Hej alla glada :D

Jag har för mig att man kan få fram uppgifter om ägaren av en tomt/fastighet. Jag kommer bara inte ihåg var man hittar dessa uppgifter och om de var gratis eller inte.

Letar tomt och har hittat ett par som inte mäklare och husfirmor köpt upp och funderar på att kontakta ägarna själva.

Är de någon som gjort på detta sätt tidigare är jag tacksam för all information gällande tillvägagångssätt jag kan få.

Tack på förhand
Said

 
Kolla med tingsrätten och dess inskrivningsmyndighet. Det skall inte kosta något men jag är osäker på om alla tingsrätter lämnar ut uppgifterna per telefon. Du måste först ha fastighetsbeteckningen och denna får du via lantmäteriet.

 
Gå till din kommun (stadsbyggnadskontoret) så berättar de vem som äger marken. Du kan antingen ringa dit eller gå dit och peka på en karta så ger de dig en massa uppgifter om tomten ifråga.
 
General Failure skrev:
Gå till din kommun (stadsbyggnadskontoret) så berättar de vem som äger marken. Du kan antingen ringa dit eller gå dit och peka på en karta så ger de dig en massa uppgifter om tomten ifråga.
Tackar för snabba svar.

Vet du om det kostar något hos stadsbyggnadskontoret?
Om inte är det bara gå dit och vara ytterligare en besvärlig nybyggare med obegränsat antal frågor
;D

 
saidlasf skrev:
Vet du om det kostar något hos stadsbyggnadskontoret?
I Uppsala var det gratis. Tror det är så i övriga kommuner också.

Passa samtidigt på att få planritningar för tomten/området (också gratis). Kan vara intressant att veta vad kommunen har tänkt sig för området i framtiden. Kanske det blir en ny motorväg eller järnväg sidanom tomten...
 
General Failure skrev:
I Uppsala var det gratis. Tror det är så i övriga kommuner också.

Passa samtidigt på att få planritningar för tomten/området (också gratis). Kan vara intressant att veta vad kommunen har tänkt sig för området i framtiden. Kanske det blir en ny motorväg eller järnväg sidanom tomten...

Då kan det ju vara bra att ha nära till tåget eller.......
Nej skojade bara, med det var ett uppskattat tips.
 
Är det någon av er därute som skippat mäklaren och köpt tomt privat ??
Som jag sa tidigare har jag hittat ett par intressanta tomter och funderar nu att kontakta ägarna direkt.

Är det någon som har erfarenhet av detta ??

Tacksam för all info.

Said
 
AC skrev:
Jag har hört att man kan åka på stryk om man gör det  ;D

Av vem??
Mäklarna eller ägarna??
 
Tjena, vi köpte tomten helt privat av ägarna. De hade pysslat en del med andra tänkbara köpare men det hade strulat och då dök vi upp. Det hela gick via banken efter lite pyssel med bland annat pantbrev. Det visade sig att vid avstyckningen låg pantbreven automatiskt på båda fastigheterna vilket inte var korrekt, då var man tvungen att döda dem och återuppliva dem igen fast då självklart på stamfastigheten. Det ordnade visst banken för några tusenlappar.

I övrigt fixar banken allt med lagfart och nya pantbrev för några tusenlappar samt gladeligen nya lån till oss stackars tomtägare.

En annan grej förresten, de gamla ägarna hade fixat förhandsbesked före försäljningen och det är bra men det behövdes också ett intyg från kommunen att de inte skulle använda sin förköpsrätt. Märkligt, ena dagen beslutar de OK för ett förhandsbesked och nästa dag kan de hävda sin förköpsrätt, åtminstone rent juridiskt, ööö.

Lite värdering av både tomt och vårt tänka hus ville banken också ha, speciellt eftersom vi skall bygga lösvirke.

Kom gärna tillbaks med frågor hälsar Ingo :)
 
Hej,

Vi letar själva, och ett smidigt sätt att hitta tomter är att gå till lantmäteriet och titta på kartor där. Mycket användarvänligt (i sthlm iallafall) då man har kartan i en dator. Hittar man en tomt kan man sedan lätt klicka på tomten och direkt få information om ägaren.
Kostar ingenting om man inte printar något.

/Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.