Ett litet tillägg. Hur är er nuvarande relation med säljaren idag?
En god relation till säljaren kan vara bra att vårda om ni i framtiden stöter på något som man skulle behöva fråga säljaren om.
Vår säljare var med och övervakade bygget 1968, är tekniskt intresserad och känner varenda millimeter av huset. Han får gärna komma förbi ibland, ta en kaffe och snacka lite motorcyklar så kan jag passa på att ställa någon fråga om det är något kring huset jag vill veta.

Tänk alltså igenom om det är värt att driva på en reklamation och bli ovänner pga ett "skitfel" som ni själva enkelt kan åtgärda.
 
Tack för svaren.
 
Vad kan det dröja i tid? 4-8v eller mer mindre?

Tack för svaren. Är bra sugen att riva till nästa helg så man får det klart.
 
oskee skrev:
Vad kan det dröja i tid? 4-8v eller mer mindre?

Tack för svaren. Är bra sugen att riva till nästa helg så man får det klart.
Du menar hur lång tid en process tar?
Den tiden räknas nog i månader eller år...
 
Emmet skrev:
Du menar hur lång tid en process tar?
Den tiden räknas nog i månader eller år...
För oss tog det 6 månader av bråk och tjafs. Om du nu ska gå vidare, ring anticimex och ta reda på exakt vad du ska göra, vilka intyg du ska ha mm( tänk på att du får ingen ersättning för ev besikningskostnader mm). Sedan får du räkna med avdrag för att det räknas som en standardhöjning iom att du får ett nytt golv. Det kommet inte bli många kr kvar om du nu mot alla odds skulle få rätt
 
noone70 skrev:
För oss tog det 6 månader av bråk och tjafs. Om du nu ska gå vidare, ring anticimex och ta reda på exakt vad du ska göra, vilka intyg du ska ha mm( tänk på att du får ingen ersättning för ev besikningskostnader mm). Sedan får du räkna med avdrag för att det räknas som en standardhöjning iom att du får ett nytt golv. Det kommet inte bli många kr kvar om du nu mot alla odds skulle få rätt
Anticimex upplyser väl inte om något som är till nackdel för dom!? snarare tvärtom
 
Elkludde skrev:
Anticimex upplyser väl inte om något som är till nackdel för dom!? snarare tvärtom
Klart de upplyser den som ska reklamera ett fel vilka de uppgifter de vill ha in för att kunna behandla reklamationen. Varför skulle det vara till nackdel för deras skull?
 
O
Troligtvis lär antiklimax neka.... vilket innebär att du måste stämma säljaren.... Om du då vinner i tinget.... så kanske de betalar ut beloppet.... Men då tar det lång tid...

Ring Antiklimax imorgon å hör med dom...
Men räkna inte med att du får ersättning.. får du det så tacka å ta emot, oavsett belopp...
 
Jag har själv ägt ett hus med platta på mark med luktproblem som åtgärdades av BPA - Bygg på den tiden. OM du nu funderar på att åtgärda lukten så tycker jag att det låter som om du är lite tidsoptimistisk. Eller tänker du bara ta bort golven, ventilera och sätta tillbaka golven?
Först några frågor
Hur är dräneringen, hur gammalt är huset, är dräneringen åtgärdad någon gång?
Du nämner ingenting om ev isolering, inte ligger väl golven direkt på betongen?

När du nu river golven (isolering?) så skulle jag i alla fall
- riva golvet ner till betongen, dammsuga ev trärester, spån som ofta orsakar lukten
- passa på att mäta fukten i syllarna (är de tryckimpregnerade?), jag tycker att det framgår inte riktigt om mätning
utförts eller bara "provluktats"
- behandla betongen med antimögelmedel (fungicidmedel?)
- kanske överväga att lägga in platonmatta, förbereda för ventilerade golvsocklar och kanske förbereda för
utsug/ventilation under platon
- återmontering av golven
Men samtidigt så låter det ju som att luktproblemet inte är så stort, kanske det räcker att öka ventilationen.

På din fråga om dolt fel så har du redan fått många svar.
 
Nu vet jag ju inte när ditt hus är byggt.
Men vårt (byggt -77) hade en avvikande lukt i speciellt ett rum på nedervåningen. Märktes inte mycket, mest om det varit stängt dit in. Lite unken, nästan fuktlukt.

När vi renoverade detta rum för ett par år sedan och rev av heltäckningsmattan blev lukten betydligt mer påtaglig.

Däremot skulle det visa sig vara Asfaboardskivor under masoniten som mattan låg på, lagda direkt på betongen. Dessa luktade inte speciellt gott, och det var den lukten vi känt. Allt revs ut på någon timme ner till betongplattan, som såg torr och fin ut. Ett par timmar efter att Asfaboarden åkt ut var också lukten borta....
 
Hur är dräneringen, runt plattan finns det nog ingen direkt inte vad jag känner till iaf. Stuprören är iaf kopplade till avlopp.

Vad kar jag känt/sett ligger det ingen isolering under golven utan det ligger bara byggplast/foam/golv.
- riva golvet ner till betongen, dammsuga ev trärester, spån som ofta orsakar lukten (Lyfter man på allt vid en tröskel och känner med handen är det mycket skit under byggplasten)
- behandla betongen med antimögelmedel (fungicidmedel?) (Bra tips lika bra att göra när man river upp)
- kanske överväga att lägga in platonmatta,bygger det mycket?

Det är byggt 1972. Golven är bytta för max 4år sedan.

Angående utredningen som gjordes så tog de upp kontrollhål i väggar och mätte fukten i sylar invändigt. Samt att de tog ner panel utvändigt och kontrollerade sylarna från utsidan. Samt att det mätte fukt på en regel i plattan och plattan och allt såg bra ut.
 
Under golvet i kök luktar det ingenting.
 
oskee skrev:
Hur är dräneringen, runt plattan finns det nog ingen direkt inte vad jag känner till iaf. Stuprören är iaf kopplade till avlopp.

Vad kar jag känt/sett ligger det ingen isolering under golven utan det ligger bara byggplast/foam/golv.
- riva golvet ner till betongen, dammsuga ev trärester, spån som ofta orsakar lukten (Lyfter man på allt vid en tröskel och känner med handen är det mycket skit under byggplasten)
- behandla betongen med antimögelmedel (fungicidmedel?) (Bra tips lika bra att göra när man river upp)
- kanske överväga att lägga in platonmatta,bygger det mycket?

Det är byggt 1972. Golven är bytta för max 4år sedan.

Angående utredningen som gjordes så tog de upp kontrollhål i väggar och mätte fukten i sylar invändigt. Samt att de tog ner panel utvändigt och kontrollerade sylarna från utsidan. Samt att det mätte fukt på en regel i plattan och plattan och allt såg bra ut.
En platonmatta bygger ca 1 cm. Var isf även beredd på att få byta dina golvsocklar mot isolerade diton. Googla på isola platon så finns byggbeskrivningar med bilder. Inga problem att göra själv om man bara tar det lugnt och metodiskt. Var beredd på att viss anpassning kan behöva göras vid trösklar beroende på hur det ser ut idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.