Vi "klockar" vårt arbete. På hemsidan kan du läsa hur många timmar vi lagt ned hitills på målningen.

MYCKET jobb är det.... :surprised: Men FINT blir det!

// Snäckan
 
W
Sicken massa olika färg du köper snäckan. Olika till varje del av trät och till var det sitter (vindskivor etc). Kör linolja. Allt samma, Inne, ute, sten, plåt, betong, vilket som. Grund är vanliga färgen med i blandning av linolja och balsamtepentin. Sicken massa olika produkter att släpa hem bara för att måla. Lättare att bara köpa en.
 
oj då vi har börjat grundmåla men inte oljat något på ändträ och annat, räcker det inte med att stryka på grundfärg där också? eller olja i efter hand?
 
nej nej nej...
Olja i eferhand hjälper ju inte.... meningen är ju att oljan ska tränga in i träet. Detta gör man framförallt vid droppnäsor, vindskivor och andra utsatta trädetaljer.

Just detta moment är fort gjort och görs helst i samband med grundmålningen, då de kan målas vått i vått.

// Snäckan

ps. angående linolja, så var det faktiskt ett alternativ, så det är inte helt fel ;-)
 
Vi är nästan färdiga med målandet av vårt hus nu. Även för oss stämmer Nordsjös beräkningar för färgåtgång väldigt bra.
Vi kommer att få köpa ca 5 liter till, och det beror säkert på att jag inte räknat exakt hur stor yta som ska målas, men nära nog...

Sedan gick vi som sagt på Nordsjös linje, och skippade grundmålningen, vilken enligt dem inte ska behövas med deras Tinova VX.

Tillbaka till målandet... Inte mycket kvar nu... :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.