Hej!

Jag vill stoppa in en diskmaskin under min induktionshäll. Anledning till detta är att det enda andra alternativet för att få in maskinen, är att placera den på andra sidan rummet från avloppet. Då måste jag alltså riva upp hela golvet och lägga avlopp.

IKEA påstår att man inte får ha en diskmaskin under en induktionsplatta då fukten kommer kortsluta plattan.

Mina tankar:

1: Diskmaskinen släpper väl inte fukt annat än framåt?
2: Induktionsplattor hämtar väl luft bakifrån och skjuter framåt?
3: Induktionsplattan sitter ca 10cm in från kanten på bänkskivan, vilket väl gör att den inte utsätts direkt för ev. fukt när man öppnar diskmaskinen?

Fråga: Vad rekommenderar ni? Har någon erfarenhet av detta?

Oerhört tacksam för hjälp!
 
Hej Hornborg, välkommen till Bygga Hus forumet!

Det är ju det här med garantier också.

Om du får problem med någon av apparaterna och inte har följt installationsanvisningarna,
får du kanske stå för kostnaderna för reparation/nyanskaffning själv.

Just för induktionshällar tror jag att IKEA har skärpt reglerna för reklamation,
då så många som bytt från traditionell spis till induktion har förstört hällen genom att
koppla elen fel.

Men är det verkligen enda stället? Har du avlopp och vatten under hällen?
Har du ingen diskbänk? Det är ju det naturliga stället, nära vask, vatten och avlopp.
 
  • Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Diskbänken ligger ca 20cm till sidan från hällen. Under diskhon får jag inte in en diskmaskin och mellan eller på andra sidan av hällen får den inte plats. Jag har en till bänkskiva/skåp på andra sidan av köket, men då måste jag som sagt dra avlopp under golvet och dit.

Tror du att det faktiskt kan bli ett problem, eller är det bara ikea som vill säkra sig för att slippa allt ansvar vad som än händer (tänker typen "sätt inte plastpåsen över huvudet")?
 
Det blir rätt varmt ovanför en diskmaskin, och induktionshällen vill ha bra med med cirkulation i drift för att inte stänga ned sig pga temp. Worst case senario visseligen, men rätt potentiell risk.

Kan du bygga en avkiljande zon med tex en marinplywoodskiva mellan diskmaskin och häll, och få luftcirkulation under hällen kan det fungera.

Btw, diskho 20cm från hällen? Låter risky att ha så mycket vatten och slabb så nära hällen.
 
Det är närmare 40 insåg jag när jag tog en titt i köket. Fel av mig!
Köpte nyss lägenheten och vet inte vad tidigare ägare sysslat med. Köket renoverades för ett år sedan och med lite semi-intelligent tänk bakom användandet av yta hade man utan problem kunnat trycka in diskmaskin.

Blir det inte varmare om man har en ugn under då? För det är väl knappast ovanligt?
 
I min ugn sitter det en fläkt som cirkulerar luft mellan ytterskal och värmeisoleringen utanför inre skalet.
Skulle höfta på att den håller 35-40grader kanske. Detta ventileras ut på framsidan av ugnen under drift.

Diskmaskinen är oftast högre än en ugn, så den landar nämare hällens undersida. Plus att det brukar inte vara värmeisolering på hela höljet på diskmaskinerna (finns säkert, får kanske leta.)
Jag vet iaf att min diskbänk som är över diskmaskinen håller 30grader på ytan, genom 12mm plywood och 30mm luft mellan diskmaskin och diskbänk.

Så med rätt kombinationer kan det säkert fungera. och lite finsnickeri :)
 
om du har ett par cm tillgodo mellan häll och diskmaskin så är det vell inga problem att skydda mot fukt och värme.
och det kommer bara lite fukt precis när man öppnar luckan som kan leta sig in några cm längs bänkskivan
 
Klart det går. Just denna variant är dock inte så snygg.

aa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer upp rejält med ånga från diskmaskinen när man öppnar. Ser du bara till att lägga en skiva med "läpp" som leder ångan förbi hällens luftintag är det inga problem.
Hällen behöver rejält med luft så tänk på det också eftersom det då blir tätt neråt. Kanske små galler eller luftintag i bakkant på bänkskivan?
 
Man väntar ju tills disken kallnat innan man öppnar luckan.
 
Jag brukar öppna när den är klart och starta köksfläkten. Så blir disken torr av restvärmen också.
Alltid något som vält och samlat vatten, eller bara en urgröpning etc, så då kan jag tömma ut det med samtidigt.
Så slipper jag torka disken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.