Hehe, tack för tipset! Man ska alltså inte hålla några fingrar bakom... *Check*
 
Eftersom det inte skulle falla mig in att smygköpa några verktyg så tänkte jag lyfta denna tråden lite.

Vad tycker ni om dessa nu när det gått en tid?

Jag såg en blänkare i senaste FWW Magazine om en ganska ny Bosch och blev lite sugen på en 23 gauge pistol. Frågan är var man kan hitta dessa i EU?

Jag hittar Makita och Bostitch på Toolstop:
http://www.toolstop.co.uk/bostitch-tu-216-2330k-e-23-gauge-headless-pinner-p33458
http://www.toolstop.co.uk/makita-af201z-23-gauge-headless-pin-nailer-p4857


Bosch FNS138-23 verkar trevlig baserat på det jag läst när jag googlat. Den tar tydligen nålar med längd 1/2" - 1-3/8" (12-35 mm). Men jag kan inte hitta den någonstans i EU. Den finns på Amazon i US:
http://www.amazon.com/Bosch-FNS138-23-23-Gauge-8-Inch-Nailer/dp/B009NQU1F6
Filmer om denna finns t.ex. här:
http://www.youtube.com/watch?v=sFqeDwWMldI
http://www.youtube.com/watch?v=rwiFX0_GBtE

Kan det vara så att Bosch inte saluför denna alls i EU eller är det bara det att den har en annan beteckning?


Så mina frågor är väl egentligen:
1 - Vill jag verkligen ha en 23 gauge pistol?
2 - Isåfall, vilken?
3 - Var kan jag köpa dem?
4 - Var hittar jag lämpliga nålar?
 
1. Bajsar björnen i skogen? Självklar ska du ha en!
2. Boschen ser klart smutt ut! Har själv Makitan som jag är jättenöjd med
3. Jag hittade min på E-bukten där jag även beställde
4. nålarna. Jag och PHL delade på frakten och fick väl en 20000 nålar vars om jag minns rätt. Du kan säkert tigga av oss, så sambeställer vi fler sen.
 
Såg oxo Boschen i senaste FWW och blev sugen. Nåja, nu har jag redan en Ridgid som jag är synnerligen nöjd med men ändå :) Det som lockade med Boschen var spärren mot att skjuta nålar (ja jag säger nålar då det bannemig inte är spik vi pratar om) när magasinet är tomt.

Frågorna då:
1) Ja, det är faktiskt en helt ny typ av redskap vid snickrande. Den fyller helt andra funktioner än vad exempelvis en 18ga gör.
2) Tror du blir nöjd med vilken som. Dock är spärren mot tomma magasin något att eftersträva.
3) Ridgiden hittade jag ny på Ebay.
4) Som Masses sa, utbudet är lite skralt i Europa, blir antingen till att nöja sig med vad som finns här eller att beställa från staterna.
 
1) -Ja! Men det tar tid att lära sig att man har ett helt nytt redskap i arsenalen
2, 3) Kolla runt vilka features som finns att få, och vilka du vill ha. Jag valde en Porter-Cable PIN 138 från Toolking.com för att:
+Den är oljefri
+Den kan ta både vanliga "headless" och "slight head pins"
+Den har utblåset bakåt i handtaget
+Den har spärr för tomskott
-Den är förhållandevis stor, jämfört med andra pin-nailers
-Den tar inte kortare nålar än 5/8" (16 mm)

4) Beställ nålar när du beställer pistolen. Pinnarna är vansinnigt små, och fraktkostnaden drar inte iväg speciellt mycket på, exvis 10000 nålar. Det räcker ganska länge.

För övrigt passade jag på att beställa en klammerpistol från Porter-Cable när jag ändå höll på. Ett mycket användbart redskap. Jag har bland annat haft den till att klamra bakstycken till ett Ikeakök och en massa annat.
 
En sån vill jag också ha, ska också försöka leta lämpligt inköp ställe. Samköp, gärna för mig.

4. Nålar finns hos Theofils om man vill köpa lokalt.
 
phl skrev:
Se upp med dem bara, eftersom de är så tunna är de ännu mer benägna att följa träfibrerna än 18ga. Helt plötsligt har man 10mm 23ga i fingret, tro mig :)
Jag tror vi skulle bli mer övertygade om du kunde illustrera detta med bilder i blooperstråden....
 
Jag tackar för svaren! Att jag måste köpa en var väl ett ganska givet svar och jag hade antagligen inte ställt frågan om jag inte redan visste det. ;)

Lite märkligt att Theofils säljer nålar när det inte verkar gå att hitta verktyget i Sverige (eller har jag missat något?). Men för ett eller två år sedan så fick jag faktiskt syn på två paket Makita nålar som låg i en hörna och såg förskrämda ut på K-Rauta i Malmö. Lite konstigt det också då de inte hade någon pistol.

@krijo
Jag är gärna med på en sambeställning. För tillfället är det Bosch:en som lockar mest men jag kanske skall läsa på lite mer först. Får väl gräva lite mer efter inköpsställe också men annars borde väl Amazon funka bra. Jag har inte heller funderat särskilt mycket på vilka nålar man bör ha eller vad som finns.

Jag ser förresten nu att nålar finns på Axminster även om utbudet verkar lite skralt. Jag får väl kolla upp övriga UK shoppar också.
 
Theofils har inte Boschen men dom kan sälja Sencos variant samt någon annan som jag inte minns namnet på. Dock är dom väldigt dyra, tror sencon ligger runt 4000 SEK.

Vi håller kontakten om sambeställning, har samma åsikt kring boschen just nu. Den verkar riktigt trevlig, liten och nätt.
 
Mailade toolstop häromdagen för att fråga om dom kunde sälja pickan, dom har ju andra Bosch pickor i sortimentet. Har inte fått nåt svar ännu.
 
Jag kontaktade precis Bosch i Sverige om detta och fick visserligen snabbt svar inom 10 minuter men det gav tyvärr inte så mycket:
"Vi har i dagsläget ingen information om att denna maskin kommer lanseras i skandinavien."

Jag gissar att ovanstående gäller för hela EU. Dessa verkar ju mer populära i US men jag tycker tillverkarna borde vara intresserada av att skapa ett behov om det nu inte redan finns. ;)

Det blir kanske att beställa från US och Amazon då men jag kan tänka mig att avvakta lite och se om det dyker upp något på närmare håll.
 
Tror tyvärr inte det kommer dyka upp så mycket på närmare håll, 23ga verkar inte vara så stort på den här sidan pölen. För att ytterligare försvåra valen kan ni ju titta på Grex (www.grexusa.com) som jag tycker verkar ha rätt schysta pickor :)
 
Någon som har en aning om denna?
http://www.screwfix.com/p/bostitch-tu-216-2330k-e-23ga-mini-pinner/64047

Jag fick just reda på att jag skall över till Cambridge nästa vecka, letade verktygsbutiker och hittade Screwfix. Tyvärr är det i fel ände av stan och jag kommer antagligen inte att få någon tid över. Men om jag mot förmodan skulle få tid över så är det ju bra att vara förberedd...
 
En batterimaskin verkade ju riktigt intressant ända tills jag fick syn på pislappen. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.