Hej!

Är intresserad av att få lite ideér ang inomhustrapp.

Ska till och köpa ett hus där trappen till vinden är relativt brant och rak.
Jag kommer att renovera stora delar av huset innan jag är nöjd, troligtvis även en tillbyggnad.

nu till trappen.. Trappen är som sagt av modell rak, brant och smal och under den går trappen till källaren. Trappan är placerad centralt i huset..

den ansluter till vinden som är förberedd att inredas (halva är gjord )

Är det lönt att börja operera trappen snart eller ska man bo in sig och försöka klura ut något vettigt?
Någon som ställts inför något liknande? Hur gjorde ni? Övriga tankar?

Kul att bolla ideér så tacksam för svar.
 
Hej ...
Har du ritningar som du kan lägga upp, vore det bra , så man får en
uppfattning om planlösningen på huset.
Eti..
 
Hallå!

Får ursäkta bilden. Men jag klopade ihop lite i paint för att kunna underlätta, hoppas det är till någon hjälp. Det är någorlunda skalenligt.

Värt att veta.. Trapp till övervåning och källare är som ett "trapphus" Befintligt badrum skall behålla sin plats men renoveras. Resterande rum inkl kök är platser som får vara som de är så länge tills utbyggnation alternativt det börjar rustas rum för rum.

Tacksam för svar!
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att trappan ser ut att vara ganska bra placerad (inte som i många hus direkt innanför ytterdörren så att man drar med sig smuts från dörrmattan så fort man ska gå upp eller ner).
Men hur ser det ut när man kommer upp, slutar trappan vid en vägg så att man måste svänga 90 grader för att kliva ur trappan (lite svårt att se på din skiss, förstår inte riktigt hur man kommer in i köket heller:)? En viktig sak att tänka på när det gäller smala trappor är att om de svänger så är det halvt omöjligt att få upp möbler på övervåningen. Vi har en trappa som svänger strax innan den kommer ner på bottenvåningen. Vi har inte kunnat få upp de möbler vi ville ...
 
Hej....
Hur kommer man in till köket ???
Går man ner i källaren utifrån ???
Och hur ser det ut där uppe ???
Eti..
 
Tack för svaren!

Trappan på bilden kanske blev lite lång. Men den börjar i jämnhöjd med ingång till köket.
Sen är trappen till källaren i högra hörnet i nuvarande köket alltså rakt under trappan till övervåning.

Trappen svänger ingenting när man kommer upp. Utan man kommer upp centralt på övervåning och har ca minst 1m öppet fram till yttervägg, det är även öppet runt om trappen förutom ett enklare skydds räcke.

I övrigt är inte rummet där trappen ansluter upp inrett alls.. Utan den är tillläggsisolerad och det sitter råspånt. Andra halvan av övervåningen är inredd och avskärmad.
 
Ah, då förstår jag. Nå, jag skulle nog avvakta och bo in mig – det är alltid lättare att se hur man använder huset efter att ha bott där ett tag. Om ni planerar att eventuellt bygga om eller bygga ut så kan ju det i sig öppna nya möjligheter, det bästa är nog att ta ett helhetsgrepp över vad som ska göras även om man sedan inte gör allt på en gång (eller om man kommer på nya planer längs vägen). Dessutom hinner du upptäcka hur krångligt eller lätt det är att få upp de saker du vill få upp:).
Jag tycker som sagt att placeringen egentligen verkar ganska bra, gillar inte trappor direkt innanför entrén. Men om trappan är så brant att den känns riskabel är det förstås inte så kul ...
 
Tack för synvinkeln! Ingenting är ju omöjligt utan det är ju ekonomin som sätter en gräns på vad som är möjligt. Så nu funderas det hela tiden om saker typ.. Ska man förbereda för si, ska man göra så när man ändå gör om.

Men jag tror precis som du Modig att det är lönt bo in sig sedan faller nog poletterna ner förr eller senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.