Vi har nyligen köpt ett hus där de tidigare ägarna har under tidigt 2000 tal byggt in ett gamalt uterum till två permanenta rum i en tillbyggnad, vid tidpunkten för tillbyggnationen fanns det bygglov. Vårt problem är att denna tillbyggnad finns inte med på några kartor överhuvudtaget så min fråga är hur tar jag detta vidare för att få kartorna kompletta med tillbyggnaden?

Stort tack för er hjälp :)
 
Först: Måste tillbyggnaden vara med på kartan?
Om det finns ett beviljat bygglov borde du kunna kontakta kommunens bygglovsavdelning för att se om det fanns någon kontrollplan för denna tillbyggnad och isåfall ifall det ingick krav att en lägeskontroll (inmätning) skulle göras.
Om kommunen inte hade några krav på att få tillbyggnaden inmätt, så är det inte mycket du behöver göra i dagsläget, du kan ju inte gärna be förra ägarna att bekosta något de inte hade krav på sig att göra, och inte heller själv bli tvingad att lämna in någon inmätning.

Sedan svar på frågan:
Om du absolut vill ha tillbyggnaden inmätt så kan du alltid kontakta kommunens mätavdelning som - mot en avgift förstås - skickar ut någon som mäter in den och lägger in den i kommunens kartdatabas.

Min gissning är att du inte behöver göra någonting så länge du inte själv vill bygga till, DÅ kan kommunen säkert ha ett krav att du kan redovisa hur stor byggnadsyta du har idag och hur stor den skulle bli efter en tillbyggnad, samt att dina bygglovsritningar förstås måste redovisa det faktiska läget.
 
Stort tack för ditt utförliga svar, nu har jag lite bättre koll på vad jag kan göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.