Att sälja bilen nu för att leta efter en billigare bil är nog det första att göra.....det är inte säljarens marknad ang bilar nu så räkna med att det kan ta tid att sälja den......
 
...när jag läst lite till i tråden. Ert problem är alltså att ni inte har tillräckligt med stålar för handpenning, men kommer sedan att ha en hyfsad inkomst?

Då har jag ett tips från stan: Älvsbyhus har nyligen lagt undan ca: 800 000 000 spänn till par i er situation. Det finns t.ex. nyexade läkarpar o.s.v. som inte heller har en spänn, men goda utsikter i det längre perspektivet av goda inkomster. De får med detta systemet en hög avgift att betala i månaden, som de betalar till Älvsbyhus, så täcker dessa handpenningen till banken. När det är avbetalt, så försvinner denna post och man står bara kvar med bolånet.

Jag har dock hört lite om att Älvsbyhus hus klabbar lite, men har av detta ingen som helst erfarenhet. Andra får fylla på.

BTG
 
Jag har försökt hänga med i tråden men kanske missat några inlägg så mitt råd kanske redan är framfört från annat håll?
Jag kan bara säga; Bygg inte nåt "billigt" hus där företagen annonserar om nyckelfärdiga hus för ingenting. Jag har själv varit där och jämfört olika prefabtillverkare och min slutsats blev att inte bygga nytt alls.... Säljarna ville mest prata inredning och kakel medan jag ville veta husgrund och takkontstruktion men de kunde inte svara på mina frågor.
Vi hyrde hus i många år och fick därmed ett hum om vad som kan tänkas hända med hus. Och då var det ändå ett relativt nybyggt hus från 1987. Men vi slapp kostnaden, det var den stora skillnaden. När myrorna invaderade köket eller när värmepumpen la av var det bara att ringa upp ägaren och be han skicka ut en hantverkare. Och det var inte ens de enda händelserna....
När vi ville satsa på eget hus kom finanskrisen och vi la ner det kostsamma alternativet nybygge. Vi insåg ganska snabbt att vi inte fick den kvalitet som vi ville ha på ett hus och jag vill att huset ska stå kvar om 50-100 år. Ärligt talat tror jag inte alla "billiga" prefab hus som kommer ut idag gör det. Det slutade med ett hus byggt 1937 där vi fått gjort en hel del, ny dränering, badrum, kök och alla ytskickt. Som vi då gjorde helt själva förutom att ta ut en grävmaskin till dräneringen. Vi hade då inte heller nån erfarenhet av renovering mer än våra samtal till förra hyresvärden. Men hallå! Det är inte hjärnkirurgi?! Har man bara viljan och orken plus lite tålamod och kan researcha för att samla kunskap klarar man allt! Men man måste ha DRIVET, annars funkar det inte att ha hus.
Idag står vi inför en ny flytt pga nya jobb och vi har med en hel del kunskap i bagaget och vet vad vi vill/vad vi inte vill/vad vi kan förvänta oss av hus. Jag hörde termen "första-gångs-köpare" för några år sen och förstod inte vad det menades? Vadå? Man köper väl bara hus en gång i livet? FEL! Första köpet gör man för att sen få insikt i vad man vill ha. Mest då i form av konstruktion för där finns det ju en hel uppsjö av olika alternativ.
Till poängen; Ska ni köpa hus så samla så mycket kunskap ni bara kan om olika hus och vilka fördelar och nackdelar som finns med de olika alternativen. Kolla bibblan, det finns många böcker om husköp, vad man ska tänka på, men även underhåll t ex Husets ABC som är extremt läsvärd.

Jag undrade dock över en sak; Er inkomst? I trådstarten står; att maken jobbar kommunalt med en lön på 24500:- innan skatt och OB, brukar få ut ca 22000:-? Vad har man för jobb inom kommunen då där OB är så högt att en grundlön på 24500 kan generera 22000 i handen efter skatt?
 
BTGLOVER skrev:
...när jag läst lite till i tråden. Ert problem är alltså att ni inte har tillräckligt med stålar för handpenning, men kommer sedan att ha en hyfsad inkomst?

Då har jag ett tips från stan: Älvsbyhus har nyligen lagt undan ca: 800 000 000 spänn till par i er situation. Det finns t.ex. nyexade läkarpar o.s.v. som inte heller har en spänn, men goda utsikter i det längre perspektivet av goda inkomster. De får med detta systemet en hög avgift att betala i månaden, som de betalar till Älvsbyhus, så täcker dessa handpenningen till banken. När det är avbetalt, så försvinner denna post och man står bara kvar med bolånet.

Jag har dock hört lite om att Älvsbyhus hus klabbar lite, men har av detta ingen som helst erfarenhet. Andra får fylla på.

BTG
Jag måste erkänna att jag är mycket skeptisk till detta upplägg som enbart har en vinnare: Älvsbyhus. Detta är bara ett sätt för dem tjäna ännu mer genom att låna ut pengar till hög ränta till personer som istället borde spara innan de köper hus. Att låna pengar till en ränta på över 7% hos Älvsbyhus är inte sunt och ett tydligt tecken på att man inte borde köpa hus.

/Krille
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Fler bra svar! Jag radar upp mina svar till er;

* Vi ska INTE köpa hus när jag studerar. Husplanerna är efter studietiden när båda har fast jobb.
* Bilen drar ca. 0,59 i snitt och då kör vi mest i stan så den är relativt snål. Vi har hittils haft långa pendlingsavstånd där kollektivt inte varit en möjlighet. Kört över 2500/år. Vi har lång på bilen (läs; min sambo) och det vi får ut för den bör täcka lån + lite extra.
* Det finns ett spar idag men det är ett liiiitet långsiktigt fondspar som är tänkt till vår dotter.
* Vi borde absolut sätta oss ner och gå igenom alla kostnader. Vi shoppar inte, vi unnar oss inget extra i matväg som ex dyra råvaror eller restaurangbesök. Vi har inte varit ute eller på bio på över ett år.
* Vi betalar enbart med kort och det kanske är där felet ligger? Om vi istället betalade med rena pengar kanske det är lättare att se hur mycket som försvinner.
 
Han jobbar väldigt mycket natt och kvällar och har därmed en ganska hög andel OB varje månad.


Jag undrade dock över en sak; Er inkomst? I trådstarten står; att maken jobbar kommunalt med en lön på 24500:- innan skatt och OB, brukar få ut ca 22000:-? Vad har man för jobb inom kommunen då där OB är så högt att en grundlön på 24500 kan generera 22000 i handen efter skatt?[/QUOTE]
 
Bilen ligger ute på Blocket så vi hoppas få den såld. Annars har vi bra kontakt med säljaren på bilfirman som kan lösa in den åt oss om det vore ett alternativ.
 
Jag har bara en kommentar om alternativet köpa begagnat och renovera.
Vi gjorde det 2005, ett tillbyggt tjugotalshus med sunkiga ytskikt, kasst kök, behov av smärre takreparation och behov av ny värmekälla.
Det är ännu inte helt färdigt ;) men det mesta har blivit gjort. Jag har gjort allt själv utom el och VVS och det som är klart är vi väldigt nöjda med. Kunde knappt något när jag började men man lär sig som många redan skrivit.
Men...
När jag ser tillbaka på all tid jag har lagt på detta i stället för att umgås med mina barn, som var 0 - 7 år gamla när vi flyttade in, så har jag väldigt svårt att ärligen påstå att det var värt det.
Renoverandet tärde dessutom tidvis rätt hårt på vår relation. Vi kom igenom det men det kunde ha slutat illa. Jag menar att om man ska ge sig in på sådant, så vill det till att båda är intresserade av att hålla på med det, så att det blir något man gör tillsammans. För oss var det något som den ena lade en massa jobb på medan den andra suckade över att det tog sådan tid, speciellt som att allting alltid tog mycket mer tid än man hade sagt att man trodde att det skulle ta. Det är ett recept på katastrof för relationen.

Jag tycker alltså att renovering är ett bra alternativ om det är något som båda kan tänka sig ha som gemensamt fritidsnöje. Annars inte.
 
Visst kan du gå runt med en sedelrulle i bakfickan så att du känner fysiskt hur mycket pengar du har och slänger iväg. Men kvitton och kontoutdrag funkar också. Dock skulle jag aldrig betala för att någon totar ihop siffrorna, det ska man göra själv. Jag har skrivit in alla mina månadsutgifter i ett enkelt excelark sedan jag började plugga på högskolan 1994, och tro mig, det har en återhållande, framåtsyftande effekt, man kan nästan tro att det är magi. För mig är inte huvudgrejen att kunna gå tillbaka och se vad jag spenderade i april 2002 eller så, utan det är att utgifterna blir mer tydliga, man får kontroll, lär sig att pengarna har faktiskt inte ett eget liv där de kan flyga ut genom fönstret, utan varje spenderad krona är ett av mig aktivt val och när jag ser vad allt kostar kan jag ta mig en funderare och bestämma hur jag vill ha det nästa månad.

Hämtpizza eller hus, som det står längre upp, så jäkla bra sammanfattning, du måste bestämma dig för vad du har för mål, och sedan ta kommandot över din ekonomi. Det är de små utgifterna man blir rik på, få av oss kan öka våra löner men alla kan kapa sina utgifter.

Att spara är att köpa sig frihet längre fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
FruJosefsson
  • Laddar…
luscious skrev:
Han jobbar väldigt mycket natt och kvällar och har därmed en ganska hög andel OB varje månad.


Jag undrade dock över en sak; Er inkomst? I trådstarten står; att maken jobbar kommunalt med en lön på 24500:- innan skatt och OB, brukar få ut ca 22000:-? Vad har man för jobb inom kommunen då där OB är så högt att en grundlön på 24500 kan generera 22000 i handen efter skatt?
Ganska lätt att i alla fall gissa sig till efter en titt i skattetabellen.

Inkomst 29.400 - skatt 7261 = nettolön 22.139 om skattetabell används.

29.400 - 24.500 = 4.900 i OB-ersättning.

Om det är mycket eller litet i vet jag inte (har inte jobbat kommunalt/staligt på decennier).
 
Redigerat:
Det är en sidodiskussion och finns ingen anledning att ifrågasätta vad de tjänar. Men jobbar man sisådär 10 nätter per månad varav en del på helgen så blir det 4900. (Som ni förstår är det billig arbetskraft, handelsanställda får väl 100 % påslag på lönen utanför kontorstid)
 
Är det bara jag som vill veta vad det är för bil?
 
  • Gilla
Hammarhaj75 och 1 till
  • Laddar…
Det är en Volvo V70. Kan vi släcka ner den diskussionen nu?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ett tips är att skaffa ett budgetprogram där ni får koll på inkomster / utgifter! Jag använder själv YNAB (www.ynab.com) sedan över ett år tillbaka, varenda kvitto åker in och redovisas vad det är i olika kategorier! Helt underbart att få se var pengarna hamnar! (Ibland mindre underbart då det är godis/andra nöjen som är väl så dyra ibland!)

Kostar dock typ 400 kr men det tror jag att jag redan tjänat ihop då jag sett var jag slösar o tänkt till!
 
Kolla in smartbudget.se fantastiskt bra sida.
:wow:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.