Hej! Håller på bygger nytt och funderar på att fälla in högtalare i taket samt sätta högtalare i bastun. Behöver lite vägledning. Om man tittar på bifogad bild så ser man planlösningen. Jag har alltså öppet mellan kök/vardagsrum (35 kvm) och funderar på att sätta 2 st single stereo högtalare av märket http://www.hifiexperience.se/monitor-audio-c180t2-p-297-c-221.aspx
Vad tror ni om placeringen?

Ska också sätta högtalare i bastu/badrum funderar då på att fälla in en http://www.hifiexperience.se/monitor-audio-c165t2-p-295-c-221.aspx i bastun under lavarna och en likadan utanför. Det blir alltså 2 st single stereo högtalare i sådana fall. Bastun är 2 kvm och utanför i badrummet är det 7 kvm. Vad tror ni om denna lösning?

Tack på förhand!

Mvh Thomas bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Thomas
 
Jag skulle nog fundera över några fler högtalare lite jämt fördelade i taket alt. längs väggarna högt upp alternativt några hyggligt rundstrålande högtalare för att få ett ljudmoln istf punktljudkällor i taket. Har ingen erfarenhet av takhögtalare själv, men tänker mig att begrepp som 'stereo', 'perspektiv', 'ljudbild' blir ganska meningslösa när orkestern sitter uppe i taket.
 
barfotalasse skrev:
Jag skulle nog fundera över några fler högtalare lite jämt fördelade i taket alt. längs väggarna högt upp alternativt några hyggligt rundstrålande högtalare för att få ett ljudmoln istf punktljudkällor i taket. Har ingen erfarenhet av takhögtalare själv, men tänker mig att begrepp som 'stereo', 'perspektiv', 'ljudbild' blir ganska meningslösa när orkestern sitter uppe i taket.
Första tanken var att bara ha i köksdelen, men när jag senare snöade in mer och mer på single stereo samtidigt som rummet i sig inte är jättestort så tänkte jag att man kanske kunde sprida ut dem mer.
 
Jag satte in single stereo i duschrummet pga rummets storlek. Idag hade jag satt in två högtalare, blir mycket bättre.
 
mjensen skrev:
Jag satte in single stereo i duschrummet pga rummets storlek. Idag hade jag satt in två högtalare, blir mycket bättre.
Ok! I badrummen blir det nog single stereo, men kanske ska satsa på 2 st mono och ha dem ganska nära varandra i köksdelen...
 
När jag byggde bastu och badrum så satte jag 2 st högtalare under laven,
Och 2 stycken i taket i badrummet.
Jag brydde mig inte så mycket om placeringarna utan var mer intresserad över att det skulle se snyggt ut.
Ljudet blev helt ok för ändamålet. ImageUploadedByByggahus.se1362910224.570294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser högtalarn mellan spottarna mellan badkaret och toan. Stereon ser man infälld bredvid handfatet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Elektrosmurf skrev:
När jag byggde bastu och badrum så satte jag 2 st högtalare under laven,
Och 2 stycken i taket i badrummet.
Jag brydde mig inte så mycket om placeringarna utan var mer intresserad över att det skulle se snyggt ut.
Ljudet blev helt ok för ändamålet.[bild]
Man ser högtalarn mellan spottarna mellan badkaret och toan. Stereon ser man infälld bredvid handfatet.
Ah, nice. Fällde du in högtalarna i bastun? Vilken typ av högtalare köpte du?
 
Ja jag fällde in högtalarna i väggen under laven. Då jag inte hade nått direkt ljudkrav så köpte jag 4 st 6,25 (2-vägs) marinhögtalare i närmsta bilstereoaffär.
 
Mikael_L
Vi har lite liknande er planlösning, med öppet mellan kök och vardagsrum samt en limträbalk i taket precis där.

Jag har tänkt sätta 4 st högtalare, 2 st på var sida om balken, nära varandra och kopplade parvis.
Det medför förvisso att vänster/höger blir omkastat i ett av rummen.
Men fördelarna blir stora, OK ljud i bägge rummen men om ljudet är på i bägge samtidigt blir det inte störningar pga att samma ljud kommer fram olika i tiden. För ljudutstrålningen sker från ungefär samma punkt = samma tid för ljudet att nå örat oavsett var man står.

Sen ska jag givetvis kunna stänga av ljudet i det ena eller andra rummet om så önskas.


I badrummet/bastun har jag inte några speciella synpunkter på det du tänkt. Låt utseende och pris avgöra, typ.
Själv är jag svag för att begrunda tonkurvor, och skulle till badrum, bastu o dylikt välja högtalare som faller lite sakta och försiktigt i energin mot högre frekvens. Detta pga av den dåliga dämpningen i dessa utrymmen och att diskanten snabbt blir jobbig då.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter! Är det någon av er som kör sonos? Vet ni månne hur det funkar att ansluta två single stereo högtalare till en Z120? Det blir ju totalt 8 högtalarkablar..
 
thella82 skrev:
Tack för bra synpunkter! Är det någon av er som kör sonos? Vet ni månne hur det funkar att ansluta två single stereo högtalare till en Z120? Det blir ju totalt 8 högtalarkablar..
Kör så i vårt kök. Parallellkopplade till 4 ohm. Det blir 2 kablar till första och 2 vidare till andra.
 
led-zep skrev:
Kör så i vårt kök. Parallellkopplade till 4 ohm. Det blir 2 kablar till första och 2 vidare till andra.
Ah just det, så kan man göra. Alternativt köra högtalarväxel antar jag.
 
Thella82

Jag kör med 4 st sonance vp61 på en connect amp sonos i köket. I badrum och tvättstuga kör jag 2 st sonance Vp61sst på en Connect amp. Jag är supernöjd! La mycket tid på att bygga rejäla, rätt dimensionerade, lufttäta lådor i mellanbjälklaget. Det var det värt, ljudet blir bra. Men utan lådorna hade jag nog blivit besviken på basen, men som bakgrundsmusik i kök och bad är jag mer en nöjd. Sonance är känt för att vara lättdrivna och därför funkar det med connect amp, mer tungdrivna takhögtalare hade nog inte resultatet varit lika bra.

Min kommande projekt blir vägghögtalare i vardagsrummet. Fortsätter nog på connect amp och en sub för att få lite mer tryck i basen.

Lycka till
 
Fiat 500 skrev:
Thella82

Jag kör med 4 st sonance vp61 på en connect amp sonos i köket. I badrum och tvättstuga kör jag 2 st sonance Vp61sst på en Connect amp. Jag är supernöjd! La mycket tid på att bygga rejäla, rätt dimensionerade, lufttäta lådor i mellanbjälklaget. Det var det värt, ljudet blir bra. Men utan lådorna hade jag nog blivit besviken på basen, men som bakgrundsmusik i kök och bad är jag mer en nöjd. Sonance är känt för att vara lättdrivna och därför funkar det med connect amp, mer tungdrivna takhögtalare hade nog inte resultatet varit lika bra.

Min kommande projekt blir vägghögtalare i vardagsrummet. Fortsätter nog på connect amp och en sub för att få lite mer tryck i basen.

Lycka till
Tack! Är det impedans man ska kolla på för att se om högtalarna är lättdrivna?
 
Hittade en bild på inkoppling av fyra högtalare till en sonos connect amp. Vid denna inkoppling ska högtalarna vara på resp 8 ohm
https://www.sonos.com/graphics/rn/FAQ269/speakerwire.jpg
En singelstereohögtalare är att beteckna som två monohögtalare, med höger och vänster kanal

Det funkar fint med två sist till en. Sonos connect amp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.