Hej alla erfarna!
Jag renoverar om hela huset och har nu kommit till garaget.

Jag har ett uppvärmt dubbelgarage med två smala dörrar.
Jag har rivit alla mellanväggar för det gick inte att öppna dörrarna på bilen när man parkerat.
Nu är det ett enda stort rum och jag vill sätta en stor port istället för två små. Detta innebär i sig problem eftersom jag måste bygga en bärande stålbalk över blivande dörren istället för stolpen mellan dörrarna som idag bär limträbalken som bär fackverken.

Jag har nu rivit ner hela det gipsade innetaket och de tunna reglarna som höll gipsen och fackverker är blottat.

Tidigare ägare hade fuktskador eftersom det platta taket läckte.
De satte ett sadeltak (jag har inte sett konstruktionen eftersom det är helt igenspikat, men det borde vara så) uppepå det gamla och plåt på utsidan.
Det gamla innetaket var endast isolerat med 40mm uppåt.

Jag ska öppna sidan av det resta taket för att se hur det är byggt när vädret tillåter.

Såhär är det (förmodligen) idag.
1. Plåt
2. Reglar/takstolar
3. Gamla platta yttertaket med lätt lutning förmodligen klätt med papp.
4. Fackverk
5. Jag som står och tittat upp i taket.

Var ska jag isolera? Ovan eller under gamla yttertaket.

Var ska jag sätta plasten?

Var ska det vara luftspalt?

Om det bara är plåttak och ingen plast under det då kommer det bli kondens där om jag isolerar ovan gamla yttertaket.
Ska jag isåfall försöka plasta nära plåten och sen isolera ovan gamla?

Tanken är att gipsa eller måla det nya innetaket och få det så högt upp som möjligt mellan facken så det känns större än det gamla 2m höga innetaket.

Jag kan ju isolera invändigt så högt det går och sen gipsa in det.
Men behöver jag luft mellan isolering och gamla yttertaket eller räcker det med det som är mellan gamla och nya.

.................
Skulle det vara så att det inte finns en bra lösning så plockar jag ner hela taket och bygger om det.
Men jag uppskattar om det finnas någon smidig lösning.

Tack på förhand!
/Thure
 
Puffar upp frågan igen.
 
Lite lösa funderingar...

Den gamla takpappen fungerar i princip som fuktspärr, så att isolera ovanpå den (det gamla yttertaket) verkar smidigt. Sedan är frågan hur isoleringen blir mot yttervägg i gamla takstolskonstruktionen.

Undertak under plåt är huvudsakligen för att ta hand om kondensdropp, som i sin tur huvudsakligen är ett problem på låglutande tak. Vid 45 grader el mer är det i vart fall ett nästan obefintligt problem. Tror att det duger gott med armerad byggplast som häftas fast i undersidan av takstolarna, om du räknar med mycket kondens. Se bara till att plasten mynnar utanför ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.