Tjenare!

Har en gammal stationär dator som processor och sådant skurit på. Har länge funderat på att be nån koppla in den i deras dator och föra över till deras HDD och sedan för mig att koppla in min externa HDD till deras dator för att få sakerna. Mycket gamla foton tex!

Dock hörde jag om att man kan köpa USB adaptrar till IDE hårddiskar!

Passade på att googla lite och verkade hitta en smidig och prisvärd lösning på billig teknik!

http://www.billigteknik.se/sv/hardd...hrddiskar-lagring-harddisk-7340004639343.html

- Fungerar detta bra?

- Hur vet jag om min typ av IDE hårddisk är av rätt typ? Kan gissa att den är 10-15 år gammal ungefär!

- Är billigteknik.se en bra butik?

Hoppas någon hära vet! ;)
 
Där verkar väl inte det finnas någon kabel för strömmen till HDDn? Eller något jag missat? Det står juh även lämplig för internt bruk, så lär väl behöva ström då?

I den jag länkade så är allt sånt om jag fattat rätt?
 
Jag blir osäker på vad det är jag har för hårddiskar ! Så jag skruvade upp datorn och kikade.. Får ursäkta mig som inte är så insatt, men IDE är väl de som är mycket bredare, den platta kabeln jag håller undan på bilden som går till DVD-läsaren. Hårddiskarna är väl av SATA typ?

Då är det väl en av denna typ jag behöver?
http://www.billigteknik.se/sv/hardd...hrddiskar-lagring-harddisk-7340004658856.html

Blir dock inte klok på varför det är kontakter på utsidan.

Edit: Ja då är det väl även den jag länkade först som fungerar också?

20130311_192653_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, det där är SATA och dockan du länkar till funkar kanon till både SATA och IDE. Har en likadan på jobbet som används flitigt.
 
Kontakterna på utsidan av dockan är för att koppla in IDE diskar, medans SATA stoppas ner på ovansidan.
 
Tack för svaret perkaby, och även MathiasS och fbo såklart!

En order är lagd så nu är det bara hoppas att hårddiskarna fortfarande lever efter de varit i ide i åtminstone 10 år... Mycket bilder jag vill åt! :/
 
Varför inte köpa ett sata hårdiskkabinett och en 2 Gb disk. Sätt i din gamla disk i kabinettet, och för över dina fotografier till din Laptop. Sedan sätter du in din nya disk och skapar en Säkerhetskopia. Av din Laptop. Så blir du inte av med bilderna när denna datorer går sönder. För det lär den göra för eller senare.
 
dsub skrev:
Varför inte köpa ett sata hårdiskkabinett och en 2 Gb disk. Sätt i din gamla disk i kabinettet, och för över dina fotografier till din Laptop. Sedan sätter du in din nya disk och skapar en Säkerhetskopia. Av din Laptop. Så blir du inte av med bilderna när denna datorer går sönder. För det lär den göra för eller senare.
Som jag har nu så har jag köpt en extern HDD som jag för över bilder och dokument som jag inte vill bli av med. Så jag har alltid allt på den dator jag för närvarande äger och använder samt även på en extern HDD! Känns som det borde räcka, båda borde inte pajja samtidigt!

De hårddiskar jag vill komma åt nu är från en gammal , 10-15 år, stationär som bara legat o väntat på att kastas efter jag fått ur den bilderna jag vill ha kvar! :)
 
lorens skrev:
Som jag har nu så har jag köpt en extern HDD som jag för över bilder och dokument som jag inte vill bli av med. Så jag har alltid allt på den dator jag för närvarande äger och använder samt även på en extern HDD! Känns som det borde räcka, båda borde inte pajja samtidigt!

De hårddiskar jag vill komma åt nu är från en gammal , 10-15 år, stationär som bara legat o väntat på att kastas efter jag fått ur den bilderna jag vill ha kvar! :)
Men då har du säkert ett sata kabinett. Bara att du skruvar ur disken i den och sätter in den gamla, och tankar ur.
 
dsub skrev:
Men då har du säkert ett sata kabinett. Bara att du skruvar ur disken i den och sätter in den gamla, och tankar ur.
Jag har en Iomega GDHDU2, så du tror det sitter en vanlig sata 3,5" hdd där i? Googlar nu en massa men inte hittat ännu... Kikar en dissasemble video på youtube!

Edit: Efter en del googlande så har jag upptäckt att det är en normal SATA disk, MEN tydligen så är det vanligt att det finns rutiner för "encryption" (kommer inte på det svenska ordet), så att ta ut hårddisken och plugga i direkt i en dator fungerar inte, borde väl betyda att det inte fungerar att ta en vanlig disk och plugga i interfacet då det ska "encryptas" ?!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.