Hej,

Just installerat ett kök från IKEA där vi fick rådet att sätta diskmaskinen ytterst, längst ut i vårt kök. På ena sidan av diskmaskinen har vi soplådan och på andra sidan finns ingenting, där börjar vårt matrum.

Än så länge sitter ingen täcksida på diskmaskinen.

Igår körde vi den för första gången med lite disk i bara för att testa den. Till min stora besvikelse låter den dock ungefär som en hel flod. Vattnet slår mot kanterna och det låter sjukt mycket. Ljudet av själva motorn tror jag inte låter så mycket dock.

Vad kan man göra för att dämpa ljudet? Det ska ju på en träskiva/täcksida från Ikea, men tror inte det kommer hjälpa så mycket.

Dumt att vi inte satte maskinen mellan två skåp men för sent nu.

Vad finns det för bra ljuddämpande material? Har bla tänkt att sätta fast något på täcksidan innan jag skruvar fast den i diskmaskinen.

Tacksam för hjälp.
 
Provkör först med en full maskin, tomma maskiner låter mer, det märker man om man kör rengöringsprogram.
 
Nimajneb skrev:
Provkör först med en full maskin, tomma maskiner låter mer, det märker man om man kör rengöringsprogram.
Jo jag ska testa det, men tror inte det kommer göra att jag blir nöjd riktigt dock.
 
Folk som bygger ljud i bilar limmar ljuddämpande matta mot plåten. Det finns nästan hur avancerat och dyrt som helst. Kanske värt att testa?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Folk som bygger ljud i bilar limmar ljuddämpande matta mot plåten. Det finns nästan hur avancerat och dyrt som helst. Kanske värt att testa?
Där sa du något ja. Undrar hur avancerat det finns på biltema vilket är det enda här som kan tänkas ha sådant tror jag.
 
Vad har du för data på maskinen (Db)? är det över 45 kommer du aldrig få den tyst hur du än gör. Sätter man maskinen så där ska man ju välja en som har lågt ljud från början. Min maskin anges till 42 Db men den tycker jag låter som fan ändå. :(
 
Sätt dit en täcksida då den kommer att dämpa just de ljuden/frekvenserna du reagerar på.
Om du fortfarande tycker att det låter för mycket kan man fundera vidare.
Nu gissar vi ju bara.
 
M
Ett av problemen är att plåten är så tunn och börjar vibrera av vattentrycket/spolningen samt av motorn (det blir ju som en högtalare). Ljudisoleringsmatta är bra, men tänk på att limma på en tjockare gummiskiva eller tjärskiva på plåten så att den absorberar mer energi utan att vibrera. När du har gummit på plats kör du med isolerskivan av skumplast. :)
 
Redigerat av moderator:
Enligt Elons hemsida ska min Asko-maskin ligga på 46 db. Har ingen uppfattningen om hur 46 db låter om det är högt eller inte, men det måste låtit betydligt mer än 46 db när vi körde den sist, dock utan täcksida och med väldigt lite disk i.

Då vi ännu inte fått i ordning på hela köket har vi heller inte packat upp alla tallrikar och glas osv. för att köra en full maskin. Det ska på en täcksida och det är lika bra att sätta fast sånt isoleringsmaterial ändå. Kan ju inte bli värre av det iaf. Ska kika på biltema på detta.
Tror det sitter en sådan svart tjärskiva på själva diskmaskinen på sidan förutom på ett ställe där det inte verkar som det ska vara någon. Just där låter det mer när maskinen körs.

Om jag ska mäta db när jag kör den, hur tillförlitlig är i sådana fall en app man kör via telefonen? Har en app som heter "Smart Tools" och där i finns en decibelmätare.
 
Redigerat:
M
dB kan mätas på många sätt. Förmodligen mäts det på 1 meters håll med full maskin på något ECO-läge. Maskinen är då dessutom antagligen instoppad med skåp på bägge sidorna som tar upp mycket ljud.

Energinivån ökar med det dubbla var 3'e decibel, men örat uppfattar vanligen en fördubbling vid var 10'e decibel. Beroende på hur mätningen gjorts kan en 46dB vara betydligt tystare än en maskin som det står 42dB på.

Ingen hushållsmaskin lär ligga runt 40-50dB-sträcket om du står nära den.

bullertermometer_stor_tcm3-13315.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Måste ju finnas nån norm för mätning annars säger den ju inte nånting.
 
M
Stefan N skrev:
Måste ju finnas nån norm för mätning annars säger den ju inte nånting.
Det finns många, men tillverkarna anger inte hur de har mätt, så det går tyvärr inte att jämföra eller ställa dem tillsvars om nivån "inte stämmer"
 
Och du reagerar och uppfattar samma nivå olika beroende av frekvensen på ljudet. Men en diskmaskin konstrueras för att vara inbyggd så det viktigaste är isoleringen som finns i luckan och dess konstruktion.
Så sätter du en täcksida ska frontens tätningslister på sidorna gå mot den så du inte får en springa för då kan ljud ta sig ut den väggen. Och sedan ska den hissas upp så du även här minimerar utrymmet upptil. Så kan du få det riktigt tätt på sidorna och uppåt så minimerar du ljudet från den.
 
Vi har på jobbet en IKEA diskmaskin, med en faktum front, den hör man nästan ingenting från.

En maskin vi har där hemma, en Husqvarna låter något fruktansvärt, speciellt när den tömmer vattnet, då låter det som det står en jätte i köket och spyr, ett riktigt vidrigt sörplande ljud, som är riktigt högt. Installerad av rörmokare för många år sen. Sen skorrade denna maskin också när den fyllde på vatten, så hela diskbänken skakade, det gör den inte numera, vi har inte gjort något alls, antar att den har "skakat på plats" :)

Ett mysterium, dessa diskmaskiner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.